Po dekádě otálení a oťukávání trhu s vestavnými spotřebiči na něj korejský Samsung v plné síle vstoupil koncem roku 2019. Do jeho plánů zasáhla pár měsíců nato pandemie, přesto firma své „vestavné angažmá“ od té doby výrazně posunula, ať už jde o šíři portfolia, nebo pronikání do segmentu kuchyňských studií, který zůstává navzdory růstům prodejů vestaveb v retailových i onlinových kanálech nadále neopomenutelným. O aktivitách Samsungu a jeho dalších plánech s námi hovořil Libor Bauer, šéf divizí spotřební elektroniky, televizorů a domácích spotřebičů.
Na trh s vestavnými spotřebiči jste definitivně vstoupili v roce 2019. Těsně před začátkem pandemie. Jak ovlivnila covidová situace váš postup a vaši strategii, pokud jde o vestavbu?
Nebylo to samozřejmě jednoduché. Měli jsme pečlivě připravené plány, spoustu zboží na cestě a najednou bum, vše bylo jinak. Na druhou stranu nám ale v některých aspektech tato nečekaná situace pomohla. Byli jsme nuceni odložit vstup do kanálu kuchyňských studií, který pro nás byl zcela novým územím, a místo toho jsme se více soustředili na naše známé kanály, tedy ty, jež takříkajíc umíme. Postupně jsme tedy etablovali vestavbu na trhu tam, kde už úspěšně prodáváme dlouhé roky. U kuchyňských studií nám to svým způsobem pomohlo, protože se trh s našimi produkty blíže seznámil, ukázalo se, co lidé chtějí, takže místo toho, abychom se do kuchyňských studií hrnuli, jsme do nich začali pronikat pozvolna a přirozeně. Otevřely se nám tak dveře například do Oresi nebo do sítě Sykora.
Zmínil jste Oresi a Sykoru. Lze čekat, že budou vestavné spotřebiče Samsung ještě v dalších studiích?
Určitě. Budou přibývat postupně další. Je to celé proces a covidová doba nám ukázala, že nemá smysl ho uspěchat. Naše předcházející pokusy s vestavbou nebyly úspěšné. Jsme si toho vědomi úplně stejně jako celý trh, takže nyní postupujeme systematicky a dáváme trhu najevo, že ve vestavbě jsme a už z toho segmentu neodejdeme. Naše strategie je dlouhodobá a obchodní partneři včetně kuchyňských studií se na nás mohou spolehnout.
V minulosti vznikal u vašich vestaveb problém hlavně v tom, že musel obchodní partner odebrat třeba celý kontejner trub. To bylo pro kuchyňská studia nereálné. Jak jste tuto situaci vyřešili?
Naším partnerem, přes kterého kuchyňská studia oslovujeme a chceme dále oslovovat, je firma Setos. Volba na ni padla, protože provozuje naše značkové prodejny, v minulosti měla na starost fungování našeho e-shopu a teď s námi bude spolupracovat v oblasti logistiky a distribuce vestavných spotřebičů. Setos má v Česku klasický sklad, z něhož dodává zboží kuchyňským studiím, případně nezávislému trhu. S firmami jako HP Tronic nebo Alza je spolupráce jiná – ty jsou schopné objednat od nás celý kontejner, ve kterém je určitý mix produktů. Studia vyžadují dodávky jednotlivých kusů zboží, o což se právě stará Setos. Jsme si vědomi, že tento trh funguje jinak. Musí se například s dodávkou zboží čekat, až se daná kuchyň vyrobí, a podobně.
Zmínil jste možnost zajistit mix produktů v kontejneru. To také nebylo dřív úplně běžné, že?
Máte pravdu, ale už umíme lépe mixovat, protože v rámci clusteru „východní Evropa“ sdílíme část našeho evropského skladu. Jsme tedy schopni vyjít partnerům vstříc – víc než dřív.
U vašich vestavných spotřebičů se během pandemie řešily určité logistické problémy – například pro trouby se některé komponenty dodávají z Německa do Asie, kde probíhá samotná montáž, aby pak celý výrobek směřoval na evropský trh. Neplánuje Samsung koupi či výstavbu nějaké továrny na trouby a další vestavné spotřebiče blíže Evropě?
Upravovali jsme samozřejmě dodavatelský řetězec, aby byl efektivnější. Na druhou stranu jsme globální firma, takže spousta věcí je určena centrálou a my z tohoto nastavení musíme vycházet v rámci našich lokálních aktivit. Pokud jde o případné akvizice jiných firem a evropských továren, nemohu v tuto chvíli dané téma komentovat. Co bych ale zmínil, je rozšíření naší továrny na pračky a chladničky v Polsku. Například všechny modely praček Bespoke AI pocházejí právě z této výroby. Samozřejmě nám pomáhá, když je výroba v kratší vzdálenosti. To je jasné.
K evropské výrobě směřuje více asijských značek – dokonce na ní staví svou zdejší strategii. Vy vestavné spotřebiče nadále tedy dovážíte z Asie. Lze čekat do budoucna změnu?
Vestavba je dovážena nadále z Asie, ale jak jsem již řekl. Například v segmentech praní a chlazení nám v posílení pozice na trhu výrazně pomáhá to, že velká část produktů pochází z polské výroby. Moje osobní přání tedy je, aby podobná situace nastala také u vestavných spotřebičů. V nejbližší budoucnosti ovšem změnu čekat nelze.
