Téma

25.07.2022

Concept spouští novou strategii. Je otevírání vlastních prodejen geniálním tahem, nebo cestou do záhuby?

Concept spouští novou strategii. Je otevírání vlastních prodejen geniálním tahem, nebo cestou do záhuby? Olomouc, 8. dubna 2022. Jindřich Valenta přestřihuje pásku během slavnostního otevření první značkové prodejny Concept v ČR. Najdete ji v obchodním centru Haná.

Česká značka Concept překonala během své 31leté historie nejednu situaci, kdy už byla blízko svému konci. Navzdory pro ni negativním trendům v podobě konsolidujícího se trhu a nástupu privátních značek si ovšem dál razí cestu byznysovým oceánem. V posledních letech dokonce výrazně rostla, téměř k hranici miliardového obratu. Její zakladatel a majitel Jindřich Valenta si po prožitých tvrdých pádech uvědomuje, že nemůže usnout na vavřínech a přejít do statického režimu. Letos proto Concept přišel s velmi ambiciózní strategií otevřít až desítky vlastních prodejen napříč republikou.

Realitou vývoje trhu během posledních dvou dekád je jeho postupná konsolidace, během níž se silnější stávají ještě silnějšími a slabší buď končí, nebo jsou pohlceni. Souběžně se společnost i obchod dál digitalizují. A v neposlední řadě má každý větší prodejce vlastní produktové značky, které mu zvyšují obrat a zajišťují komfortně vysoké marže, protože výrobky přímo nakupuje v továrnách. Tyto značky mají ještě sekundární roli – působí jako určitá páka na nezávislé značky bez ohledu na to, zda jde o skutečné výrobce produktů, nebo obchodní značky, kam spadá i Concept. Že musí menší a ryze česká značka jednoho podnikatelského nadšence na vývoj a změny na trhu reagovat, považujeme za přirozené. Je však velmi odvážná a riziková investice milionů korun do vlastních prodejen rozumná? Obzvlášť v době velké nejistoty a hrozící recese?

Concept musel reagovat

Když se podíváme na současnou strukturu trhu, kde má prakticky každý významnější velkoobchod a řetězec svou vlastní značku domácích spotřebičů, nemohl Concept nehnutě přihlížet. Byla by to cesta k pozvolnému ústupu ze scény. Jindřich Valenta si to evidentně uvědomuje a během diskuse s naší redakcí poznamenává: „Jsme schopni dobře prodat naše zboží v e-tailu, ale potřebujeme posílit v retailu, abychom dosáhli zajímavého tržního podílu. Změna naší strategie není primárně krokem proti privátním značkám. Jde nám hlavně o to adekvátně prezentovat naše zboží. Jsme dlouhodobě mezi profesionály z oboru podceňováni. Musíme si proto prostor pro odpovídající prezentaci vytvořit sami.“

Valenta má samozřejmě pravdu. Na trhu se dlouhé roky v pravidelných cyklech objevují spekulace o možném konci Conceptu. Jde přitom pouze o řeči nepodložené jakýmikoliv důkazy a čísly. Přestože to neměl Concept vždy jednoduché, je nyní firmou se skoro miliardovým obratem a prokazatelným dlouhodobým růstem. Debaty o jeho krachu jsou spíš důsledkem toho, o čem Valenta hovořil – podceňování značky ze strany resellerů a dalších profesionálů z oboru. Jde o takový začarovaný kruh, z něhož se nyní chce Concept proinvestovat otevíráním vlastních prodejen.

„Rozhodli jsme se pro vlastní prodejny, protože je to ekonomicky smysluplnější a udržitelnější než showroom, který negeneruje žádný zisk a musíte ho jen dotovat. Hodnota značky díky vlastním prodejnám stoupne,“ doplňuje Valenta pro SELL.

Tři prodejny otevřeny. A co dál?

První prodejna přivítala zákazníky v Olomouci letos na jaře, následoval Zlín a v červnu přibyla Třebíč. Zde samozřejmě Concept nekončí. Na druhou stranu si firma uvědomuje, že nemůže po hlavě vletět do byznysu, který doposud neprovozovala a nemá v něm zkušenosti. Otevřít desítky prodejen a uvázat si na krk obří dluh by jí mohlo skutečně zlomit vaz.

Jindřich Valenta s námi hovoří upřímně a bez obalu. Nechce novou strategií ohrozit existenci firmy a zmiňuje i nedostatky, jež jeho firma má. Například procesní, které jsou určitým reliktem minulosti a již neodpovídají současné velikosti společnosti. Přiznává také, že s retailem nemá Concept bohaté zkušenosti: „V těchto třech prodejnách se budeme učit a vše uvádět do určitých procesů. Jsme firma, která si může dovolit pouze to, co si sama vydělá. První výsledky z nových prodejen nejsou špatné. Je však příliš brzy na nějaké zhodnocení. Nejdůležitější bude poslední kvartál roku, zejména předvánoční období, které ukáže, zda má tento projekt potenciál pro další rozvoj.“

Prodejny Conceptu se drží skromnějších ploch okolo 120 m², což ovšem stačí k prezentaci většiny portfolia. Valenta se snaží vybírat místa, kde může být i menší sklad, aby si mohli zákazníci zboží objednat online a dojít si ho ihned vyzvednout. Do budoucna počítá s přidáním dalších služeb včetně instalace velkých spotřebičů přímo u zákazníka. Případně služeb, jaké ještě nikdo na trhu nenabízí. Na konkrétní informace je ale podle něj zatím brzy.

Stěhování do centrálního skladu

Přestože jsou nové prodejny trhu nejvíc na očích a psala o nich i některá zpravodajská média, neméně důležitým krokem je pro Concept zásadní logistická změna v podobě stěhování do jednoho centrálního skladu. Doposud používala firma šest až sedm skladů, což ještě před pár lety nevadilo, ale s dalším růstem a potřebou nastavit určité řídicí procesy toto nastavení snižovalo efektivitu celé logistiky. Nový sklad v Týništi nad Orlicí proto vnímáme jako významný odrazový můstek pro další rozvoj Conceptu na českém trhu.

Uspějí prodejny v současné situaci?

Když loni v Conceptu připravovali projekt otevření vlastních obchodů, rozhodně nepočítali, že bude letos republika v inflační krizi, dál se prohloubí krize energetická a bude nad námi viset hrozba recese v roce 2023. Přesto neztrácí Valenta optimismus.

„Přežili jsme v naší historii hodně věcí. Fungujeme už 31 let a já sám jsem nasbíral mnoho zkušeností v krizových situacích. Přestože je současný vývoj na trhu zase něco zcela nového a nečekaného, z předchozích krizí jsme si odnesli především jednu věc – nepanikařit a zachovat chladnou hlavu. Člověk má tendenci ve stresu dělat chyby. Naše zkušenosti nám pomáhají je nedělat nebo jich dělat alespoň méně,“ přemítá Valenta během našeho rozhovoru o aktuálním stavu trhu a výhledu na další měsíce. A naši diskusi uzavírá slovy: „Dneska máme ve firmě lidi, co dřív pracovali pro Švýcary, velké e-shopy a jiné procesně vyspělé subjekty. Nejsme ve stavu, že bychom něco potřebovali přežít. Concept je zdravá firma. Otevírání nových prodejen není nějaký pokus o záchranu, nýbrž příprava na další vývoj na trhu. Zda jsme zvolili správný postup, ukáže až čas. My samozřejmě věříme, že kráčíme správným směrem.“

Lubor Jarkovský