Největší prezentační akce domácích potřeb včetně malých spotřebičů na americkém kontinentu se koná každoročně ve „Větrném městě“ u břehů Michiganského jezera. Nepříjemný studený vichr netrápil návštěvníky pouze venku, ale obrazně také v halách McCormickova centra. Vůbec poprvé zde s námi američtí zástupci firem otevírali téma politiky. V době konání veletrhu, na začátku března, přitom vládla „pouhá“ nejistota z toho, s jakými cly Donald Trump reálně přijde.
Při ohlédnutí pouhých pár týdnů zpět se jeví naše návštěva The Inspired Home Show až lehce surreálně. Jaký smysl má pro výrobce malých spotřebičů, které se téměř bezvýhradně vyrábějí v Asii, dominantně v Číně, investovat do účasti na americkém veletrhu a vystavovat své produkty americkým resellerům? Při uvalení naprosto nesmyslných cel v desítkách nebo dokonce stovkách procent budou všechny ty horkovzdušné fritézy, zmrzlinovače nebo kávovary prakticky neprodejné. Respektive je výrobci pravděpodobně odkloní na jiné trhy. V době vydání tohoto článku samozřejmě už může být zase všechno jinak, protože politika Donalda Trumpa se mění stejně rychle jako chicagské počasí v březnu – jeden den padá déšť se sněhem, druhý je o víc než 10 stupňů vyšší teplota. Odpoutejte se alespoň na chvíli od současného chaosu, jejž Trump ve světě i doma rozpoutal, a přijměte pozvání do světa, kde probíhal byznys ještě normálním způsobem. V Chicagu jsme narazili na množství skutečně zajímavých nových produktů, přičemž v některých případech máme již potvrzeno, že budou uvedeny na český trh.
Jednoznačně největší expozici měla na veletrhu i letos značka Cuisinart, které začala na jejím domácím trhu v posledních letech velmi silně konkurovat v mnoha kategoriích firma SharkNinja. Cuisinart začal být v poslední době aktivnější v marketingu a v oblasti uvádění nových trendy produktů. Za přímou reakci na úspěch zmrzlinovače Ninja CREAMi lze považovat tento přístroj, který v expozici značky přitahoval asi největší pozornost. Připravovaná novinka, jíž se během léta dočkáme také v Česku, slouží k výrobě zmrzliny, ledové tříště, ale třeba také mražených alkoholických koktejlů. Zásadní výhodou oproti zmiňovanému zařízení CREAMi od značky Ninja je ovšem přítomnost kompresoru, díky kterému není potřeba ingredience mrazit den dopředu. Zmrzlinu či osvěžující ledové drinky si připravíte během chvíle, kdykoliv na ně dostanete chuť. Ninja každopádně již uvedl na trh svůj zmrzlinovač s kompresorem. Hledejte ho pod označením SLUSHi.
V Americe probíhá už několik posledních let taková tichá kávová revoluce. Jistě, překapávaná káva nadále jasně dominuje, nicméně popularita nápojů stojících na espressu strmě stoupá. To je také důvod, proč se na americkém trhu tak silně angažují firmy jako De’Longhi nebo JURA. Vedle automatů mají Američané ve větší míře zájem také o pákové kávovary včetně modelů s integrovaným mlýnkem. Na situaci Cuisinart reaguje uvedením několika novinek s různými rozměry a výbavou. Dočkáme se jich již brzy i u nás.
Cuisinart Outdoors je značka specializovaná na vybavení pro grilování a vaření ve venkovních kuchyních, například v pergole či na terase. Její stále se rozšiřující portfolio obsahuje spoustu produktů a příslušenství včetně vyspělých plynových grilů a pizza trub. Vybrané novinky by měly být uvedeny postupně v Evropě včetně Česka.
Čínská firma měla v Chicagu jednu z nejzajímavějších horkovzdušných fritéze vůbec. Jedná se o přístroj s teplotní sondou, možností řízeného dávkování vody pro tvorbu páry a vysoce výkonným ohřevem. Na místě připravovali ve fritéze steaky z prémiového amerického hovězího – maso bylo díky sondě upečeno přesně medium-rare a nechyběla mu šťavnatost. Zástupci firmy nás ale upozornili také na další funkce včetně možnosti vaření metodou sous vide. Horkovzdušnou fritézu vybavenou barevným displejem doplní ještě letos v nabídce cenově dostupnější model s jednodušším LED panelem.
Americký distributor malých domácích spotřebičů Electrolux ukázal některé výrobky, které nám nejsou úplně neznámé. Například pákový kávovar s integrovaným mlýnkem vychází ze stejné platformy jako u nás nedávno uvedené modely řady 700. Rozdíly jsou pouze designové. Nám ale padla do oka hlavně horkovzdušná fritéza / mini trouba uprostřed. Podobně řešených modelů s dvoukřídlými dvířky jsme viděli na letošních amerických veletrzích vícero.
Někdejší startup je od roku 2017 vlastněn švédským Electroluxem. Investice do úspěšného producenta sous vide zařízení se projevuje dalším rozšiřováním portfolia. Nově například o volně stojící smart troubu, která používá integrovanou kameru a umělou inteligenci k rozpoznávání vložených jídel. Že systém skutečně velmi dobře funguje, se můžete přesvědčit v naší video reportáži. Příprava jídel je tak zase o něco jednodušší, protože systém rovnou nabízí vhodné způsoby tepelné úpravy pro vložené jídlo.
