Interview

20.07.2022

Branislav Nemčko z Liebherr: Změna distribučního modelu byla nutná. Rok 2021 pro nás byl historicky nejúspěšnější

Branislav Nemčko: Změna distribučního modelu byla nutná. Rok 2021 pro nás byl historicky nejúspěšnější

Po více než dvou dekádách změnila na začátku roku 2021 firma Liebherr v regionu střední Evropy včetně Česka svou strukturu. Jak se tento krok projevil na prodejích? A jak přechod na nový systém obchodu a logistiky ovlivnila pandemie? O těchto a dalších otázkách si s námi ve vídeňském showroomu Liebherr povídal Branislav Nemčko, šéf obchodního týmu pro Česko a Slovensko.

Firma Liebherr začala před pár lety měnit svůj distribuční model. A to napříč trhy. Česko a Slovensko přišly na řadu zkraje loňského roku, kdy o exkluzivní distribuci přišla firma McTREE a obchod začal být řízen přímo z Liebherru, konkrétně z Rakouska. Jaká je nyní v regionu struktura? A jaké byly důvody k této zásadní změně?

V první řadě byla důvodem udržitelnost našeho byznysu. Ať už jde o pohled do budoucnosti a nějakou perspektivu, tak z hlediska tehdejších ekonomických ukazatelů a logistiky. Liebherr je velká firma, ale svým způsobem také malá, jelikož je zaměřena v segmentu spotřebičů pouze na chladicí a mrazicí techniku. Stačí se podívat na zmíněnou logistiku. V době, kdy značku zastupovali na jednotlivých trzích distributoři, každý měl svůj vlastní sklad s „xy“ kusy zboží. My nyní máme sklad pod rakouskou pobočkou, z něhož míří zboží na český, slovenský, maďarský, slovinský a polský trh. Netřeba snad vysvětlovat, že jde o efektivnější strukturu, v jejímž rámci máme dokonalý přehled o skladových zásobách a potřebách jednotlivých trhů v regionu. Mezi další benefity řadím výměnu informací a zkušeností, a tedy i flexibilnější komunikaci. Navíc je toto nastavení byznysově bezpečnější. Pokud dojde na jednom trhu k poklesu, další země mohou odbyt zboží „podržet“. Struktura regionu se skládá z trhů, které jsem jmenoval. Centrála se všemi odděleními sídlí ve Vídni, odkud mají jednotlivé obchodní týmy podporu pro svou činnost.

Máte za sebou skoro rok a půl v novém systému fungování. Jak toto období poznamenané pandemií hodnotíte? A co přinesla změna struktury z hlediska obchodu?

Česko-slovenský trh byl jedním z nejlépe připravených na změnu distribučního modelu. Pandemie každopádně učinila celou věc, řekněme s trochou nadsázky, „zajímavější“. Vždyť přišla jen krátce po tom, co ke změnám ve struktuře došlo. Díky stabilnímu a silnému jádru lidí, kteří pro Liebherr pracují celé roky, jsme ale tuto výzvu zvládli. Roli v tom sehrálo také dobré pokrytí trhu a správně nastavené „price pointy“. Současně jsme neustále řešili kusové výpadky některých modelů. Ve výrobních závodech docházelo k situacím, že určité modely nebylo možné dokončit, protože chyběla nějaká komponenta. Vezměte prosím v potaz, že náš sortiment je velmi široký a nikdo na světě nevyrábí tolik chladniček a mrazniček jako Liebherr. Udržet portfolio „funkční“ stálo firmu velké úsilí. V pandemické krizi jsme navíc museli sladit naše představy o fungování obchodního týmu a strategii s těmi rakouskými. Na psychiku obchodníků souběžně dopadal nekončící řetězec negativních telefonátů, kdy museli poslouchat nebo naopak vysvětlovat, že něco nemáme a nejsme schopni dodat. Přes to všechno mohu konstatovat, že pro nás byl loňský rok historicky nejúspěšnější – jak z hlediska obratu, tak prodaných kusů. Myslím, že náš česko-slovenský tým v této nelehké zkoušce obstál, a díky patří všem jeho členům.

Zmínil jste problémy v logistice i dodávkách komponent. Jak si stojí Liebherr, pokud jde o výrobu a dodávky zboží na trh?

Abych byl upřímný, zjišťovat vše, co aktuálně nemáme k dispozici, nemá smysl… Nejvíce nás trápí nedostatek čipů. Oproti velkým výrobcům spotřebičů jsme poměrně malí. Oni mají větší sílu některé komponenty získat. Nejvíc dopadá situace na náš segment vestavných lednic. Má to ale i pozitivní rovinu – zlepšily se naše obchodní vztahy s partnery. Společná snaha řešit nějaký problém zkrátka sbližuje. Jsem proto vděčný, že většina obchodních partnerů nemá po dvou letech s koronavirem přístup typu „je to váš problém, nás vaše komplikace ve výrobě nezajímají“.

