Reportáž

09.03.2022

SELL na veletrhu CES 2022. Exkluzivní reportáž

SELL na veletrhu CES 2022. Exkluzivní reportáž

Splnil pandemický ročník veletrhu očekávání? A proč není největší ohlášenou novinkou žádný výrobek nebo technologie?

Po roční pauze se fyzicky konal v Las Vegas největší veletrh spotřební elektroniky na světě. Zkraje ledna otevřel své brány a navzdory nastupující omikronové vlně na něj redakce SELLu jako jedna z mála „českých novinářských delegací“ vyrazila. Loňský digitální ročník jasně ukázal, že budoucnost veletrhů není ve virtuální sféře. Ostatně německá IFA loňskou edici raději zrušila úplně, než aby několik dní vysílala nesnesitelně dlouhá „youtubová“ videa. CES tak patřil mezi první větší akce svého druhu, které se fyzicky konaly. Stál risk dát výstavě zelenou v době probíhající pandemie za to?

Veletrhy leckdo považuje za přežitek. Určitě souhlasíme, že jich v minulosti bylo pořádáno až příliš mnoho a některé se konaly zbytečně často. Například domácí spotřebiče by se mohly na IFA objevovat ve dvouletých cyklech, podobně jako na EuroCucině, a bohatě by to stačilo. CES je ovšem jiný, spotřebiče na něm hrají minoritní roli, navíc pro Evropu zcela zanedbatelnou a ve velmi dynamických segmentech chytrých technologií pro automobily, spotřební elektroniky, nositelné elektroniky, chytrých domácností, mobilních komunikací či počítačů běží vývoj kupředu mílovými kroky. Každý ročník vždy nabídl spoustu zajímavých produktových a technologických novinek, které mají leckdy přímý nebo nepřímý přesah i do sektoru domácích spotřebičů. CES v domácí technice udává trendy (nejen) na celý následující rok.

Pandemický ročník s výrazně slabší účastí firem i návštěvníků

Nebýt rychlého a celkem nečekaného nástupu varianty omikron, nejspíš by se CES pyšnil pěknými čísly a přemírou zajímavých expozic. Jenže krátce před konáním akce organizátoři informovali, že zhruba 200 firem na poslední chvíli účast odřeklo. Sice se přihlásil podobný počet nových, jenže ty už neměly prakticky žádný čas k tomu, aby připravily poutavou prezentaci. Nehledě na to, že CES neoznámil, které firmy nedorazily a které se na poslední chvíli přihlásily.

Veletrh byl každopádně omikronem silně poznamenán, protože účast na pandemickém ročníku byla ve srovnání s poslední standardní akcí v lednu 2020 o 70 % nižší. Konkrétně přijelo 45 tisíc lidí místo 170 tisíc. A ve městě i v halách to bylo znát. Davy, které působily v minulosti až nesnesitelně, byly ty tam, což vnímáme jako asi jediné pozitivum z pohledu návštěvníka. Jakmile ale člověk vešel do hal, nešlo si nevšimnout spousty prázdných míst, kde měl nejspíš někdo vystavovat, avšak na poslední chvíli svou účast zrušil. Dvě obrovské haly byly uzavřeny zcela a nahradila je nově postavená menší hala. Přestože firmy jako Samsung nebo Hisense vystavovaly ve standardním velkolepém formátu, prakticky bez kompromisů, jiné firmy šly jen těžko pochopitelnou cestou. Například LG svou obrovskou výstavní plochu pokrylo dřevotřískovými deskami a kvádry s QR kódy. V prázdném prostoru tak člověk mohl pouze skenovat kódy a prohlížet si produkty virtuálně. Účast na fyzickém veletrhu bez fyzických produktů nedává podle nás valný smysl. Evidentně si to myslela i spousta návštěvníků, protože prostorem pouze procházeli nebo používali kvádry s QR kódy k sezení, aniž by se o odkazy a virtuální prezentaci zajímali. O moc lépe na tom nebyly ani expozice některých dalších velkých hráčů, na jejichž účasti veletrhy jako CES do značné míry stojí. Kupříkladu Panasonic se pro letošek z veletrhu oficiálně stáhl, ale přesto zde měl velkou prezentaci tvořenou zejména projekcí na čtyři stěny. Popravdě, hlava tato korporátní rozhodnutí nebere. Člověk by po dvou letech života s covidem očekával, že už firmy takovým přehnaným a unáhleným reakcím nepodlehnou…

