Interview

03.02.2025

Roman Kantor: Integrace Beko a Whirlpool je velkou příležitostí. Můj odchod je dlouho plánovaná věc

Roman Kantor: Integrace Beko a Whirlpool je velkou příležitostí. Můj odchod je dlouho plánovaná věc

Asi největším současným tématem v oboru domácích spotřebičů je vznik společnosti Beko Europe. Více než rok připravovaná fúze Beko a Whirlpool se během letoška začala projevovat reálně i u nás. O spojování týmů, nevyhnutelném propouštění, značkách a svém nedávno ohlášeném odchodu námi hovořil Roman Kantor, generální ředitel českého a slovenského zastoupení nově vznikající společné firmy.

Jak se pracuje na sloučení dvou výrazně odlišných systémů práce?

Je to náročná práce, ale to jsme všichni věděli už před začátkem spojení. I já jsem počítal s tím, že je třeba pracovat na spojení opatrně a s maximální péčí, abychom zajistili, že obě značky mohou na českém trhu existovat a zároveň do budoucna růst. Tomu přizpůsobuji všechno i včetně mého fungování. Na počátku nastavování nového fungování byla mimo jiné i domluva z mého popudu o dokončení spojení značek, po kterém budu řízení společnosti firmy přesouvat dále. Kdy přesně k tomu dojde a jaké bude nastavení s mým nástupcem je praktická část, která se postupně řeší. Klíčové je nastavení fungování spojených týmů, ty zajišťují hlavní procesy pro naše partnery.

Proč jste se rozhodl pro odchod z firmy?

Je to moje rozhodnutí po 20 letech práce. 20 let je dlouhá doba a nyní nastal moment, kdy se tým sestavený z původních zaměstnanců Beko a Whirlpool dokáže postarat o další kroky a růst firmy.

Jak probíhá integrace původních týmů Beko a Whirlpool pod jedno vedení a pod jednu střechu?

Integrace postupuje. Je to samozřejmě složitý proces, z něhož chceme vyjít silnější. Vidím v celém spojení obrovský potenciál. Aktuálně už sedíme na jedné adrese na Nových Butovicích. Naše původní kanceláře jsme opustili, ale jsme hned ve vedlejší budově. V nových prostorech klademe důraz na to, aby se nastartovala spolupráce a aktivní komunikace mezi původními členy týmu Beko a týmu Whirlpool. Cílem je podpořit ducha jednoho společného týmu a mít jasný tah na branku.

Tomuto tématu se nemůžeme bohužel vyhnout. Snad všichni v oboru si pamatují nepříliš zdařilou akvizici firmy Indesit, jejíž velká část zaměstnanců na mnoha trzích včetně Česka odešla do jiných firem. Na Indesit to pak mělo dost negativní dopad. Nehrozí podobný scénář v rámci aktuálního spojení Beko a Whirlpool?

Myslím, že nejen my, ale i naše centrála si je tohoto vědoma. Proto se postupuje opatrně a citlivě. Zejména jde o obchod, kde nechceme opakovat chyby minulosti. Kdybychom přišli s nějakým zásadním přenastavením obchodních týmů, pravděpodobně by se stalo to, co se tehdy stalo značce Indesit. Máme proto dva týmy – jeden pod vedením Aleše Slatinského se věnuje značkám Beko a Grundig, druhý pod vedením Petera Fabuše značkám Whirlpool a Indesit.

A kam spadají malé spotřebiče, tepelná čerpadla či klimatizace? Hlavně poslední dvě kategorie jsou pro vás poměrně nové…

Pro nové kategorie máme takový startupovější přístup. Malé spotřebiče už tam tedy nepatří, ty už má na starost tým Aleše Slatinského, ale pro tepelná čerpadla, klimatizace a do budoucna i další energetická řešení jsme vytvořili novou kategorii „Home Comfort“ v rámci inkubátoru nového byznysu, kterou vede vedle svých dalších povinností Tomáš Bělohlav. Jedná se o teprve se etablující segmenty, které vyžadují odlišný přístup a strategii, a přistupujeme k nim jako k novému druhu zboží. Nejde je jen přidat obchodním zástupcům a očekávat výsledky. Nové kategorie nám navíc otevírají nové možnosti distribuce, a to i pro stávající produkty.