Vestavné spotřebiče, které jste postupně uvedli na trh, spadají od nižší střední do vyšší střední třídy. Je toto rozpětí konečné? Nebo lze čekat příchod ještě vyšších modelových řad?
Pro nás je nejdůležitější, a bude tomu tak i v dohledné budoucnosti, koncept Bespoke Home. Co se týče posunu do vyšších kategorií, silně zvažujeme uvedení kompletní řady Infinite Line. Nemá ale smysl, abychom představili jednu troubu a podobně. Buď uvedeme řadu celou, nebo nic.
Řada prémiových vestavných spotřebičů Samsung Infinite Line
Bespoke Home je určitě velmi originální počin, který jde i za hranici sektoru domácích spotřebičů. Jak budete s tímto konceptem dál pracovat?
V příštích dvou letech chceme přidat další spotřebiče v barevných variantách. Především chceme sladit barevné panely, aby byly shodné například v chlazení s tím, co budeme nabízet ve vestavbě. Volba barev není vůbec jednoduchá – ve firmě jsme došli k nějakým rozhodnutím a ne u všech barev jsme se samozřejmě strefili do toho, co následně pak koncoví zákazníci preferují. V segmentu chlazení jsme se hodně poučili, takže v případě vestavných trub jsme už rovnou zvolili vedle černého a stříbrného provedení tmavě modrou a béžovou. Jsme poměrně konzervativní, možná až moc, ale na druhou stranu musí naše volby dávat ekonomicky smysl. Přidání dalších barev tedy není na pořadu dne. Spíše se chceme nyní soustředit na kompletaci portfolia v rámci vybraných barev – příští rok dorazí například barevně sladěné vestavné mikrovlnky.
Jaké jsou možnosti modifikace předních panelů lednic? A jak tento systém funguje? Nabízíte ho vedle svého webu i u nějakých dalších prodejců? Podařilo se spustit tuto službu mimo online – tedy přímo v prodejnách?
Přímo v kamenných prodejnách tyto modifikace možné nejsou, alespoň ne v Česku. Systém funguje na našem webu v rámci přímého prodeje, kde se nám mimochodem daří celkově. Jde o velmi úspěšný projekt. Konfigurace je možná také na Alze. Na Slovensku ji umožňujeme „offline“ v našich značkových prodejnách a očekáváme spuštění ještě u jednoho tamního prodejce. Další rozšíření zatím nečekám.
Nemalá skupina lidí začala ve světle růstu cen energií měnit staré spotřebiče za nové, většinou ty extra úsporné. Máme z trhu informaci, že vaše kombinované lednice Bespoke v energetické třídě A se dokonce prodávají lépe než levnější modely ve třídách D či F. Je to pravda?
Ano, je to pravda, už více než 50 % kusových prodejů našich kombinovaných chladniček Bespoke tvoří modely v energetické třídě A. V hodnotě to je tedy vysoko přes 50 %. Velmi dobře se nám u těchto lednic rozložily prodeje, pokud jde o barvy. Stříbrné se prodávají velice dobře a k tomu se ještě přidaly prodeje černé varianty. Stříbrná a černá jsou tedy odbytově v podstatě vyrovnané. Zvažujeme ještě rozšíření o jednu další barvu, protože ve třídě D jich máme šest.
Konektivita se u spotřebičů postupně stává standardem. Samsung patří nepochybně mezi silné hráče v této oblasti, navíc s velmi silnou platformou, která se postupně otevírá dalším značkám. Souvisí to i s nástupem otevřeného standardu Matter. Týká se to jen nových modelů? Nebo můžeme očekávat updaty firmwaru a zpětnou kompatibilitu?
Aktualizace už probíhají. V průběhu října dorazil update například na naše chladničky Family Hub a všechny modely televizorů Smart Hub, které nyní podporují standard Matter. Výhledově budou všechny naše spotřebiče disponovat konektivitou, a to včetně vysavače Bespoke Jet, jehož inovovanou verzi chystáme k uvedení.
Konektivita doposud umožňovala hlavně obdržení notifikací a nastavení některých funkcí na dálku. Posouvají se nějak její možnosti ve vztahu k domácím spotřebičům?
Nepochybně. My jsme například na veletrhu IFA představili takzvaný AI Energy Mode, který přinese u chladniček dodatečnou úsporu reálných nákladů až 15 % a u praček dokonce až 70 %. Jak? Lednice nebo pračka dokážou nově rozpoznat, jak je uživatel reálně používá. Například to, že v noci lednici otevírá jen výjimečně – spotřebič podle toho upraví svůj chod, což ve výsledku přinese onu dodatečnou úsporu. Pračka zase vyhodnotí nastavení pracího programu a upraví jej pro maximální úsporu při stejné kvalitě praní. Dobrou zprávou je, že tuto aktualizaci dostanou na dálku prostřednictvím SmartThings i existující modely s AI Control.
Vyspělá multifunkční trouba z řady Samsung Infinite Line umožňuje rozdělit prostor na dvě oddělené zóny - v jedné můžete péct koláč, ve druhé třeba připravovat rybu v páře. Tuto funkci ale nabízí i vybrané modely z aktuálně prodávané řady Bespoke Home.
Integrace odsavače do varné desky je v současnosti opravdu trendy. V řadě Infinite Line tak nemůže indukční deska tohoto typu chybět.