Téma

22.09.2025

Nové trendy, které inspirují a zaujmou

Nové trendy, které inspirují a zaujmou

Anne Kong, odborná porotkyně soutěže gia a lektorka designu, se s námi podělila o několik zajímavých nových trendů, které by mohly inspirovat nebo alespoň zaujmout maloobchodníky. Některé z nich se zrodily z životního stylu smělé generace Z, která se zdá být odhodlaná otřást každým odvětvím.

Kidult novinky, newstalgie a udržitelnost

Pokud jste ještě neslyšeli o novinkách „kidult“, jedná se o žánr televizních pořadů, filmů nebo her, které mají za cíl oslovit děti i dospělé. Tyto produkty jsou založeny na nostalgii, která byla vždy dobrou taktikou, jak zapůsobit na emoce a přimět k nákupu.

„Je to vzrušující směsice gastronomických trendů, kultovních televizních pořadů a návratu oblíbených postav, to vše smíchané s hraním her, komiksy a legendárními pohádkovými hrdiny, kteří jsou právě v kurzu,“ říká Anne a zároveň poukazuje na to, že vedlejším produktem tohoto trendu je tzv. newstalgie, která se zaměřuje na přetváření starého v nové.

„Generace, která si kdysi pečlivě vybírala své okolí, dospěla a přesunula se k oceňování památečních předmětů a smysluplné výzdoby na úkor pomíjivých trendů. Generace Z stojí v čele tohoto hnutí – používá odvážné, netradiční dekorace k sebevyjádření.“

Anne také poznamenává, že „thriftfluenceři“ na TikToku a designová studia hravě kombinují vintage a moderní prvky, čímž vytvářejí živý pocit newstalgie, který mísí minulost a současnost.

„Klíčová je zde udržitelnost, přičemž kultura oprav si získává na popularitě, protože lidé přijímají nadčasové, eklektické styly a upřednostňují pohodlí prostřednictvím oblíbených a dlouhotrvajících předmětů,“ podotýká Anne. „Odtud pramení popularita nostalgie z druhé ruky – kterou mohou maloobchodníci využít v podobě rekvizit k doplnění expozic v obchodech i online.“

Spolupráce Arabica Coffee & Louis Vuitton, Pop-Up kiosek, Cube 798, Art District, Peking, Čína

Převzetí značek, spolupráce a vybočení z řady

Anne si všimla, že v poslední době se dynamickým trendem staly převzetí značek a společné maloobchodní prostory. „Vidím, jak se více značek spojuje, aby vytvořily pohlcující, vícerozměrné nákupní zážitky,“ říká a dodává: „Tato spolupráce přesahuje tradiční partnerství a spojuje identity, produkty a kultury různých značek do jednotného interaktivního prostoru, který rezonuje se spotřebiteli.“

Skvělým příkladem je spolupráce mezi Louis Vuitton a Arabiaca Coffee v pop-up prostoru v pekingské umělecké čtvrti 798 Art District. Návštěvníci byli pozváni, aby „zažili spojení cestování a kávy v časově omezeném prostoru Louis Vuitton v Pekingu“. Spolupráce se řídila filozofií obou značek: „Cesta je život sám“ pro Louis Vuitton a „Poznejte svět prostřednictvím kávy“ pro Arabiaca. Prostor byl však navržen převážně v červené barvě, což je pro značku Arabica netypické – obvykle se drží estetiky založené na bílé barvě – a zároveň se odchýlil od typických kombinací hnědé a zlaté pro LV. Použití červené barvy úspěšně propojilo obě značky v pekingském stylu.

Dalším trendem, který Anne zaznamenala, je, že společnosti vybočují ze svých obvyklých produktových kategorií a nabízejí svým příznivcům něco speciálního. Například Auntie Anne’s je slavný americký řetězec preclíkáren založený v roce 1988. Společnost je známá svými preclíky, dipy a nápoji, a přesto v srpnu uvedla na trh limitovanou edici vůně s vůní preclíků nazvanou Knead. Vůně, vytvořená populárním parfumářským domem Demeter, zaručuje, že nositelé voní jako čerstvě upečený preclík od Auntie Anne’s. Zajímavé je, že společnost rozdávala flakony hostům na akci v New Yorku a nyní se prodávají online za stovky dolarů.

Vůně Knead preclíkového řetězce Auntie Anne‘s

Kreativní chaos je v kurzu

Generace Z je opět u toho a působí chaos, kamkoli přijde. Ale teď vážně, chaos je trendy. Jak uvádí Worth Global Style Network (WGSN): „Chaos se objevuje v kultuře mládeže a na našich sociálních sítích. WGSN Insight zkoumá jeho roli v marketingu a brandingu napříč odvětvími od módy po jídlo a nápoje, což dodává energii otupělé, nihilistické globální skupině mladých spotřebitelů.“

„Tento trend můžete vidět i ve vaření,“ upozorňuje Anne. „Na rozdíl od tvůrců uklidňujícího obsahu z řad mileniálů, kteří mají tendenci předvádět uspořádané vaření s pečlivě vybranými recepty, generace Z si osvojuje opačný přístup.“ Anne poukazuje na to, že chaotické vaření se ve skutečnosti objevilo jako nový žánr obsahu v roce 2023, ale nyní nabírá na síle.