V oboru působí SELL více než 16 let a většinu této doby jsme spolupracovali jak s firmou Beko, tak firmou Whirlpool. U každé z nich vnímáme poměrně odlišné interní fungování. Daří se nové týmy sladit?

Důležité pro nás je, že klíčoví lidé zůstali a neodešli. Pochopili sílu, která pramení jak ze sjednoceného portfolia značek, tak zázemí nové firmy. Samozřejmě jsou mezi původními strukturami Beko a Whirlpool velké rozdíly. Konkrétně v nastavení a způsobu fungování obou firem. Mateřská firma Arçelik je celou dobu hodně zaměřená na výkon. Whirlpool měl zase výrazně silnější korporátní nastavení. Oba přístupy mají svá pozitiva i negativa. Naše snaha je si vzít z obou světů to lepší a využít to k dalšímu růstu a posílení na trhu. A když se ještě vrátím k lokálním týmům, vidím v nich silné zaměření na stanovené cíle. Mnohým se změnou v lecčems otevřely oči a probouzí se v nich nový elán do práce.

Od ohlášení obchodu uplynula poměrně dlouhá doba, kdy se navenek nic nedělo. Na lokální úrovni pracovaly obě původní firmy jako samostatné subjekty. Letos došlo reálně ke slučování týmů a v branži se postupně mluví o prvních odchodech a rušení pozic. Je logické, že důvodem integrace je dosažení větší efektivity, což s sebou nese i nějaké propouštění. Jak velké ale bude na lokální úrovni?

Žádná integrace tohoto typu neproběhne tak, že by se kompletně spojily týmy na lokální a mezinárodní úrovni. Jsme ve fázi konsolidace a všechny změny nejsou rozhodně u konce. Z personálního hlediska máme ale tu nejtěžší část za sebou a jsem rád, že skoro 70 % z původního součtu obou týmů zůstalo. Vyhlásili jsme „open call“ na pozice a každý si mohl říct, co by chtěl dělat. Spousta věcí se ale zatím stále nemění. Nelze čekat, že dojde ke spojení a vše hned přenastavíme. Jde o proces, ve kterém se snažíme pokračovat obezřetně a nedělat unáhlená rozhodnutí, která by nás poškodila.

Hodně jste mluvil o obchodním oddělení. Ale co ta další? Marketing, logistika…?

Marketing a produkty již od listopadu fungují jako jeden tým. V logistice je situace složitější. Přestože už vystupujeme jako jedna firma, faktem je, že původní struktura Whirlpool funguje a nadále fungovat bude původní společností. Důvod je prostý. Systém logistiky má každý z původních subjektů vlastní a nejde ho hned změnit. Sjednocení těchto systémů je otázkou až roku 2026. Příští rok na celé věci budeme intenzivně pokračovat. To ale samozřejmě neznamená, že si každý bude dělat jen „to svoje“. Dojde k úzké spolupráci lidí a proběhne konsolidace na základě prodejních kanálů. Cílem je, aby měl jeden člověk na starost určitého zákazníka. Rozdělení tedy nebude podle systémů, ale podle našich odběratelů. Přestože tedy budou nadále fungovat dva logistické systémy, bude s nimi pracovat jeden člověk. Určitě nechceme mít nastavení takové, že by jeden člověk řešil třeba jednoho obchodního partnera v rámci prvního systému a další člověk v rámci druhého systému. To by vedlo ke zmatkům a neefektivitě.

A jak budete řešit servis?

Myslím, že Beko má dlouhodobě velmi kvalitní servis a služby zákazníkům. Na tom chceme stavět a budeme navyšovat počet VIP techniků, aby pod každého spadala menší oblast. Velikost firmy nemůže negativně dopadnout na koncového zákazníka. Zároveň pamatujeme na to, že spolehlivost a zákaznické služby jsou i klíčová propozice našich obchodních partnerů. Data nám potvrzují, že mít vlastní servisní techniky se vyplatí – vidíme to v rychlosti a efektivitě oprav a ve výsledku ve spokojenosti zákazníků.

Celou dobu hovoříme o lokálním nastavení. Spojení firem Beko a Whirlpool je ale celoevropskou záležitostí. My ho vnímáme hlavně jako snahu čelit invazi čínských a korejských firem, které díky nemalým investicím vyvíjí tlak na tradiční západní výrobce. Co dalšího za tímto konsolidačním krokem podle vás je?

