Reportáž

09.11.2023

Podzimní kontraktace ukázaly, že všeho moc škodí

Podzimní kontraktace ukázaly, že všeho moc škodí

Když se loni vrátily na scénu v plné síle veletrhy českých velkoobchodů, bylo jednoznačné, že jim pandemie paradoxně pomohla. Zatímco před covidem o ně spíše zájem ze strany značek klesal, bez ohledu na to, zda se nakonec účastnily, či nikoliv, postpandemický hlad po sociálních kontaktech přinesl jejich hotovou renesanci. Letošní ročníky už z jedinečné situace, tedy první možnosti někam pořádně pracovně vyrazit, těžit nemohly. Podzimní akce tak jednoznačně odhalily, že dva veletrhy jedné firmy s poměrně krátkým časovým odstupem jsou pro trh příliš.

Kontraktační výstavy mají na českém trhu hlubokou tradici a jejich velkolepý návrat v redakci vítáme. A to zejména kvůli jejich velmi silnému, až dominantnímu sociálnímu rozměru, kdy se sejde koncentrace lidí z branže na jednom místě. Akce pomáhají utužovat vztahy, navazovat vztahy nové a samozřejmě mají i nepopiratelný „kontraktační“ rozměr.

V případě letošních akcí firem K+B Progres a FAST ČR jsme si všimli dvou výrazných jevů – jedním je účast některých zcela nových firem, již dáváme do souvislosti se situací na trhu. Všichni se snaží udělat maximum pro to, aby zvýšili odbyt svého zboží, a účast na kontraktaci může nepochybně pomoci. Druhým pak návrat některých vystavovatelů, zejména tedy De’Longhi, které v nedávné minulosti z kontraktací zcela zmizelo. Působilo to zvláštně hlavně kvůli dřívější bezkonkurenční úrovni stánku této společnosti. De’Longhi platilo zhruba dekádu za nedostižného vystavovatele.

Jedna akce za rok stačí

Z letoška pak plyne také jedno ponaučení, že český trh není dostatečně velký, aby se na něm mohlo konat nějaké nadprůměrné množství akcí tohoto typu. Přestože velmi oceňujeme snahu K+B Progres zvýšit kvalitu své kontraktace přesunem do O2 Universa, jsme toho názoru, že zvát partnery do Prahy dvakrát během necelých pěti měsíců je příliš. Obzvlášť dva týdny před konáním FAST Day, který se letos uskutečnil jen jeden (jarní akce je zaměřena výhradně na značky firmy FAST).

Obecně hodnotíme obě kontraktace, tedy zářijovou společnosti K+B Progres a říjnový FAST Day, pozitivně. Snaha zvýšit úroveň prostředí, kde se veletrhy konají, byla evidentní už loni. K+B začalo originálním přesunem do Zemědělského muzea. Letošní dvě kontraktace v O2 Universu pak vypadaly jako hotové zjevení ve srovnání se staršími ročníky v Klíčanech. A FAST Day na výstavišti v Letňanech je beze vších pochybností mnohem elegantnějším eventem než v logistických halách u Jihlavy. Zjevný rozvoj celého konceptu a kulturnější zázemí vdechly do veletrhů nový život.

U AEG byl celkem přirozeně velký zájem o pračky, zejména nové modely se zásuvkou UniversalDose.

U Amica bylo na obou kontraktacích nabito. Důvodem bylo i to, že se v části značky Fagor servírovala španělská sušená šunka.

Beko přivezlo na kontraktace svou novou generaci automatických a pákových kávovarů, které postupně nabíhají na trh. Nejvyšší modely ještě očekáváme.

U značky ECG jsou letos velkým tématem pračky z takzvané BlackLine. Jedná se o technologicky vyspělé modely s pěkným designem.

V O2 Universu na kontraktaci K+B jsme narazili i na firmu Espresso Professional, která sem přivezla jak profesionální stroje, tak domácí a pákové modely italské značky Gaggia.

U Gorenje a Hisensu se hodně mluvilo o chystaném vstupu druhé jmenované značky do segmentu vestavných spotřebičů.

U stánku Groupe SEB na FAST Day byl samozřejmě velký zájem o kávovary a ochutnávku kávy.

Velkou událostí byl na FAST Day návrat firmy De’Longhi na vůbec první kontraktaci po několikaleté pauze.

LG soustředí svou pozornost v sektoru domácích spotřebičů v posledních letech prakticky výhradně na praní a chlazení.

Liebherr zaujal na veletrhu K+B Progress centrálně umístěným stánkem s vystavenými produkty na všech čtyřech stranách.

Orbico přivezlo na FAST Day pestrý výběr produktů značek BaByliss, Bissell, Braun a Oral-B.

 

U značky Philco byly k vidění jak tyto úsporné pračky, tak například nová generace myček nádobí s 360° ostřikovým ramenem.

U značky Philips hodnotíme pozitivně její schopnost vystavovat produkty všech kategorií, i když už došlo k oddělení větší části domácích spotřebičů pod společnost Versuni. Kategorii osobní péče má ale pod sebou nadále nizozemský Philips.

Na kontraktaci K+B Progres vůbec poprvé vystavovala společnost Řídící Systémy, která nově dováží švédské vinotéky mQuvée. Současně má v distribuci některé další značky domácích spotřebičů.

Sencor ušel od svého znovuzrození na českém trhu pod taktovkou firmy FAST ČR opravdu dlouhou cestu. Zpočátku značka levných spotřebičů a další elektroniky se už dnes nebojí zasahovat do středního cenového segmentu. Její zástupci pečlivě vybírají produkty, které se budou dovážet, a dbají na jejich kvalitu a spolehlivost.

Dalším nováčkem na kontraktačních výstavách byla firma BVZ Commerce, která v Česku mimo jiné distribuuje výrobky německé značky Severin.

U značky Teka přitahovaly pozornost její nové vestavné spotřebiče řady Infinity | G1.

U firmy Whirlpool byl celkem přirozeně velký zájem o její novou generaci myček.