Přestože jsme už v posledních letech odjížděli z Berlína s pocitem, že jsou čínské firmy výrazně aktivnější a vytlačují tradiční značky z hal nejvýznamnější prezentační akce nejen pro obor domácích spotřebičů, letošní ročník nám v tomto ohledu vyrazil dech. Číňané celou akci doslova opanovali a i donedávna velmi aktivní korejské firmy přešly do pasivnějšího módu. Můžete namítnout, že účast a angažovanost na veletrhu není určující. My jsme přesvědčeni, že ano, protože jde o symbol toho, co se odehrává na evropském trhu celkově. IFA je vlastně takový model toho, co začíná být napříč kontinentem vidět. A z pozice Evropana to není pohled moc hezký…
Autor: Lubor Jarkovský, foto a video: Boleslav Svoboda
Ať už západní firmy na IFA přestaly jezdit v rámci úspor, nebo jen zmenšily své výstavní plochy, „nekonečné“ metry čtvereční obsadily v maximální míře čínské subjekty. Nejprve to byli velikáni jako Haier, Hisense či Midea. Letos pak byl patrný nástup další vlny čínských hráčů v čele s Dreame – expozice této společnosti patří asi k největším překvapením celého veletrhu, protože firma, o které ještě před pár lety skoro nikdo neslyšel, přivezla do Berlína dokonce velké spotřebiče, osobní péči, robotické sekačky a další techniku. Před pouhými pár lety vtrhla poměrně razantně do segmentu robotických vysavačů, v němž obecně Číňané zcela dominují a jejich produkty nemají z technologického hlediska na trhu de facto konkurenci. Ostatně všechny evropské značky odebírají roboty od čínských dodavatelů (a ti už mimochodem přešli do režimu, že jim neposkytují nejnovější technologické platformy, ty si nechávají pro sebe, čímž se nůžky mezi nabídkou čínských firem a „našich“ značek dál rozevírají). Společnost Dreame se každopádně velmi rychle etablovala jako jeden z lídrů v oblasti inovací robotické techniky, aby meziročně udělala až neuvěřitelný skok vpřed v rozšiřování svého portfolia. Nejde jen o samotné produkty, nýbrž i o investice do dalšího vývoje a marketingu. V době uzávěrky tohoto vydání pořádá Dreame v Praze obrovskou akci na úrovni toho, na co jsme byli zvyklí od západních značek před 20 lety – firma si pronajala celý palác Žofín a přivezla do něj svou obří prezentaci z IFA. Číňané tak vysílají jasný signál nejen celoevropsky v rámci IFA, ale také lokálně v Česku: „Jsme tady, máme technologie, máme produkt, máme spoustu peněz a jdeme si pro vaše tržní podíly.“
A samozřejmě nejde pouze o Dreame. Stačí se podívat na to, co prezentovaly na IFA další firmy jako Haier, Hisense a Midea coby velká čínská trojice. Jediný, kdo z hlediska novinek a inovací skutečně drží krok, je podle nás Miele. U dalších evropských vystavovatelů jsme sice na různé zajímavé novinky narazili, ale ve srovnání s Číňany jich bylo prezentováno v podstatě o řád méně a nešlo o tak zásadní a přelomové věci. U čínských firem jsme popravdě nevěděli, kam se jít podívat dřív a čemu dát v naší reportáži přednost. Na výběr bylo většinou tolik inovací, nových technologií a připravovaných produktů, že bychom potřebovali na reportáž desítky stran.

Letošní IFA také potvrdila jednoznačný trend ústupu Korejců ve prospěch Číňanů. Mnohé evropské firmy dlouhé roky držely s Korejci relativně krok, nicméně už od roku 2010 bylo patrné, že je v mnoha kategoriích tito Asijci trápí. Na českém trhu výrazně zasáhli hlavně na trh praní a chlazení, ve spotřební elektronice pak zcela vytlačili v klíčovém segmentu televizorů do té doby dominující Japonce. Aktuální situace působí tak trochu jako „déjà vu“ – rozdíl je pouze v tom, že to, co provedli Korejci Evropanům a Japoncům před nějakými 15 lety, nyní provedou Číňané jim. A zdá se to být nevyhnutelné. Na IFA bylo jasně vidět, že se davy návštěvníků, kteří se ještě před pár lety cpali do hal LG a Samsungu, přesunuly k Hisensu, TCL, Haieru nebo třeba nově k Dreame a celé té plejádě výrobců robotické techniky, jako je Roborock, Ecovacs či Narwal. Ale pozor. Nešlo o žádnou náhlou změnu, nějakou anomálii, která se nebude opakovat. Tento trend byl zjevný už několik let. Letos došlo jen k jeho definitivnímu potvrzení – tedy pokračování tržního cyklu, kdy i firmy, které byly v rámci sinusoidy ještě nedávno na vzestupu, již svůj vrchol zažily a jejich křivka nabírá zcela nevyhnutelně opačný směr.
V kontextu ohlášeného vstupu čínského kapitálu do MediaMarktu, pokračující konsolidace výrobců, kdy začínají viset otazníky už i nad budoucím směřováním opravdu velkých evropských hráčů (poté, co Číňané skupovali posledních deset let menší subjekty), byla IFA pro lidi z oboru mimořádně tvrdým střetem s realitou, jak nám během veletrhu při různých setkáních prakticky jednohlasně potvrdili rozliční čelní manažeři českých poboček výrobců. Zcela otevřeně o situaci hovoří také Jan Šach z firmy Haier – exkluzivní a nebývale upřímné interview najdete na straně 46.
Jediné, co může západní firmy trochu utěšit, je, že byl na IFA viditelný rozdíl v přístupu k prezentaci novinek. Číňané totiž prezentují cokoliv bez ohledu na to, zda je produkt opravdu funkční a „dotažený“. Evropské a americké firmy by si „rozviklaný“ polotovar neodvážily ukázat – zejména u nastupujících čínských firem, nikoliv tedy u gigantů, bylo vidět, že chtějí upoutat pozornost za každou cenu, což se jim nepochybně podařilo.
Přestože se nám úvod článku nepsal úplně lehce, nic to nemění na faktu, že letošní IFA nabídla opravdu velké množství inovací. V poslední vydání časopisu naleznete náš obsáhlý foto report. A jak už jste v posledních letech zvyklí, také videa natočená přímo v halách berlínského výstaviště. Všechna videa se nám do tohoto vydání ani nevešla – další reporty začleníme i do příštího čísla. Naprostou většinu z nich už ovšem najdete na našem youtubovém kanále https://youtube.com/@sellcz
Kompletní reportáž z IFA 2025 k přečtení zde:
https://sellmag.cz/ebook/2025_06/28/index.html