Kde se chladničky a mrazničky Liebherr vyrábějí?

Výroba probíhá v Německu, Rakousku a Bulharsku. V Asii máme továrnu v Malajsii, kde produkujeme výhradně truhlicové mrazničky. Rád bych zdůraznil, že s výjimkou laboratorních hluboko mrazicích přístrojů si nenecháváme nic vyrábět. Všechny chladničky a mrazničky jsou skutečně z našich výrobních závodů a můžeme stoprocentně zaručit jejich kvalitu i technologickou vyspělost.

Letos jste představili novou generaci volně stojících chladniček. Jaké jsou jejich klíčové inovace? V čem se liší oproti starším modelům?

Stavíme na opravdu funkčních a prověřených technologiích, jako je Duo Cooling v podobě oddělených chladicích okruhů, No Frost, a do detailu promyšlené výbavě lednic. Vylepšili jsme i naše speciální zóny BioFresh, které se od běžných nulových zón liší tím, že jsou konstrukčně oddělené od zbytku chladicího prostoru a je v nich elektronicky řízena teplota mezi 0,1 °C až 0,5 °C. A stejně tak vzdušná vlhkost mezi 90 % a 100 %. Jsme proto schopni přesně deklarovat, jak dlouho určité potraviny v těchto zásuvkách vydrží.

U nových modelů máme takzvaný BioFresh Professional s funkcí HydroBreeze, kde se navíc vytváří jemná vodní mlha přispívající k maximální čerstvosti a svěžesti uskladněného ovoce a zeleniny. BioFresh Professional Fish & Seafood je pak speciálně navržena pro ryby a mořské plody. V ní je naopak udržována velmi nízká vlhkost vzduchu a teplota −2 °C. Případně můžete tuto zónu rozdělit na dvě části a v jedné mít −2 °C a ve druhé 0 °C, což je teplota vhodná pro čerstvé maso. Případně v celé zásuvce nastavit nulu. Jak vidíte, i fungující a skvěle navržené věci lze nadále vylepšovat. BioFresh je toho důkazem.

A klasická nulová zóna bez přesně řízené teploty nestačí? Neprodlouží čerstvost?

Obě řešení jsou v pořádku a jsou přínosná pro zákazníka. A to i nulová zóna bez řízené teploty, ale je důležité zákazníkovi vysvětlit, v čem se liší. Není to jednoduché, protože běžný laik vidí v obou případech zásuvky, ale nerozumí tomu, že za naším systémem BioFresh se skrývá pokročilejší konstrukce a vyspělá technologie, zatímco za nulovou zónou jen vhánění vzduchu do zásuvky, kde je potom o něco nižší teplota než ve zbytku chladicího oddílu. Náš systém se senzory a přesně řízenou teplotou nabízí pochopitelně úplně jinou úroveň uchovávání potravin.

Společnost Whirlpool před pár lety rozvířila vcelku nehybné vody trhu vestavných lednic, když představila 69 cm široký model. Nyní se přidalo s tímto typem chladničky i Beko a Haier. Neplánuje Liebherr také vstup do 70cm segmentu vestaveb?

Ve vestavbě máme modely s šířkou 75 cm, které spadají do prémiového segmentu a obsahují všechny pokročilé technologie z dílny Liebherr. Vestavné modely s šířkou 70 cm nemáme a zatím ani jejich výrobu nechystáme. Uvidíme, co způsobí vstup dalších dvou firem do této kategorie a jak se bude do budoucna vyvíjet.

Velkým tématem jsou v segmentu chlazení energetické štítky. Kromě vás mají lednice ve třídě A zatím pouze korejští výrobci. Jak lze takové účinnosti dosáhnout?

Máme už několik modelů, které postupně míří na trh. Jedná se o kombinaci vyspělejší izolace a kvalitního kompresoru s nízkou spotřebou energie. Konkrétní detaily nemohu prozradit.

Co Liebherr a konektivita? Jak k ní přistupujete?

Řekl bych, že velmi rozumně, protože téměř všechny naše lednice lze o konektivitu rozšířit, a to včetně cenově nejdostupnějších modelů. Zákazníkovi ovšem smart funkce nevnucujeme. Pokud o ně má zájem, zakoupí si takzvaný Smart Device, volitelné příslušenství, které stačí zasunout do lednice. Po připojení k domácí wi-fi získá přístup k ovládání a dalším funkcím přes naši aplikaci. Nespornou výhodou našeho řešení je možnost Smart Device aktualizovat a dokonce mu přidávat nové funkce. Každý se může svobodně rozhodnout, zda už nastal čas konektivitu do chladničky přidat, či nikoliv.

VIDEO PREZENTACE NOVINEK LIEBHERR

Při návštěvě vídeňského showroomu jsme natočili i video o novinkách Liebherr včetně nejnovější generace zásuvek BioFresh.