Nejdůležitější zpráva z veletrhu

CES pochopitelně nabídl nespočet novinek, ovšem žádnou takovou, aby opanovala většinu technických médií a stala se symbolem letošního ročníku. Pro nás byla proto největší a nejzásadnější zprávou ohlášená Home Connectivity Alliance, jejímž cílem je zajistit vzájemnou kompatibilitu aplikací a produktů jejích členů, mezi které patří například Electrolux, Haier nebo Samsung. Celá branže si podle čelných představitelů aliance uvědomuje potřebu jednoduchého a bezpečného řešení pro smart domácnosti. Nyní konečně nastala chvíle, aby se sny a přání staly realitou. Uživatel by tak měl být do budoucna schopen ovládat chytré spotřebiče a další domácí techniku prostřednictvím jedné jediné softwarové platformy. Nezbývá než doufat, že se k zakládajícím členům postupně přidají další velcí výrobci.

Co si odnášíme z CES?

Především to, že veletrhy určitě nejsou přežitek. Pouze se musí v rámci své vlastní evoluce přizpůsobit měnícímu se světu, a to bez ohledu na pandemii koronaviru. Jejich transformace na digitální eventy v roce 2020 se ukázala slepou uličkou, takovou pandemickou z nouze ctností, na což pořadatelé loni reagovali buď kompletním zrušením akce, nebo riskem v podobě pořádání fyzické verze. Ryze digitální varianty už po nabytých zkušenostech všichni evidentně zavrhli.

V každém případě musíme konstatovat, že už zářijový Salone del Mobile v Miláně nebo právě nedávný CES jsou bohužel důkazem toho, že v době velké nejistoty, přicházejících nových mutací covidu a měnících se opatření je organizace fyzického veletrhu až příliš riskantním byznysem. Přestože si jejich úsilí nesmírně ceníme, po osobní návštěvě CES vnímáme rozhodnutí německých pořadatelů zcela zrušit loňský ročník IFA za rozumnější řešení. Doufáme, že se letos v Berlíně již dočkáme plnohodnotného veletrhu bez větších kompromisů a že lasvegaské dostaveníčko v lednu 2023 zamíří svými parametry blíže k tomu, aby měla cesta přes půl planety smysl.

Lubor Jarkovský

Samsung s přívalem novinek

Jednu z nejnavštěvovanějších expozic má na CES už spoustu let Samsung. Vzhledem k tomu, že jeho rival LG nad veletrhem tentokrát tak trochu zlomil hůl, byla zóna Samsungu letos o to více v hledáčku účastníků akce.

Mezi největší novinky v sekci domácích spotřebičů patřily první french door chladničky z řady Bespoke, u nichž je možné vybírat z 12 barev dvířek a dvou provedení (sklo a nerez). Barvy lze samozřejmě kombinovat, jak můžete vidět na fotce, kde jsou dvoukřídlá dvířka chladicí části žlutá, zatímco středová zásuvka je černá a mrazák ve smaragdově zelené. Na americkém trhu jsou již v prodeji modely Bespoke čtyřdveřového typu, modely s mrazákem dole či jednodveřové.

Na českém trhu by se měly nejen tyto french door modely v budoucnu objevit, ovšem určitě ne letos. Lokální zastoupení se soustředí na již prodávané modely s mrazákem dole a chce řadu Bespoke nejprve etablovat včetně prodeje vyměnitelných barevných panelů.

Na co se naopak můžeme ještě letos těšit, je nová generace praček a sušiček, která se nadále drží designového panelu, ovšem ve skleněném provedení a s ostřejšími liniemi. Ovládání je minimalistické a tvoří ho otočný volič bez popisků – vše je řešeno displejem a podsvícenými ikonami, které jsou ve vypnutém stavu oku skryté. Jsou totiž přímo součástí horního panelu. Z českého zastoupení Samsungu máme potvrzeno, že v tomto designu dorazí jako první pračky s nadstandardní kapacitou 11 kg.

