Interview

14.11.2022

Chceme dostat BaByliss do všech prodejních kanálů, říkají exportní manažeři společnosti

Chceme dostat BaByliss do všech prodejních kanálů, říkají exportní manažeři společnosti

Výrobky osobní péče francouzské značky BaByliss distribuovala dlouhá léta firma FAST ČR. Ke změně došlo letos v září, kdy distribuci převzala společnost Orbico. Proč k tomu došlo? A jaké jsou nyní plány společnosti BaByliss pro český a slovenský trh? Tyto a další otázky jsme položili osobně Edouardu Turpinovi, řediteli exportu, a Yulii Jacquemondové, manažerce exportního marketingu, když jsme s nimi strávili hodinu živou debatou v pražském sídle Orbico.

Výrobci přístrojů pro osobní péči měli během pandemie doslova žně, zejména v období lockdownů. Jaké byly vaše nejprodávanější výrobky?

ET: Určitě výrobky pro zastřihování. Kadeřnické salony byly během období lockdownů na mnoha trzích v Evropě zavřené. Lidé se nemohli nechat ostříhat a začali celkem přirozeně hledat alternativní řešení, kterým byly právě zastřihovače, zejména ty pro muže. Takže jsme dokonce zcela vyprodali naše skladové zásoby. Nezůstalo nám vůbec nic. Byla to bezprecedentní situace. Musím ale podotknout, že například prodej vlasových stylingových produktů klesl, protože ženy nemusely o své vlasy tolik pečovat jako před pandemií. Během lockdownů to pro ně nebylo důležité. Nyní je situace zcela opačná. Přístroje pro péči o vlasy a jejich styling se prodávají velmi dobře, ale prodej zastřihovačů klesl.

Hovoříte o současné situaci na trhu. Celý trh je už celé měsíce ovlivněn válkou a energetickou krizí. Mnoho segmentů zaznamenává dvouciferný pokles. Jaká je situace v oblasti spotřebičů pro osobní péči?

ET: Upřímně řečeno, rok 2022 bude poměrně pozitivní. I když prodeje zastřihovačů klesají, mnoho segmentů výrazně roste. Zejména ty, které byly negativně ovlivněny pandemií.

Vidíte velké rozdíly mezi evropskými trhy, pokud jde o poptávku po určitých typech výrobků?

YJ: Nastavení zákazníků je na různých trzích odlišné. V Rumunsku se hodně prodávají kulmofény. V Řecku nebo Maďarsku jsou to naopak parní žehličky na vlasy. Záleží na potřebách spotřebitelů. Zejména na typu vlasů, který je v daném regionu Evropy nejčastější. Takže ve Francii, která je velmi multikulturní, je to složitější. Například lidé původem z Afriky dávají přednost parním žehličkám na vlasy, protože jejich vlasy jsou přirozeně kudrnaté. Rád bych také upozornil, že jižní země se více zaměřují na zastřihování vousů. Tento trend však nyní ve větší míře proniká i na sever.

Trh prošel výraznými změnami ještě před pandemií. Společnost Dyson vstoupila do tohoto segmentu s výrobkem, který byl mnohem dražší než to, co bylo považováno za normální. Cenový strop se posunul skokově vzhůru. Domníváme se, že kdybyste se někoho před deseti lety zeptali, zda chce utratit za fén kolem 500 eur, řekl by vám, že jste se zbláznili. Nyní spousta společností přichází s nástroji a přístroji na vlasy, jejichž ceny se posouvají blíže k „úrovni Dysonu“. Máte podobnou strategii? Pokud ano, které výrobky ji reprezentují?

YJ: Je to pravda. Změnili trh. To se nedá popřít. Ale pokud mluvíme o cenotvorbě, musím říct, že jsme masová značka. Nabízíme různé cenové kategorie a máme výrobky pro každého spotřebitele. Naše výrobky začínají na 10 eurech a končí na 200 eurech. Myslíme si, že zejména v současné energetické krizi a rostoucích cenách budou lidé hledat výhodné řešení s dobrým poměrem cena/výkon. BaByliss takové může nabídnout, což je jedna z jeho silných stránek.