Myslím, že je celkem jasné, proč k tomuto spojení došlo. Vedle toho, co popisujete, je to na některých trzích snaha získat větší tržní podíl, dále pak větší příležitost dosáhnout lepších cen při nákupu surovin, zefektivnění výroby a zajištění efektivnějšího vytížení továren.

U továren se na chvíli zastavme. Zachytili jsme zprávy o uzavírání některých výrobních závodů.

Aktuálně se zavírají celkem čtyři továrny. Jedna v Británii, která produkovala sušičky. V Polsku to jsou tři závody, které produkují lednice, sporáky a sušičky. Produkce z těchto lokací bude přesunuta do továren Arçelik v Rumunsku a Turecku.

Beko pracuje na českém trhu primárně se svou stejnojmennou značkou. Aktivní je ovšem také Grundig. Whirlpool dodával na trh spotřebiče ještě pod značkou Indesit. Působí to na nás jako příliš velký počet značek, které od sebe nejsou ani příliš vzdálené v rámci cenové segmentace. Lze očekávat, že některé z nich v Česku skončí?

Ne, neplánujeme konec žádné ze značek. To ovšem neznamená, že nedojde ke změnám. Každá z nich se musí ujmout nové či přinejmenším upravené role. Myslím, že nikoho na trhu nepřekvapí, že Whirlpool bude naší nejvyšší značkou, někde uprostřed bude Beko a nejnižší cenový segment budeme obsluhovat se značkou Indesit. Grundig bude mít specifikou roli – zůstaneme s ním ve vybraných kategoriích malých spotřebičů a především s ním budeme působit na trhu tepelných čerpadel, klimatizací a další techniky z kategorie „home comfort“.

Říkáte, že Whirlpool bude na nejvyšší pozici v rámci vaše portfolia značek. Jak toho chcete dosáhnout? Aktuálně pluje cenově v dost podobných vodách jako Beko…

Výrobky Whirlpool nemůžeme jen tak ze dne na den posunout do vyššího cenového segmentu, jen protože chceme. Nedávalo by to smysl i s ohledem na současné portfolio produktů této značky. Náš dlouhodobý cíl je tuto značku vrátit na pozici, na kterou historicky patří. Posun výš půjde ruku v ruce s uváděním nových produktových řad, které budou svým provedením, funkcemi a technologiemi změnu reflektovat. Inovace a nové technologie proto budou do budoucna uváděny nejprve pod značkou Whirlpool.

Když se pak dívám na celou věc z pohledu Evropy jako celku, měli byste vidět, s kolika značkami bude firma pracovat. V Německu je to třeba Bauknecht, na dalších trzích lokálně silné značky. Naše strategie je nabídnout zákazníkům skutečnou variabilitu s důrazem na požadavky a potřeby v jednotlivých zemích. Myslím, že to nás odlišuje od asijských producentů, jejichž strategie stojí na tom nabídnout všude stejné produktové řady. Tedy stejný design. My máme mnohem regionálnější přístup k brandingu, což vidím jako naši velkou výhodu.

Nedávno jste v Nových Butovicích uzavřeli dlouholetý showroom. Můžeme očekávat nějaký nový koncept?

Ano, pracujeme na něčem novém. Cílem je vytvořit prostor pro všechny naše značky a kategorie. Nepůjde ale jenom o prezentaci, vnímáme posun v době a představách koncových zákazníků i zaměstnanců obchodních partnerů. Přestože měl showroom propojený s našimi kancelářemi spoustu výhod, rozhodli jsme se využít nutnosti stěhování pro realizaci nové koncepce prostoru pro poznání nabídky našich značek.

Na závěr se ještě musíme zeptat na aktuální situaci na trhu v podobě finančních problémů firmy Okay. Pro Beko šlo o velmi důležitý prodejní kanál. Řetězci jste ale přestali dodávat zboží. Jaký to na vás mělo dopad?

Radost z toho pochopitelně nemáme, ale podařilo se nám pokles v odbytu zboží v Okay vykrýt tím, že jsme výrazně posílili na nezávislém trhu. Z toho mám opravdu radost. Vidíme, že tvrdá práce našich obchodních zástupců nese ovoce. I z tohoto důvodu připravujeme pro příští rok pro nezávislý trh něco nového – řekněme novou obchodní strategii. Rozhodně se mají obchodníci na co těšit. Víc ale zatím nemohu prozradit.