Nemalý prostor na výstavě i v tiskových zprávách byl věnován nové generaci tyčových aku vysavačů Bespoke Jet, které jsou dodávány s čisticí a dobíjecí stanicí, jaká se pomalu stává standardem u vyšších modelů robotických vysavačů. Stanice odsává z vysavače nečistoty do sáčku, který jednou za čas vyjmete a vyhodíte. S prachem tak vůbec nepřijdete do styku ani nehrozí jeho víření, jež je u tyčových vysavačů obvyklým problémem při vyprazdňování jejich nádoby na prach. Bespoke Jet staví na multicyklonové technologii separace nečistot a bude k němu možné dokoupit i vytírací hubici tvořenou dvěma rotujícími mopy – tento koncept nabídl Samsung už ke starším modelům svých vysavačů. Nové modely Bespoke Jet budou na český trh uvedeny během letošního dubna.

LG s prázdnou expozicí

Obrovská plocha druhého korejského giganta byla na CES jedním slovem zklamáním. Fyzicky nebyl přítomen žádný produkt, jak jsme psali v úvodu. Prázdná plocha s QR kódy nebyla přitom reakcí na omikronovou vlnu. Zpětně se nám podařilo na americkém webu LG dohledat, že byl tento typ prezentace plánován celou dobu. Šlo tedy o pokus zaujmout, propojit fyzický prostor s virtuálním. Nápad neotřelý, v reálu ovšem nefunkční. Obzvlášť v kontextu toho, že kvůli omikronu bylo prázdných ploch na veletrhu víc než dost. Expozice LG tedy nepůsobila jako zajímavá anomálie, která se na akci zcela vymyká. Chápeme, že při přípravě nemohl nikdo z LG tušit, co krátce před konáním veletrhu nastane, ale nic to nemění na tom, že Korejci se svou koncepcí působili všelijak, jenom ne originálně a výjimečně.

Co se týče produktů, tak v segmentu domácích spotřebičů představila firma vysavač CordZero s podobnými prvky, jaké jsme již popisovali u novinky Samsung Bespoke Jet. Přijde nám, že se korejské firmy neustále vzájemně kopírují a často představují koncepčně velmi podobné výrobky. CordZero tedy nepostrádá základnu s automatickým odsáváním prachu z nádoby vysavače. Američtí spotřebitelé se také mohou těšit na novou řadu sporáků LG InstaView Double Oven, které obsahují dvě zcela oddělené trouby umístěné nad sebou. Uvedeny budou na tamní trhu v březnu.

V neposlední řadě pak LG uvedlo novou generaci svých praček a sušiček s umělou inteligencí a vůbec poprvé také autodosingem. Představeny byly ve Vegas celkem logicky americké modely těchto praček. Máme ovšem potvrzeno, že se dočká u nových praček automatického dávkování detergentu i Evropa.

Canon se zaměřením na virtuální realitu

Velmi odlišně ve srovnání s předchozími ročníky byla pojata prezentace japonského Canonu. Namísto nespočtu fotoaparátů a objektivů, jejichž fotografické schopnosti a vlastnosti mohli návštěvníci dříve zkoušet, se firma letos zaměřila na inovativní a vizionářské koncepty. Sem řadíme například ještě vyvíjený software Kokomo pro realizaci videohovorů s brýlemi pro virtuální realitu. Sloužit by k nim měla nová technika Canonu a spojení zajistí smartphone. Že to myslí Canon s VR opravdu vážně, prokázal i tím, že na CES přivezl i svůj nový a již prodávaný dvojitý objektiv EOS RF5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye, který slouží k zachycení stereoskopického 3D videa ve spolupráci s bezzrcadlovkou EOS R5. Na místě jsme si prohlédli nejen samotný objektiv, nýbrž i vstoupili do světa virtuální reality v podání Canonu. Kvalita obrazu byla mimořádná. Člověk měl skutečně pocit, že se lidí „před sebou“ může dotknout. Zajímavá je u nového objektivu možnost využít ho k focení a točení tradičních snímků a videí s extra širokým záběrem scény.

