Interview

31.10.2023

Výzvy pro průmysl - exkluzivní rozhovor s Chrisem Bueckerem z TCG

Výzvy pro průmysl - exkluzivní rozhovor s Chrisem Bueckerem z TCG

Devátý mezinárodní summit maloobchodu TCG se konal v květnu tohoto roku. Známá konference poskytuje unikátní platformu předním představitelům výrobců a prodejců elektra k výměně názorů v oblastech, které v současnosti v branži rezonují. V návaznosti na uspořádanou konferenci jsme hovořili s jejím předsedou Chrisem Bueckerem. Řeč přišla zejména na aktuální problémy a výzvy, jimž klíčoví hráči z oboru čelí.

Jaké jsou trendy a hlavní témata, která v současnosti nejvíce znepokojují maloobchodníky a výrobce v sektoru TCG[1]?

Jedním z nejdůležitějších témat v současné době je geopolitická situace a vývoj ekonomického prostředí. Inflace a následný pokles spotřebitelských výdajů způsobily vážný pokles maloobchodních prodejů v Evropě. Pokles je zvláště výrazný ve srovnání s neočekávaně vysokým nárůstem během pandemických let. Ačkoli výsledky letošního roku jsou navzdory poklesu stále nad úrovní roku 2019, firmy vždy porovnávají výkonnost aktuálního roku s předchozím rokem. A ve srovnání s loňským rokem je patrný významný pokles, což se odráží i v ziskovosti společností. Naopak klesající poptávka vyvíjí tlak směrem dolů na ceny, což nepřispívá ke shodě zájmů obchodníků a výrobců.

Velkou pozornost v průmyslu získává také role zážitku z nákupu. Objevuje se stále více příkladů, kdy je potlačeno zaměření na produkt jako takový a naopak je více prostoru věnováno osobní zkušenosti s ním. V praxi to přináší řešení, jako jsou například dedikovaná místa pro herní produkty nebo například místa nabízející určité služby v obchodě, jako je servisní pult, nebo dokonce kavárna.

Důležitým tématem zůstává udržitelnost, kterému se věnují téměř všichni provozovatelé. A technologie jakbysmet. Na jedné straně prostřednictvím digitální transformace, v jejímž rámci roste důležitost online tržišť, a na druhé straně jsme svědky rozšiřování komerčních ekosystémů. Zvláště zajímavým tématem z hlediska technologií je rozvoj umělé inteligence. Ta by mohla proměnit způsob provozování tohoto sektoru v celém hodnotovém řetězci, včetně oblastí, jako je stanovení cen nebo optimalizace sortimentu.

Jak ovlivňuje ekonomická situace a její vyhlídky očekávání průmyslu?

Navzdory nepříznivé situaci jsou očekávání optimistická. Firmy na trhu obecně očekávají růst v druhé polovině letošního roku, ačkoli v různých trzích v různé míře. Trh tedy očekává zotavení, i když růst ve druhé polovině tohoto roku pravděpodobně nepokryje pokles prvního půlroku, takže celkově bude rok 2023 mírně pod úrovní loňska. Technologie a inovace, jak z hlediska vývoje produktů, tak obchodního rozvoje, jsou považovány za hnací sílu růstu.

Maloobchodní průmysl prochází mnoha změnami a na trhu cítíme hodně nejistoty. Jak daleko dopředu průmysl myslí? Jak velký je zde prostor pro dlouhodobé strategie?

Není pochyb o tom, že žijeme ve velmi nestabilních časech, což znesnadňuje plánování a myšlení dopředu. Věřím, že v této situaci je potřeba plánovat co nejbezpečnějším způsobem. Pokud jde o dlouhodobé ambice, domnívám se, že důraz by měl být kladen na zvýšení stability výrobních a dodavatelských řetězců.

Dnes slyšíme hodně o důležitosti zaměření na zákazníka. To zní trochu, jako by zákazník dříve důležitý nebyl. Čím se dnešní přístup liší?

Zákazník byl vždy a i nadále bude středem všeho. V posledních letech se ovšem maloobchod někdy příliš zaměřil na technologii, která občas vytváří určitou překážku mezi prodejcem a zákazníkem. Některé firmy na trhu si to uvědomily. Přesto musí mnoho maloobchodníků nadále pracovat na zlepšení zákaznické zkušenosti. Zde vidím velkou příležitost pro menší firmy, které mohou lépe implementovat nápady přibližující je zákazníkovi. Ve skutečnosti je vzorec velmi jednoduchý: postavte se do role zákazníka, přemýšlejte z jeho pohledu a z tohoto bodu rozeberte proces zpětně až sami k sobě v roli dodavatele.

