Téma

26.10.2022

Trh se připravuje na drsný podzim. Spotřebitelská nálada strmě padá

Trh se připravuje na drsný podzim. Spotřebitelská nálada strmě padá

V letních měsících dosáhla nálada českých spotřebitelů rekordně nízkých hodnot. Nejinak je tomu například v sousedním Německu a dalších okolních zemích. Důvodem je strach z drahých energií a pokračující inflace. Přestože odhady v globálu očekávají jen mírný pokles trhu ve srovnání s rekordním rokem 2021, v Evropě je situace jiná. Jen letos na jaře klesly hodnoty prodejů v západních zemích o 7 %.

Léto přineslo v Česku ve většině sektorů technického spotřebního zboží pokles, který ale nebyl žádným velkým překvapením. Celková čísla udržely na pozitivní hodnotě zvýšené prodeje v oblasti mobilních telefonů. Pozitivně se vyvíjel také trh kancelářské techniky. Jinak jsou všechny kategorie včetně spotřebičů v červené barvě. U spotřební elektroniky jde nadále o důsledek ukončeného přechodu na DVB-T2, který dlouhou dobu vytvářel v kategorii televizorů nemalou dynamiku. Ta samozřejmě nyní chybí. Fototechnika je dlouhodobě pod tlakem mobilních telefonů, jejichž fotoaparáty jsou v současnosti natolik kvalitní, že nemá běžný spotřebitel důvod si samostatný fotoaparát pořizovat. Spotřebiče pak zažívají mírný pokles jakožto důsledek ukončení „covidového vybavování domácností“ ze strany spotřebitelů a v úvodu zmíněné zhoršování spotřebitelské nálady.

Co nás čeká ve čtvrtém kvartále?

Zatím to vypadá, že nic dobrého. Lidé ve velkém zastavují nákupy a větší investice. Nemalá část populace šetří i na jídle a základních životních potřebách. Domácí spotřebiče tvrdé reality nebudou ušetřeny, byť mají například oproti spotřební elektronice nemalou výhodu. Mnoho jejich kategorií je považováno za základní vybavení domácnosti. Ostatně spotřebiče jako celek nikdy nepodléhají tak tvrdým výkyvům jako třeba segment televizorů. Že budou hodnoty prodejů nižší než loni, je jisté. Jen se uvidí, o jak velké propady půjde.