Interview

31.10.2022

Ragıp Balcıoğlu: Beko zůstává optimistické díky blízkosti naší výroby k Evropě

Ragıp Balcıoğlu: Beko zůstává optimistické díky blízkosti naší výroby k Evropě

Účty za energie prudce rostou, a přestože Evropu trápí nejistota, spotřebitelé vyhledávají energeticky úsporné spotřebiče v mnohem větší míře než kdy dřív. Nejen tomuto tématu jsme se věnovali během rozhovoru s Ragıpem Balcıoğluem, obchodním ředitelem společnosti Beko Global. Osobně jsme se s ním setkali na veletrhu IFA v Berlíně.

Poslední dva roky byly velmi zvláštní. Nejdříve si všichni mysleli, že se trh zhroutí. Následně začali v covidových lockdownech lidé spotřebiče kupovat, ale firmy nebyly na tak mohutnou poptávku připraveny. Nyní výroba a dodavatelské řetězce začínají fungovat lépe, ale naopak klesá poptávka. Jak vnímáte celou situaci vy?

Poslední dva a půl roku byly ve znamení rychlých změn a nebývalé volatility. Jsem přesvědčen, že další nečekané změny a výzvy nás ještě čekají. Upřímně řečeno, neočekávám rychlý návrat k normálu. Může se zdát, že se řada věcí vrátila do starých kolejí, ale vše, co se od února stalo v Evropě, a pokračující čínská politika nulové tolerance covidu budou i nadále narušovat trhy, dodavatelské řetězce a výrobu. Pokud bych to měl vyjádřit jednou slavnou větou: „Zima se blíží.“ Ale nechci působit příliš chmurně, protože z obchodního hlediska zůstávám docela optimistický.

Proč? Současný obraz světa se zdá být opravdu dost chmurný…

Důvodů je několik. Za prvé, naše provozy se nacházejí blízko Evropy. Máme výrobní závody v Turecku, což je velká výhoda, protože různé dodavatelské trasy jsou narušeny, zejména ty z Asie.

Za druhé, naše společnost si vzala za hlavní cíl udržitelnost mnoho let před covidem, což bylo zásadní a nelehké strategické rozhodnutí. Zanechat budoucím generacím lepší planetu není lehký úkol. V současné energetické krizi začínají lidé dostávat vysoké účty za energie nebo je dostanou velmi brzy. Naše spotřebiče jsou nejen vyráběny udržitelným způsobem, ale jsou také energeticky účinné a posouvají hranice ve snižování spotřeby energie, takže nabízíme řešení, které nakonec může ušetřit spoustu peněz. V neposlední řadě spousta lidí nadále pracuje z domova, spotřebiče stále používají častěji než dříve, což vede k poptávce po energeticky účinných modelech a také po řešeních, která nabízejí lepší technologie. Touha po modernizaci nikam nezmizí.

Hovoříte o udržitelnosti a úsporách energie. Jak do toho ale konkrétně zapadá značka Beko?

Jsme současným lídrem v oblasti udržitelnosti v odvětví domácích spotřebičů, a když přijde čas na výměnu vašich vlastních spotřebičů, máte možnost volby. Můžete si vybrat značku, která funguje udržitelně, má energeticky účinné výrobky, a tyto výrobky jsou skutečně cenově dostupné. Takovou značkou je Beko. Naše výrobky vám v příštích letech ušetří spoustu peněz. Myslím si, že se značkami Beko i Grundig jsme na trhu v opravdu výhodné pozici.

Hakan Bulgurlu, generální ředitel společnosti Arçelik, pod kterou spadá i Beko, během svého projevu na IFA zmínil, že v současné době používáme na Zemi 3,6 miliardy chladicích zařízení. Podle předpovědi se do roku 2050 jejich počet zvýší na 14 miliard. Ponechme stranou otázky životního prostředí. Jak moc se zaměřujete na rozvíjející se trhy, které budou v příštích letech hnacím motorem tohoto růstu?

Jsme na nich velmi aktivní a je jedno, jestli jde o Afriku nebo Asii. Pronikáme a posilujeme na těchto trzích především prostřednictvím chytrých akvizic. Koupili jsme například lídra na trhu v Bangladéši, lídra na trhu v Pákistánu, vytvořili jsme společný podnik se skupinou Tata v Indii nebo jsme získali jihoafrickou společnost Defy Appliances. Nedávno jsme založili nový společný podnik se společností Hitachi, abychom přinesli spotřebiče japonské značky na globální trh s výjimkou Japonska. Vidíme v tom potenciál. Vezměte si, že 30 % pákistánských domácností má přístup ke spolehlivé elektřině. Dokážete si představit, co se stane s prodejem spotřebičů, až toto číslo stoupne na 60 %?

Nedávno jste koupili ruské aktivity společnosti Whirlpool. Chystáte se také koupit její aktivity v regionu EMEA, jak se proslýchá?

O tom nic nevím. Uvidíme, co Whirlpool oznámí po revizi, o které informoval trh. Naše společnost projevila určitý zájem, to je pravda, ale to je vše. Se společností Whirlpool máme dobré vztahy. Koneckonců jsme koupili jejich závody na výrobu myček nádobí a chladicích zařízení v Turecku a i tam pro ně nadále vyrábíme spotřebiče. To je vše, co k tomu mohu říci.