Švédská firma Aarke už v minulosti upoutala svými celokovovými sodovkovači. Nyní přichází s podobně nekompromisním provedením v kategorii kávovarů. Konkrétně jde o překapávač doplněný o mlýnek. Mlýnek automaticky vypočítá přesné množství zrn k pomletí na základě hladiny vody v nádrži. Uživatel se tak nemusí vůbec zabývat tím, kolik kávy je potřeba pro požadovaný objem nápoje namlít. Jak už je u Aarke zvykem, stojí oba přístroje za pozornost díky svému čistému severskému designu a prémiovému nerezovému provedení.
Americká značka specializující se na přístroje a nástroje cílené na nadšené domácí pekaře ukázala v Chicagu svůj nový produkt Proofer Pro. Ten osloví ty nejnáročnější uživatele, protože se díky svým funkcím a provedení pohybuje na hranici mezi spotřebitelským a profesionálním pomocníkem. A co umí? Slouží především k podpoře kynutí těsta s kontrolovanou teplotou a volitelně i vlhkostí. Kromě toho může být využit i pro pomalé vaření, přípravu jogurtu nebo temperování čokolády. Umožňuje tedy řízené teplotní procesy pro různé kulinářské účely.
Unikátní německé brousky HORL třetí generace byly uvedeny na trh již loni v listopadu a na základě ohlasu uživatelů přinesly několik vylepšení včetně výrazně rychlejšího ostření nebo silnějších magnetů. Úplnou novinkou, s níž jsme se v Chicagu mohli vůbec poprvé seznámit, byly ovšem vůbec první nůžky HORL. Proč byste měli uvažovat o investici 349 eur do obyčejných nůžek? Především proto, že je lze rozebrat na dvě části a pohodlně naostřit brouskem HORL. Nůžky tak můžete udržovat dokonale ostré. Není snad třeba dodávat, že jsou vyrobeny z nejkvalitnější oceli.
Přestože jsou v objemu prodejů Spojené státy pro značku JURA druhým nejdůležitějším trhem, novinky jsou zde uváděny s nemalým zpožděním. Zatímco se u nás již těšíme z právě uvedeného kávovaru J10, Amerika se teprve nedávno dočkala modelu J8 Twin. JURA měla v Chicagu již tradičně poměrně velkou prezentaci odpovídající tomu, co člověk od prémiové švýcarské značky čeká. Navíc si z veletrhu odnesla prestižní ocenění gia v kategorii kuchyňských spotřebičů. Konkrétně ho získala nová generace modelu S8, která byla v Česku zařazena do prodeje loni na jaře.
Stalo se již tradicí, že americká značka KitchenAid uvede každý rok svůj ikonický robot, ale i další výrobky včetně kuchyňského náčiní a nádobí v nové barvě, takzvané „barvě roku“. Letos je to velmi příjemná „máslová“ žlutá, která nepochybně rozzáří nejednu kuchyň.
Korejský specialista na pomalé odšťavňovače nepřivezl do Chicaga nic, co bychom už neviděli loni na IFA. Český distributor Traminal nás ale před uzávěrkou čísla informoval, že se i u nás konečně dočkáme cenově dostupnějších modelů Auto 8 a Auto 6, které si berou z úspěšného modelu Auto 10 Plus systém automatického předkrájení surovin. Uživatel tedy nemusí ingredience vůbec krájet a postupně je vhazovat do přístroje. Všechny umístí do objemné nádoby, zapne odšťavňování a může se jít věnovat jiným věcem.
Čínská firma nechyběla snad na žádném veletrhu, který jsme za poslední dva roky navštívili, a to ani v Evropě, ani v Americe. Na The Inspired Home Show přivezla celkem logicky své malé spotřebiče v čele s touto trendy horkovzdušnou fritézou s dvoukřídlými dvířky. Zástupci firmy nás upozornili, že na podzim přibude v nabídce ještě vyspělejší verze s maximální teplotou zvýšenou na 260 °C, takže v ní půjde velmi dobře připravit také pizzu.
Kromě toho ukázala Midea své již prodávané „air fryery“, ovšem v novém šedo-modrém kabátě. Přiznáme se, že nás úplně nenadchly. Povrch působil hodně lacině. Bereme ale v potaz, že šlo o vzorky. V obou případech se jednalo o dvoukomorové fritézy. Model vpravo má navíc spodní část koncipovanou jako mini trouby. Vespodu se tedy nenachází výsuvná nádoba, nýbrž výklopná dvířka.
Přítomnost španělské značky nás v Chicagu celkem překvapila. K vidění zde byl pouze jeden výrobek, protože stánek patřil americké distribuční firmě zaměřené výhradně na trh s kávovary. Od Solacu si do distribuce vzala takzvaný Siphon Brewer 3-in-1. Jedná se o takový multifunkční vacuum pot určený jak k přípravě kávy méně typickou metodou, tak čajovar a varnou konvici.
Kalifornská značka s více než 40letou historií byla založena jugoslávským emigrantem Zlatkem Zadrem a proslavila se především díky technologii nikdy se nemlžícího zrcadla. V Chicagu měla vedle spousty modelů kosmetických zrcátek ještě jeden zajímavý výrobek – designový ohřívač ručníků vhodný k instalaci přímo do koupelny. Dostupný je v různých provedeních a kapacitách. Nabízí velmi rychlý ohřev, abyste se mohli po sprše či koupeli utřít příjemně hřejivým a nadýchaným ručníkem.
Na cestě z haly pryč jsme ještě narazili na jeden stánek, u něhož nás přiměla praktická prezentace zastavit. Značka ZoomBroom zde předváděla svůj velmi kompaktní a lehký fukar na listí a jiný přírodní nepořádek na zahradě. Akumulátorově napájený přístroj váží pouhých 907 g a na jedno nabití vydrží v provozu 30 minut.
Autor: Lubor Jarkovský, foto a video: Boleslav Svoboda