Midea Group už se neuchází o Electrolux Group. Důvodem má být vlažný až nevstřícný postoj švédského výrobce k nabídce. Zahraniční ekonomická média vnímají situaci jako další doklad toho, že akvizice ze strany čínských firem jsou v poslední době obecně problematické. Vzhledem k vzrůstajícímu napětí mezi západními země, zejména USA, a Čínou se není čemu divit.
Na jaře letošního roku potvrdila celkem překvapivě Midea Group veřejně svůj zájem o koupi Electroluxu coby jednoho z mála velkých západních výrobců domácích spotřebičů, který nespojil síly s nějakým asijským konkurentem nebo jím nebyl koupen. Midea a Electrolux vedly o možné akvizici jednání, ale dle zdrojů Yahoo! Finance nebyla čínská skupina schopna splnit všechny požadavky svého evropského partnera a jeho největšího akcionáře Investor AB, který drží v Electroluxu 18% podíl a 30 % hlasovacích práv. O co konkrétně šlo? Electrolux a Investor AB požadovaly ujištění o cenových a regulačních otázkách, které se staly v době chladnoucích vztahů s Čínou důležitější než dřív. A to i v obchodu a výrobě, které se přímo netýkají národní bezpečnosti. Na rozdíl třeba od telekomunikací, kde se angažmá čínských firem řeší už několik let na nejvyšší politické úrovni.
Švédové se od Midey dožadovali záruk, že případné převzetí proběhne i v případě, že vyvstanou různé regulační překážky. Podle Yahoo také chtěli, aby se Midea zavázala k určitým věcem v oblasti pracovních míst, strategie a řízení. Požadavky to byly evidentně přílišné a Midea snahu akvírovat Electrolux vzdala…
… prozatím
Jelikož Midea s Electroluxem úzce spolupracuje, velmi těsně i přímo v Číně, kde společně před několika lety uvedly na tamní trh prémiovou značku AEG, nelze dle zdrojů Yahoo vyloučit, že se ke společnému jednacímu stolu v budoucnu vrátí. Nebude to mít však jednoduché. Například Itálie, kde má Electrolux silnou prezenci včetně výrobních kapacit, dala najevo, že by se pokusila obchodu zabránit.
Midea ve slepé uličce
Pro čínskou firmu představuje krach jednání větší problém, než se může na první pohled zdát. Přestože je Midea silně etablovaná jako OEM výrobce a s jejími vlastními značkami se jí v Asii daří, čínská firma hledá rychlou a přímou cestu na západní trhy. Jak ukázaly před pár lety akvizice firem Candy Hoover a Gorenje, které koupili další čínští giganti Haier, respektive Hisense, jedná se o úspěšnou strategii proniknutí na nové trhy bez nutnosti budovat vlastní prezenci takříkajíc od nuly. Problém pro Mideu představuje fakt, že Electrolux je asi jedinou západní firmou vyrábějící spotřebiče, která je dostatečně velká, s dostatkem továren a silnými zavedenými značkami, aby Midee „zlatý lístek“ do Evropy, potažmo Ameriky zajistila.
Electrolux zeštíhluje
Současný negativní vývoj na trhu domácích spotřebičů navíc vytvářel Číňanům lepší podmínky pro jednání. Výsledky Electroluxu sice v prvním kvartálu překonaly očekávání analytiků, ale celkový obraz firmy není tak pozitivní. V Evropě se v posledních letech společnost zbavila některých svých výrobních závodů, kvůli čemuž mimo jiné nadále oslabil její tradiční byznys malých domácích spotřebičů. A snaha snížit náklady se projevuje také v personální oblasti – aktuálně je Electrolux v procesu propouštění asi 3 800 zaměstnanců.
Lubor Jarkovský