Téma

28.07.2022

Data GfK ukazují tvrdou realitu. Trh upadl v květnu do červených čísel

Data GfK ukazují tvrdou realitu. Trh upadl v květnu do červených čísel

„Jak je možné, že zimní a jarní data GfK indikovala silný růst, když podle sdružení APPLiA na tom trh není vůbec dobře?“ ptali se naší redakce mnozí zástupci firem v posledních měsících. Výsledky GfK za duben a květen nyní odhalují, proč trh matematicky rostl, i když reálně tomu tak vůbec nebylo.

Pokud byste se teď probudili po třech letech z kryospánku a pohlédli na grafy GfK za duben a květen, nebudete nejspíš věřit vlastním očím. Čísla jsou samozřejmě naprosto v pořádku a nejde o žádnou chybu. Jsou však důsledkem situace v loňském roce, kdy byl do 10. května zavřený maloobchod a elektroniku a spotřebiče mohli lidé nakupovat pouze online. Celkem logicky tak vykázal trh za letošní duben celkový růst. Pohádková čísla u kamenných prodejen nemá smysl příliš rozebírat – letošní výsledky byly porovnávány s loňskými, kdy kamenné prodejny nefungovaly. Ergo růsty až ve stovkách procent.

Celkový růst trhu je podle nás způsoben jednoduše tím, že letos v dubnu mohli lidé nakupovat všude, vzorce chování populace byly úplně jiné než loni. Loni v dubnu mohli nakupovat elektro výhradně online, a tak se celkově prodalo zboží méně než letos, když bylo k dispozici mnohem větší množství prodejních kanálů. Růstová čísla ale neznamenají, že je trh v pořádku a pěkně nám roste. Spíš opak je pravdou, jak jasně ukazuje květen, během něhož byly loni obchody zavřeny jen deset dnů. Zbývajících 21 už byly tradiční prodejny v provozu. Dovolíme si odhadnout, že kdyby došlo k otevření už na začátku května 2021, svítila by na nás v grafu GfK čísla ještě horší. Přestože jsou květnová data ještě částečně ovlivněna loňským lockdownem, mají mnohem větší vypovídající hodnotu o současném stavu trhu, který zkrátka není dobrý.

Data GfK za měsíc květen odhalují, že meziroční srovnání měsíců, kde už trh nebyl významně ovlivněn lockdownem, má výrazně větší výpovědní hodnotu. Čísla pak jasně ukazují postcovidové ochlazení trhu s technickým spotřebním zbožím.

Trh opravdu narazil do zdi. Ať se vám to líbí, nebo ne…

Když jsme na jaře vydali číslo s poměrně drsným titulkem „Trh narazil do zdi“, nemálo profesionálů z oboru se k němu kriticky vyjadřovalo a někteří mluvili o tom, že jsme v analýze situace úplně vedle. Nejčastějšími kritiky byli lidé z e-shopů, což není překvapivé. V nepříznivé či stresové situaci je jedním z obranných mechanismů člověka popřít realitu. Přání je pak často otcem myšlenky. Trh do zdi narazil, i když to ještě nebylo čitelné z dat mentoringových firem, které nemohou za to, že panoval ve srovnávacím období lockdown… a že měla taková srovnání pak výrazně sníženou výpovědní hodnotu. Květnová data GfK už však začínají realitu odhalovat.

Že by v červnu a dalších měsících nastal nějaký obrat v negativním trendu ve většině sektorů, nelze očekávat. Inflace, ceny energií a benzinu budou dál tvrdě dopadat na populaci, která navíc své domácnosti vybavovala a zvelebovala s abnormální intenzitou poslední dva roky. Kdo má teď peníze nazbyt, spíš jede někam na dovolenou nebo jde na koncert a podobně. Nejvíce odnesou situaci logicky e-shopy, které díky lockdownům velmi netržním mechanismem (zásahem státu) uměle vyrostly. Ke všemu je nyní tíží jejich loňské investice do logistiky a skladů. Ze zastoupení značek k nám do redakce pomalu přicházejí informace o škrtání v rozpočtech či přípravách na revizi budgetů. Čeká nás zkrátka těžší etapa a žádná zbožná přání či strkání hlavy do písku na tom nic nezmění.

Photo credit: Sander van der Wel

 

Lubor Jarkovský