„Tvůrci jako @flora_chaos z Kanady a @emilydubious z Velké Británie začali představovat abstraktní fúzní recepty s neuspořádanými metodami vaření,“ uvádí Anne konkrétní příklady. „Tento typ vaření nasbíral na TikToku více než 114,3 milionu zhlédnutí a je zralý pro integraci značek.“

Do chaotické akce se zapojila i Austrálie. „Kultovní australská značka snacků Twisties se opřela o chaotické vaření, aby předvedla, jak připravila sýrový sendvič Twisties, a fanoušci se chlubili svými vlastními výtvory.“ Jeden z fanoušků řekl: „Dal jsem Twisties do misky, přidal mozzarellu, bylinky, salám a pak to dal do mikrovlnky.“ Mňam. Chaotické vaření v té nejlepší podobě.

Anne poznamenává, že na tento trend naskakují i restaurace, například americká indická fusion restaurace Chauhan Ale & Masala House v Tennessee kombinuje indické a mexické chutě ve svém pokrmu Desi Walking Taco. Jídlo je směsí chipsů Kurkure s vepřovým vindaloo keema, sýrem queso fresco, kachumbarem a tamarindovým chutney, podávané v obalu od chipsů Kurkure, což čerpá z konceptu jídla pro potěšení a obsahu pro sociální sítě. „Je to v podstatě snaha šokovat, jen pod novým jménem,“ uzavírá toto téma Anne.

Anne Kong

Barvy a maximalismus

Trend, kterého si všimla na veletrhu The Inspired Home Show loni v březnu, byly stánky s expozicemi přesycenými jednolitými barvami, čímž se maximalizoval jejich dopad. To je v rozporu s obvyklým přístupem, kdy se doplňkové odstíny prolínají nebo se používají barevné bloky k segmentaci oblastí a produktů.

„Maximalizace barev je rozhodně trend,“ říká v úvodu této části rozhovoru Anne. „Víme, že barva má na spotřebitele hluboký psychologický dopad, a maximalizací způsobu, jakým barvu používáme v expozici produktů nebo v designu prostoru, můžete vytvořit ‚identifikační barvu‘, která přesahuje možnosti log a dalších prvků značky,“ říká. „Vnímám to tak, že značky používají barvu jako zbraň k zesílení svého vizuálního sdělení. Luxusní značky položily základy tohoto výrazného trendu tím, že zvaly nakupující do tónovaných prostor zaplavených různými odstíny barev – v pop-up obchodech, výlohách a zážitkových akcích. Koncept si klade za cíl šokovat diváky silně nasyceným prostředím, které kontrastuje se zbožím. Produkty v těchto prostorech magicky vyniknou a získají surrealistickou, divadelní podobu. To rozhodně přiměje k tomu, aby se člověk podíval dvakrát.“

Spolupráce s AI a nejlepší tipy pro maloobchodníky

„Naše přirozené nadání je spojeno s hloubkou emocí a osobních zkušeností, které umělá inteligence těžko napodobí,“ uvádí Anne. „Spíše než by nahrazovala lidský talent, může AI sloužit jako mocný nástroj, který rozvíjí kreativitu. AI dokáže zvládat opakující se úkoly, generovat nové nápady na základě obrovského množství agregovaných dat, a dokonce nás inspirovat tím, že nabídne nečekané kombinace nebo řešení. Tímto způsobem AI funguje jako spolupracovník, který rozšiřuje možnosti pro ty, kteří ji přijmou.“

Jak se říká, kde jsou výzvy, tam jsou i příležitosti.

„V našem rychle se vyvíjejícím digitálním světě existuje silná touha po ‚skutečnějších‘ zážitcích,“ říká Anne. „Vzhledem k tomu, jak hluboce nás ovlivnila digitální sféra, náš hlad po těchto zážitcích (a naše očekávání) jen vzrostl. Ve skutečnosti se 70 % globálních spotřebitelů chce cítit součástí něčeho většího, než jsou oni sami. To znamená, že musíme i nadále vtahovat nakupující do úžasných zážitků.“

Obchody navržené umělou inteligencí, Adobestock

Nejlepší tipy Anne Kong pro spolupráci s AI

  • Designové nástroje řízené umělou inteligencí

AI může pomoci vizuálním merchandiserům při vytváření inovativních a vizuálně působivých expozic tím, že generuje návrhy designu, barevná schémata a možnosti rozvržení na základě trendů, preferencí zákazníků a identity značky.

  • Aktivní obsah
    V digitálních zobrazovacích zařízeních může AI upravovat obsah v reálném čase podle toho, kdo se na něj dívá, a zajistit tak, aby se správné produkty a sdělení zobrazovaly správnému publiku ve správný čas.
  • Chytré displeje
    Displeje poháněné umělou inteligencí mohou komunikovat se zákazníky, poskytovat personalizovaná doporučení, odpovídat na otázky, a dokonce pomáhat s procesem platby. Tyto chytré displeje vytvářejí poutavější a plynulejší nákupní zážitek a mohou zahrnovat i využití robotů.
  • Virtuální a rozšířená realita
    AI může pohánět zážitky ve virtuální a rozšířené realitě, které zákazníkům umožní vizualizovat si produkty v různých prostředích nebo zjistit, jak se hodí do jejich vlastního prostoru, a přidat tak interaktivní vrstvu k tradičním expozicím.

Inspirujte se v Chicagu

Tento článek vznikl ve spolupráci s největším americkým veletrhem domácích potřeb The Inspired Home Show, kterého se účastní v roli vystavovatelů také množství výrobců a značek malých domácích spotřebičů. Navštivte příští rok v březnu Větrné město, seznamte se s novými značkami, které se teprve poohlížejí po svém vstupu na evropský trh, a inspirujte se trendy, jež dominují v Americe.

 Autorka: Michelle Hespe