Hisense s konceptem chytré domácnosti

Šířeji zaměřená technická média pochopitelně informovala z CES hlavně o nových televizorech a laserových projektorech Hisense. My jsme se na místě zajímali o spotřebiče a přidružené novinky, kterých zde popravdě nebylo tolik k vidění. Hisense chtěl dát především najevo, že se pro něj stává klíčovým strategickým prvkem tzv. ConnectLife. V podstatě jde o zastřešující název konceptu chytré domácnosti, jejž jsme si přímo ve Vegas prohlédli. Firma by měla v dohledné budoucnosti otevřít v Číně, Evropě a USA prezentační centra, která představí přínos propojené domácnosti širší veřejnosti.

TCL s dvojitou pračkou

U čínské firmy přitahovaly největší pozornost jak nové 144Hz mini LED televizory pro hráče, tak speciální brýle Nxtwear Air se dvěma OLED displeji místo skel. Měly by sloužit ke sledování filmů a vytvářet v divákovi dojem, že sedí před 140palcovou televizí. Z domácích spotřebičů toho popravdě na místě příliš zajímavého nebylo. Zastavili jsme se pouze u dvojité pračky, což je koncept, s nímž přišla jako první firma LG. Řešení TCL ovšem nabízí i funkci automatického dávkování pracího prostředku z integrovaného zásobník.

Roborock s vysavačem, který je zas o krok blíž plné autonomii

Z tradičních značek robotických vysavačů, které hrají na českém trhu prim, jsme na CES vyjma Samsungu na žádnou nenarazili. Trendy jsou ovšem jasně dané – u robotů se stala normou konektivita či mapování prostoru. Dalším krokem je ještě větší míra automatizace pomocí dobíjecí základny, která z nádobky na prach odsává nečistoty do velkokapacitního sáčku. Uživatel nemusí u robotu po dobu až několika týdnů provádět žádnou údržbu a pouze ho nechává pravidelně uklízet. Dockovací stanice novinky Roborock S7 MaxV Ultra umí dokonce vyčistit mop a doplňovat vodu. Zmínit ještě musíme poměrně vysoký sací výkon robotu, a to 5 100 Pa.

Bosch s inovacemi pro mobilitu budoucnosti

Německá Bosch Group vystavuje na CES už několik let v řadě a nevynechala ani letošní pandemický ročník. Klíčová je pro firmu konektivita. Na veletrhu byl kladen důraz na informaci, že v podstatě všechny kategorie, jimž se Bosch věnuje, s konektivitou pracují. Ať už jde o chytré domácnosti, auta, či umělou inteligenci.

Dominantou expozice byl skeleton osobního automobilu, v němž se nacházely jednotlivé chytré systémy, které Bosch vyvíjí a dodává pro automobilový průmysl. Velkým tématem byl i software, protože Němci pracují na nezávislém řešení – ať už jde o základní software automobilu, nebo cloudové služby.

Ze spotřebičů se návštěvníci nejvíc zajímali o chytrý food procesor s funkcí vaření Cookit. Jde v podstatě o přímou konkurenci pro známý Thermomix. V Česku ani v USA není ovšem tento výrobek nadále k dispozici. Prodává se pouze na vybraných trzích.

Sony s Tomem Hollandem na pódiu a PSVR druhé generace

Přestože samotná prezentace Sony na veletrhu byla pojata hodně minimalisticky, tisková konference konaná ještě před otevřením bran lasvegaského kongresového centra nabídla obrovské množství zásadních novinek. Otevřel ji slavný hollywoodský herec a současný představitel Spider-Mana Tom Holland, aby představil snímek Uncharted. Akční podívaná na motivy veleúspěšné herní série pro PlayStation vstoupila před pár dny i do českých kin.