Vaše značka působí na českém a slovenském trhu již řadu let. Letos v září jste ale po tak dlouhé době změnili distributora. Co bylo důvodem této změny? A jaké jsou vaše cíle pro příští rok či dva?

ET: Vidíme velký potenciál značky na českém i slovenském trhu. Je to velmi známá značka po celé Evropě. Když jsme začali spolupracovat s naším předchozím distributorem, společností FAST, byla to jiná společnost. Byl to velkoobchodní hráč s distribučními aktivitami. Nyní je nejen distributorem, ale i prodejcem s vlastní sítí obchodů. Jejich zaměření se tedy v průběhu let změnilo. Chceme, aby se BaByliss dostal do více prodejních kanálů, aby se stal skutečně masovou značkou po celém Česku a Slovensku, a myslíme si, že Orbico je tou správnou společností, která toho může dosáhnout, protože je nezávislým a specializovaným distributorem a má obrovské zkušenosti s přístroji pro osobní péči, protože již mnoho let distribuuje Braun.

Prodejce bude také zajímat, zda budete značku marketingově podporovat. Určitě je to bude motivovat k tomu, aby výrobky zalistovali.

YJ: Určitě budeme investovat do marketingových aktivit. Se společností Orbico připravujeme plán, jak značku představit trhu a spotřebitelům.

V souvislosti s firmou Orbico jste zmínil značku Braun. Vy sami jste s ní ale také spojeni, že? Slyšeli jsme o nějaké dohodě, kterou jste nedávno uzavřeli s Procter & Gamble…

ET: Máte pravdu. Od P&G jsme koupili licenci na značku Braun. Ale pouze na výrobky pro péči o vlasy. Ostatní přístroje, jako jsou epilátory, IPL a výrobky pro muže, jsou stále pod P&G.

Jak hodláte pracovat se značkou Braun ve spojení se značkou BaByliss? Jak to ovlivní obě portfolia?

YJ: Je to velmi čerstvá dohoda, takže jsme zatím jen převzali stávající portfolio. Situace ohledně diferenciace portfolií a práce se značkami, které se budou vzájemně doplňovat, bude jasnější v příštím roce. Náš management na tom pracuje.

Vraťme se k značce BaByliss, která od svého vzniku expandovala na mnoho trhů. Většinou zůstala v Evropě. Kde je k dostání mimo náš kontinent? Používá vaše mateřská společnost Conair Corporation v různých částech světa různé značky?

ET: Značka BaByliss vznikla v roce 1961 a založil ji francouzský kadeřník. Na začátku to byla profesionální značka s produkty pro lidi z oboru. Později přešla na masový spotřebitelský trh. Naše mateřská společnost Conair Corporation, která BaByliss koupila v roce 1995, má velmi podobný příběh. Byla založena v roce 1959 v garáži v newyorském Queensu a také začala svou cestu jako dodavatel profesionálních výrobků. Takže v Evropě a na trzích, které jsou jí blízké, máme BaByliss. Naše výrobky najdete v Africe, Izraeli, Dubaji, Egyptě a dokonce i v Indii. A nedávno jsme vstoupili do zemí, jako je Ázerbájdžán a Gruzie. Značka Conair se zaměřuje na Severní Ameriku, Jižní Ameriku a většinu Asie. Výrobky jsou u obou značek stejné.

Poslední dva roky znamenaly velký tlak na logistiku. Ovlivnila nebo změnila tato situace váš výrobní řetězec?

ET: Nejvíce nás ovlivnily náklady na dopravu z Asie – nejen cenou, ale i časem. Letos naštěstí ceny klesly. Nedovážíme však pouze výrobky z Číny. Naše výrobní aktivity v Itálii nebyly tolik ovlivněny, což nám velmi pomohlo.

Mluvíte o Itálii a Číně. Kde všude své výrobky produkujete? Máte vlastní výrobní závody? Nebo zadáváte výrobu třetím stranám?

ET: V Itálii máme vlastní výrobní závod, který vyrábí AC a BLDC fény. V Číně spoluvlastníme továrnu. Máme také vlastní výzkum a vývoj, takže naše výrobky nekupujeme jen od třetích stran v Číně. Myslím, že to je také důležitá zpráva pro trh.