Téma

05.09.2022

Retrospektiva. O tom, jak to tenkrát bylo, když Fagor (2×) skončil

Retrospektiva. O tom, jak to tenkrát bylo, když Fagor (2×) skončil

Příběh značky Fagor se ve světě domácích spotřebičů vymyká. Nejde o standardní story o podniku, který postupně vyrostl v mezinárodního hráče, aby posléze ztratil dech a skončil. Takových scénářů tu bylo už vícero. Fagoru se na rozdíl od většiny ostatních padnuvších podařilo po svém prvním konci v roce 2013 vrátit na trh. Bohužel o čtyři roky později znovu „zavíral krám“.

Dějství první

V úvodu zmíněný rok 2013 byl pro český trh domácích spotřebičů skutečně mimořádný, protože během něho skončily hned dvě firmy. Po Baumaticu ukončil činnost také Fagor. Pro tehdejšího generálního ředitele zdejšího zastoupení Miloslava Filipa to nebylo vůbec jednoduché – lokálně na tom totiž nebyla firma, kterou sám v roce 1994 zakládal, vůbec špatně. Ve zcela odlišné situaci byla španělská centrála, která se nedokázala vypořádat s hospodářskou krizí z roku 2008 a následujícími hubenějšími roky. Postupně naakumulovala dluh v hodnotě 1,1 miliardy eur, který nebyla schopna splácet. Musela proto požádat o ochranu před věřiteli a zastavit výrobu. Konsorcium Mondragon, do jehož rodiny firma Fagor Electrodomésticos patřila, navíc odmítlo poskytnout finanční injekci, a tak nastal neslavný konec.

Zakladatel českého a slovenského zastoupení Fagor pan JUDr Miloslav Filip se současného návratu značky již nedožil. Zemřel nečekaně a náhle 25. února 2018. Za Fagor usilovně bojoval a své práci byl oddán do posledních dnů.

Při zpětném ohlédnutí můžeme konstatovat, že Fagoru zlomilo vaz to, co ho činilo v segmentu domácích spotřebičů unikátním – družstevní struktura, kde o všech zásadních otázkách rozhodovali jednotliví zaměstnanci v hlasováních. Místo jasného slova vedení, které je především v těžkých časem potřeba, aby firma přijala nesnadná (a mezi řadovými zaměstnanci nepopulární) rozhodnutí v podobě úspor či restrukturalizace, se debatovalo. 5 600 tehdejších zaměstnanců tvrdé kroky k záchraně firmy odmítlo se stejnou logikou, s jakou by si snad žádný národ na světě neodhlasoval v referendu zvýšení daní. Solidární družstevní struktura v krizové situaci jednoduše neobstála.

Fagor se tehdy ještě snažil jednat s americkými hedgeovými fondy o pomoci, poté co mu další členové sdružení, konkrétně síť supermarketů Eroski, banka Caja Laboral a výrobce výtahů Orona, odmítli poskytnout další peníze. Jeden z členů Mondragonu k tomu v té době poskytl stručné stanovisko: „Solidarita má své hranice.“

V polovině listopadu 2017 se pak objevila informace, že Fagor 150 milionů eur potřebných pro další chod od amerických fondů nezískal. Původní plán počítal podle dostupných informací s odprodejem výrobních závodů ve Francii a Polsku. Získané peníze by prý pak posloužily k záchraně domácí španělské výroby, což neznělo příliš věrohodně, protože tyto závody byly dlouhodobě ztrátové a jejich udržování v chodu by bylo neekonomické. Firma proto vyhlásila krátce poté bankrot a její jednotlivá zastoupení ji postupně následovala. Fagor nebyl v lehké situaci, protože více než 60 % svých výrobků prodával v Evropě, kde se kvůli hospodářským problémům mnoha zemí prodeje propadly.