Když už jsme zmínili PlayStation, tak Sony oznámilo napjatě očekávaný set pro virtuální realitu druhé generace. Majitelé PS5 se mohou těšit na PSVR2 s výrazně lepší kvalitou obrazu, citlivější ovládání a nové senzorické funkce. Přímo na výstavě nebyl set bohužel k vidění, natož vyzkoušení. Alespoň jsme si prohlédli chystané barevné šasi pro PS5, které bude v prodeji v pěti barvách. Výměna původních bílých za nové barevné by měla být velmi jednoduchá. Ve stejných barvách nabídne Sony také ovladače. Dva už jsou nějakou dobu v prodeji (Midnight Black a Cosmic Red). Ohlášenému vstupu Sony do světa e-mobility se věnujeme v samostatné sekci reportáže na straně 17.

Nextbase se superchytrou palubní kamerou

Největší světový výrobce kamer do auta chce posunout tuto produktovou kategorii na zcela novou úroveň. Cílem firmy není pouze zajistit nahrávání jízdy vozu, ale také zvýšit ochranu auta i pasažérů. Modelová řada Nextbase iQ je tvořena „smart kamerami“, které umí nahrávat video v rozlišení až 4K. Monitorovat prostor dokáže jak v okruhu 360 stupňů okolo auta, tak v něm. Díky umělé inteligenci a cloudovým službám umí kamera detekovat, pokud se například u zaparkovaného auta někdo poflakuje a nahlíží dovnitř. Systém vyhodnotí chování jedince, takže vám na mobil nepřijde bezpečnostní upozornění pokaždé, když někdo jen projde okolo. Nextbase přidává hlasové ovládání, možnost automatického kontaktování záchranných a bezpečnostních složek v případě nehody a spoustu dalších funkcí. Kamera může monitorovat i samotného řidiče, aby neusnul za volantem.

Sleep Number s postelí, která zjistí i váš zdravotní stav

Vzhledem k tomu, co vše je dnes „smart“, nikoho asi nepřekvapí, že se do tohoto výčtu přidávají i postele, respektive matrace. Firma Sleep Number na CES přivezla svou novinku 360 Smart Bed, která monitoruje váš spánek. Je schopná zjistit i váš srdeční tep či odhalit syndrom spánkové apnoe. Cena přes 6 000 dolarů ale asi většinu zájemců odradí.

Wagz s chytrým obojkem pro psy

Tento obojek s připojením k mobilu vám může pomoci lépe ovládat vašeho psa, aby například nechodil do určitých místností nebo zón v zahradě. Obojek mu dá hlasový, ultrazvukový nebo vibrační povel podle toho, co na vašeho miláčka nejlépe funguje. Kromě toho monitoruje i spánek zvířete.

Mobilita na CES

Fisker

Na vlastní oči jsme konečně viděli prototyp SUV nadějné firmy Fisker. Auto by mělo zamířit v závěru letošního roku do sériové výroby. Stojí za ním Henrik Fisker, který není v automobilovém průmyslu žádným nováčkem. Designoval například luxusní BWM Z8 nebo Aston Martin V8 Vantage, než se rozhodl zkusit uspět na vlastní pěst. Model Ocean s cenou začínající na 37 499 dolarech by měl být cenově nejdostupnějším elektrickým vozem ve své kategorii. Dojezd se dle konfigurace bude na jedno nabití pohybovat mezi 400 až 547 km.

Hyundai Mobis

Zajímavější než expozice samotné automobilky Hyundai byla plocha její partnerské společnosti Hyundai Mobis. Těžiště jejího byznysu je ve výrobě dílů pro auta. Na CES ukázala výsledky své vize budoucnosti, pokud jde o městskou a lokální mobilitu. M.Vision POP EV používá jako zdroj energie baterii, zatímco M.Vision 2GO palivový článek. Obě mini auta na nás působila spíše jako rekvizity z nějakého sci-fi filmu. O to zajímavější bude, pokud se s nimi časem setkáme v některé ze světových metropolí.