Jedním z nejčastěji se objevujících témat v sektoru TCG je dnes udržitelnost. Ekologicky šetrný přístup je sám o sobě odůvodněný, o tom není pochyb, ale proč se tento aspekt podnikání stal v posledních letech tak významným?

Udržitelnost už není jen trendem, ale nedílnou součástí způsobu, jakým průmysl pracuje. Kromě samotných etických a environmentálních rozměrů jde o důležitý aspekt pro firmy, protože mohou ztratit zákazníky, pokud udržitelnosti nevěnují pozornost. Počet zákazníků, kterým na udržitelnosti záleží, roste a zejména mladí lidé jsou na tuto otázku citliví. Vedle toho tu také máme předpisy EU kladoucí na výrobce v této oblasti určité nároky. Ať už jde o ekodesign pro udržitelné produkty, který stanovuje minimální environmentální požadavky pro výrobce, o směrnici „Právo na opravu“, nebo dokonce takzvaný „ekoštítek“, u něhož je cílem stanovit jednotný soubor kritérií v rámci různých ekologických značek a označení. Vše jmenované posouvá trh směrem k povědomí o ekologii. Spolu s tím by měla být zvýšena edukace zákazníků. Větší a větší množství firem se o to snaží a klade na to důraz.

Na jaké další věci se firmy v dnešní době zaměřují?

V sektoru TCG začínají získávat zvýšenou pozornost i genderové otázky, protože ženy jsou méně zastoupeny ve vedoucích pozicích, zejména v průmyslu. Vidět je to nyní hlavně v amerických firmách. Těch evropských neustále přibývá. Věřím, že v následujících deseti letech se objeví více ženských čelných představitelek branže a genderové rozložení sil bude vyrovnanější. TCG Summit podporuje tento proces prostřednictvím programu TCG Women Leadership. Na straně spotřebitelů se zdá, že roste důležitost rozmanitosti a inkluze. Již nyní existují příklady maloobchodníků, kteří reagují na potřeby neurodiverzních spotřebitelů. Zvýšená pozornost je také věnovaná starším lidem, kteří mohou vyžadovat podrobnější vysvětlení technologií.

Zamyšlení řečníků na 9. mezinárodním summitu maloobchodu TCG

Během posledního ročníku, který se konal v květnu tohoto roku, sdílelo téměř 40 význačných průmyslových lídrů své zkušenosti a názory s účastníky konference. Přinášíme stručné shrnutí klíčových sdělení z prezentací některých z nich.

Profesor Dr. Andreas Dombret, vedoucí globální konzultant v Oliver Wyman, bývalý člen Německé spolkové banky a ECB, vyjádřil důvěru v návrat ekonomického růstu Evropy k normálu. Avšak zároveň varoval, že budoucnost zůstává nejistá, s možností opětovného zvyšování úrokových sazeb, což by mohlo vyvinout další tlak na spotřebitele a přivést některé podniky do problémů. Vyjádřil také hluboké znepokojení ohledně zdraví globálního trhu nemovitostí – zdůraznil potenciální dopad jeho prudkého poklesu na ekonomiku jako celek.

Dr. Karsten Wildberger, generální ředitel CECONOMY & MediaMarktSaturn, uvedl, že jím vedený elektro řetězec směřuje k tomu, aby se vzdálil od spotřební elektroniky směrem k tomu, co nazývá „elektronikou zážitků“. Uvedl také, že inovace jsou nezbytné k uspokojení měnících se potřeb spotřebitelů v digitálním věku. Mobilní zařízení, sociální média a spolupráce s influencery se ukázaly jako silné nástroje pro zapojení spotřebitelů, budování loajality a stimulaci prodeje.

Pieter Zwart, zakladatel a generální ředitel Coolblue, zmínil důležitost vynikajícího servisu, efektivního využití dat a investice do školení zaměstnanců a jejich přístupu jako klíčové faktory úspěchu.

Carsten Olesen, prezident Harman International Consumer Audio, zdůraznil, že podniky nemohou prosperovat, když je planeta v krizi, a povzbudil maloobchodníky a značky k účinné spolupráci na růstu. Mezi diskutovanými řešeními bylo prodloužení životnosti produktů skrze opravy a recyklaci a zavedení přísných a ověřitelných standardů udržitelnosti.

[1] Zkratka TCG skrývá anglický výraz technical consumer goods neboli v češtině technické spotřební zboží.