Téma

12.10.2023

Trh po fázi korekce covidových prodejů přechází do reálného poklesu. Sell-outová data ale vyprávějí jen část příběhu

Trh po fázi korekce covidových prodejů přechází do reálného poklesu. Sell-outová data ale vyprávějí jen část příběhu

Do letošního léta bylo možné hovořit o pokračující korekci, během níž se trh pouze vracel ze závratných výšin zpět na zem. Základem pro definici dna zůstával poslední předpandemický rok 2019, nad jehož hodnotami prodejů jsme se i přes meziroční propady a hrozivě vypadající grafy celou dobu pohybovali. Letní měsíce ale přinesly u mnoha výrobců velkých spotřebičů pokles prodejů pod úroveň roku 2019. Malé spotřebiče naopak nabírají dech a rostou.

Oba grafy společnosti GfK, které doplňují tento článek, dokládají, že se prodeje ve většině sektorů v červnu i v červenci nevyvíjely dobře. Nejbolestivější jsou propady v IT. Jenže ani další skupiny technického spotřebního zboží se nemají čím chlubit, tedy vyjma malých spotřebičů, které jako jediné v obou měsících vykázaly růst. Už v minulém vydání jsme přinesli velmi důležité srovnání trhu MDA a SDA po jednotlivých letech od roku 2019 včetně porovnání dat za tento rok a letošek, z čehož vyplynulo, že ve sledovaném období (měsíc květen) zůstávaly malé i velké spotřebiče oproti roku 2019 nadále v růstu. Propady prodejů tedy pouze korigovaly dva roky nepřirozeně stimulovaných prodejů pandemickou situací. Sektor MDA byl v růstu 9 %, a SDA dokonce 30 %. Při započítání inflace a s ní spojených zvýšených nákladů firem na provoz byl trh velkých spotřebičů ve stagnaci či mírném poklesu, malé spotřebiče reálně rostly.

Data bylo důležité připomenout, abychom lépe pochopili celkový obraz trhu a čísla z června a července, z nichž už celkem jasně vyplývá, že se MDA dostává do skutečného propadu, zatímco SDA naopak roste a je nadále vysoko nad rokem 2019. V segmentu velkých spotřebičů nyní hledí většina firem s nadějí k podzimu a příštímu roku, kdy za prvé budou srovnávací základy nižší, takže meziroční porovnání přinesou méně dramatické procentuální poklesy, a za druhé se snad začne zvyšovat spotřeba domácností s tím, jak budou dle předpokladu přicházet další pozitivní zprávy o poklesu cen energií a inflace celkově.

Sell-out není tak špatný. Horší je sell-in, říkají firmy

Zástupci značek, s nimiž jsme v posledních týdnech hovořili, zmiňovali při pohledu na data GfK nejčastěji to, že sell-out není tak špatný, protože ho podpořili prodejci různými slevovými akcemi. Naposledy byla nejvíce vidět Alza se svým „MEGA výprodejem“ a poměrně výraznými slevami nejen na spotřebiče. Vyprazdňování skladů firem a redukce zásob je patrná napříč trhem už od loňského roku. Dříve bylo běžné, že si braly skladové zásoby na dva až tři měsíce, aktuálně spíš na měsíc, což se pochopitelně projevuje na sell-inu. A značky samozřejmě tuto změnu tvrdě pocítily.

Domácnosti šetří, trh nemovitostí stojí

Stejně jako platilo během covidu, že obrovský růst trhu musí nutně přinést podobně tvrdou následnou korekci, jsme toho názoru, že v poslední době nejsou poklesy trhu dané pouze jeho nasyceností. Do situace v maloobchodu silně promluvila válka na Ukrajině, inflace, ceny energií a zabrzděné prodeje nemovitostí. Výsledkem je odkládání investic domácností do zboží dlouhodobé spotřeby, kam patří i domácí technika. Jakmile se spotřebitelská nálada zlepší, projeví se to viditelně na zvýšené dynamice trhu. Klíčové je i to, aby se opět začaly prodávat byty.

O celkovém vyznění roku 2023 nakonec rozhodne poslední kvartál, který už by se mohl nést na pozitivnější vlně. Zda jsou tyto odhady některých ekonomů i zástupců byznysu realistické, nebo je přání otcem myšlenky, se dozvíme už za pár týdnů. Přesnější predikci by měla umožnit už čísla za září.

Lubor Jarkovský