BWM

Bavorská automobilka představila na CES nové SUV iX M60, které bylo možné dokonce osobně vyzkoušet. Překvapivě mohli zájemci vyrazit do ostrého provozu Las Vegas bez přítomnosti kohokoliv z firmy ve voze. Stačilo jen vyplnit jednoduchý formulář a ukázat řidičský průkaz. Jelikož jde o nejvýkonnější elektrické BMW se 455 kW a točivým momentem 1015 nM, neváhali jsme ho vyzkoušet. Vůz je schopen zrychlit na 100 km/h za pouhé 3,8 vteřiny. Jízda v ucpaných ulicích Vegas ovšem žádné velké „hokusy pokusy“ neumožňovala. Přesto byla projížďka zážitkem i díky supermodernímu interiéru vozu.

Média po celém světě věnovala největší prostor upravené verzi vozu iX Flow s karoserií pokrytou polepy s elektronickým inkoustem, jaký používají například čtečky elektronických knih. Vůz dynamicky měnil grafiku na celém svém povrchu, což bylo vidět i z dálky, a mnoho lidí se díky tomu k expozici BMW vydalo.

 

Bobcat

Nejen auta, i bagry budou brzy elektrické. Nejnovější modely značky Bobcat, spadající pod korejský Doosan, míří pomalu na trh. Zástupci firmy nás na místě informovali, že první modely mohou zájemci objednávat. Výroba probíhá v USA. Velkou výhodou elektrických bagrů je mimo jiné to, že se pohybují prakticky neslyšně. Během práce pak vydávají zhruba poloviční hluk oproti svým dieselovým variantám. Jejich nasazení tak lze čekat hlavně v hustěji obydlených oblastech.

Tesla – Vegas Loop

The Boring Company, založená v roce 2016 Elonem Muskem, dokončila pod výstavištěm ve Vegas první tunely pro takzvaný The Loop. Mezi stanicemi nejezdí vlaky, nýbrž automobily Tesla. Přepravu bylo možné vyzkoušet. Nutno podotknout, že ani během veletrhu zájemci o cestu tunely nečekali déle než pár minut. V příštích letech by měla být síť postupně rozšiřována, aby vytvořila podzemní dopravní síť pod celým lasvegaským Stripem, všemi jeho hotely. Tunely mají vést i na letiště a do dalších přilehlých oblastí.

SkyDrive

Na technologických veletrzích se setkáváme s různými osobními vznášedly a air taxi už celé roky, aniž by se ale jakýkoliv z těchto vizionářských produktů dostal do ostrého provozu. Na CES nechyběly také. V tomto případě jde o japonský SkyDrive, který zde nebyl bohužel prezentován v akci. Novinka už každopádně získala certifikaci od japonského ministerstva dopravy a má za sebou zkušební lety. Na CES dovezli Japonci demonstrační model SD-03. Air taxi v podobě modelu SD-05 by mohlo být nasazeno během Světové výstavy v Ósace v roce 2025. Zajímavé je, že bezpilotní nákladní drony SkyDrive se již v Japonsku používají.

Sony

Z hlediska velkého byznysu byl u Sony největší zprávou připravovaný vstup firmy do automobilového průmyslu. K nespočtu nových hráčů na poli e-mobility se tak brzy přidá japonská legenda. Během jara by měla založit novou dceřinou firmu Sony Mobility. Na veletrhu byly k vidění dva prototypy aut – jednak již před dvěma lety prezentovaný sedan Vision-S a novinka v podobě konceptu SUV Vision-S 02, která je vybavena dvěma elektromotory (každý s výkonem 200 kW). Zda se někdy dočkáme těchto vozů nebo jejich dopilovaných verzí na silnici, není vůbec jisté. Sony každopádně vidí v elektromobilitě budoucnost jako mnoho jiných hráčů.

Roboti na CES

Robotičtí pomocníci už neslouží jen k vysávání nebo sekání trávy. S dalším vývojem přibývají nové úlohy, které mohou plnit. Například obsluhovat hosty u stolu, distribuovat jídlo během večírků nebo pomoci s roznáškou pošty v kanceláři. V domácnostech zase mohou dělat společnost starým lidem nebo „číst“ dětem pohádky. Na veletrhu CES se to roboty všeho druhu opět hemžilo. Mezi největší hity patřil humanoidní robot Ameca schopný s člověkem konverzovat a vyjadřovat dokonce emoce mimikou ve tváři.