Intermezzo

Dobrou zprávou pro české obchodníky bylo v závěru turbulentního roku 2013 to, že česká pobočka Fagoru nepřestala formálně existovat. Fungovala v jakémsi hibernačním režimu dál, a i když se nemohla věnovat obchodu, zajišťovala dál záruční servisní služby, respektive jejich proplácení. Náklady tedy nepadly na bedra obchodníků jako v případě Baumaticu. Postupný rozpad původní struktury španělského Fagoru vedl k rozdělení firmy na španělskou, francouzskou a polskou větev. Španělskou včetně továren získala CNA Group, francouzský FagorBrandt skončil v rukou alžírského Cevitalu a továrnu Fagor Mastercook v polské Wroclawi koupila německá společnost BSH.

Pod Fagor dlouhé roky spadala i francouzská značky Brandt, která z trhu nikdy nezmizela. Dodnes ji má v distribuci firma Elmax Store.

Dějství druhé

Na podzim roku 2014 obdržela naše redakce dopis od společnosti Fagor Elektro, v němž Miloslav Filip informoval o obnovení činnosti firmy. Ještě v posledním vydání téhož roku jsme s panem Filipem přinesli obsáhlý rozhovor, v němž uvedl, že první nové výrobky mají dorazit na trh zkraje roku 2015.

Fotka týmu Fagor Elektro z roku 2015. Ještě s Miloslavem Filipem a dalšími včetně Jaromíra Šišky.

Opětovné spuštění španělských továren pod taktovkou CNA Group běželo jako na drátkách a firma měla opravdu smělé plány. Chtěla se soustředit na dražší modely spotřebičů – nechyběly flexibilní indukční desky či multifunkční parní trouby s pyrolytickým čištěním. Trh ale tuto strategii nepřijal. Obchodníci sice měli z návratu Fagoru radost, jenže ho po celou jeho dosavadní historii nevnímali jako prémiovou značku. Ta utrpěla navíc určitou ztrátu hodnoty jak prvním krachem španělské centrály, tak následným výprodejem spotřebičů za doslova dumpingové ceny. Zejména silní hráči z řad prodejců situace, v níž se Fagor ocitl, využívali k tomu, aby tlačili její zástupce až k nesmyslně nízkým cenám. Přesto nebyl Fagor lokálně nikdy (ve staré ani nové éře) v žádných existenčních problémech a jediné pohledávky měl nyní vůči mateřské firmě ve Španělsku.

Náhlý konec v červnu roku 2017 byl pro trh i samotné zaměstnance českého zastoupení nečekaný. Vždyť česká pobočka, v té době již vedená Jaromírem Šiškou, usilovně pracovala na startu značky Edesa i uvedení nové řady spotřebičů Fagor. Španělé ovšem neuspěli ve snaze překlopit obnovenou produkci a činnost do zisku. Nenaplněná očekávání dospěla k bodu zlomu, v němž bylo jasné, že bez další investice to nepůjde. Zaměstnance Fagoru včetně těch českých a slovenských uklidnila v průběhu jara 2017 informace, že měly být vydány dluhopisy, za něž se zaručí přímo španělská vláda, která nechtěla nechat Fagor znovu padnout. Vláda ale nakonec couvla, když zjistila, že by neručila za dluhopisy čistě španělské firmy, nýbrž mezinárodního subjektu. Management Fagoru ve Španělsku se proto rozhodl uzavřít svá zahraniční zastoupení včetně toho českého a slovenského. Ve Španělsku příběh Fagoru a CNA Group ještě v následujících letech pokračoval, nepříliš slavně, nutno podotknout, ale do těchto detailů už nebudeme v textu zabíhat.

Nejzásadnější zprávou v další historii Fagoru tak bylo oznámení firmy Amica ze září 2019, že získala na značku licenci na 15 let s automatickým prodloužením o dalších 15 let. Fagor pod Amicou tedy začal psát novou etapu své historie. Nezbývá než doufat, že dramatické vzestupy a pády zůstanou už jen poutavou historií. Spotřebiče Fagor z produkce Amica jsou už od konce jara v prodeji. Silnější marketingová podpora bude následovat.

Lubor Jarkovský