Většinu segmentů, do nichž britský Dyson vstoupil, se mu podařilo změnit. Jedním z nejvýraznějších efektů je otevření do té doby nepředstavitelných cenových kategorií, z čehož těží ve výsledku celý trh. Jak se ale na prodejích značky podepisuje současná postcovidová korekce a pokles zájmu zákazníků o střední cenový segment spotřebičů? A jak Dyson řeší dlouhodobý nedostatek svých výrobních kapacit? Nejen tyto otázky padly během hodinové diskuse s Mgr. Adamem Burkušem, head of sales značky Dyson pro Česko a Slovensko.
Trh domácích spotřebičů prochází až nečekaně tvrdou postcovidovou korekcí. Prodeje padají už víc než 15 měsíců, byť propady připadají převážně na sektor velkých spotřebičů. Malé na tom jsou o poznání lépe. Jak vnímáte současnou situaci vy?
Trh stanul v nedávné minulosti před novými výzvami. Ať už to byl covid a s ním spojená logistická krize, následná inflace, zdražení energií a tak dále. Přesto mohu konstatovat, že se současná situaci nepodepsala negativně na prodejích produktů Dyson. Pravda, zákazníci jsou opatrnější a víc se zabývají tím, kam investovat peníze. Dle našich dosavadních výsledků je ale zjevné, že značce Dyson věří. Navíc se nám daří oslovovat zákazníky nové, takže pokračujeme v kontinuálním růstu. Samozřejmě situaci na trhu vnímáme a pociťujeme – například v tom, že loni už v září startovaly předvánoční prodeje. Letos nikoliv a nepomohly tomu ani různé slevové akce, jako Dny Marianne. Přestože byli lidé loni konfrontováni se skokovým zdražením energií, stále disponovali penězi z covidových let. Myslím, že letos už to úplně neplatí. Plus je potřeba vnímat negativní příval zpráv, který brzdí lidi v nákupech. Chybí zde pozitivní impulzy, které by přiměly populaci ke změně chování. Ale jak jsem řekl, Dyson je ve výjimečné pozici, protože roste rychleji než trh, takže my jsme s dosavadními výsledky letošního roku poměrně spokojeni.
Nejvíce trpí v současnosti střední cenový segment. Tam Dyson úplně nespadá, byť jeho nižší modely vysavačů určitě ano. Projevila se větší opatrnost zákazníků ve struktuře prodejů značky Dyson? Jak?
Možná vás to překvapí, ale u značky Dyson tomu tak není. Od začátku si totiž cenově stojí téměř stejně. Když se vrátím pár let zpět, v roce 2016 byl naším nejdražším modelem vysavač V6 za cca 17 tisíc korun. Potom ho nahradil model V8. Dnes máme v nabídce nejdražší model za cca 24 tisíc. Za těch necelých osm let ale výrazně stoupla průměrná mzda. Zákazník od začátku ví, kolik produkty Dyson stojí, v jaké cenové kategorie se pohybují. Naše obchodní strategie se nemění a zákazník ji dlouhodobě akceptuje. Další důležitá věc je, jak se za ty roky posunul celý trh vysavačů – v podstatě následoval značku Dyson, která vyšší cenové kategorie v segmentu vysavačů odemkla a normalizovala. Ostatní značky dnes běžně prodávají vysavače za 10 tisíc korun a výše. U Dysonu navíc platí, že si zákazníci často připlatí a vybírají si vlajkové modely. A i naši prvozákazníci, kteří si koupí model V8, se časem vracejí a již volí vyšší (a dražší) model. U nás tedy přesun obecného zájmu k entry variantám opravdu nevidíme.
Velkým tématem se stala letos online tržiště. O jejich příchodu se hodně mluvilo. První měsíce ale ukázaly, že to v Česku tyto platformy budou mít složitější než v zemích s méně rozvinutou e-commerce. Jak přistupujete k online tržištím vy?
Dyson online tržiště nepodporuje a jde cestou selektivní distribuce, která vyžaduje určitou úroveň prodeje a prezentace. Ať už na webu, nebo v prodejnách. Cílem je mít kontrolu nad tím, jak jsou jeho výrobky prodávány, takže pro nás není marketplace zajímavý kanál. Český zákazník je dlouhodobě vysokou úrovní prodeje a e-commerce kultivovaný a vychovaný, takže očekává určitý servis – ten je na hony vzdálen tomu, co nabízí marketplace či některé okolní trhy. Na světě není mnoho trhů, které by byly tomu našemu podobné.
Odhlédněme teď chvíli od značky Dyson. Na trhu domácích spotřebičů působíte dlouhé roky. Co čekáte od online tržišť coby profesionál z oboru? V jakých kategoriích mohou na Čechy zafungovat? A kde to naopak budou mít těžké?
Myslím, že online tržiště může dobře fungovat při koupi pracího prostředku, filtrů do kávovaru a podobně. U elektra je to složitější. Ať už kvůli reklamacím, tak celkově poprodejnímu servisu, asistenci při prodeji či nastavení zařízení. Zákazníci jsou dnes pohodlnější, méně čtou, takže očekávají k produktu dodatečné služby. A ty online tržiště nenabízí.
Dyson dlouhodobě trápí nedostatek výrobních kapacit. Produkty uvádí ve vlnách, přičemž náš trh se mnohdy dočká novinek až celé měsíce po oficiálním uvedení na hlavních trzích. Řeší firma tuto situaci? Bude se dostupnost zboží do budoucna zlepšovat?
Poptávka, která po produktech Dyson je, nekoresponduje s produkčními kapacitami. To je prostý fakt. Letos byly spuštěny nové výrobní závody v Mexiku a Číně. Přesto je poptávka nadále vyšší než nabídka. Nejde o problém, který by Dyson vyřešil během roku či dvou, byť samozřejmě na situaci reaguje. Je ale potřeba si uvědomit, že Dyson není standardní obchodní firmou, je to technologická, vývojářská a výrobní firma. Neprodukuje zboží pro ostatní značky, neobjednává ho v továrnách třetích stran. Jelikož vyrábí pouze pro sebe, musí jednat obezřetněji s ohledem na vývoj na trhu a predikce do budoucna. A to i z toho důvodu, že každý nový závod představuje obrovskou investici – nejde totiž o jednoduchou montovnu. Jedná se o nejmodernější robotizované a automatizované provozy, takže investice do nich je výrazně vyšší než v případě běžných linek, jaké najdete zejména v Asii.
Ve dvou nákupních centrech v Praze jste otevřeli takzvané pop-up obchody. Jak se jejich provoz osvědčil? Plánujete ještě nějaké další třeba v Brně nebo v Ostravě?
Koncept těchto obchodů se nám jednoznačně osvědčil. Vlastně jsme byli první, kdo s ním přišel – ne s pop-up obchodem jako takovým, ale s tímto pojetím a plochou. Zatímco standard u této koncepce je 12 m², my máme 24 m² a ještě je celý prostor ohraničen stříškou. Do prostoru v nákupním centru tedy zasahuje víc. Zákazníci to oceňují, protože si zde mohou naše výrobky vyzkoušet, nechat odborně představit. Projekt dodává značce na důvěryhodnosti. Otevřít tento nestandardní pop-up v českých nákupních centrech ale není jednoduché – většina pro něj není vhodná kvůli jeho rozměrům. Jsme proto opravdu vděční, že majitelé OC Nový Smíchov a Metropole Zličín za prvé vhodné prostory měli a za druhé, že se nebáli něčeho nového, co u nich do té doby nikdo nezkusil. V dalších městech ovšem něco podobného zatím neplánujeme. Praha představuje obrovskou spádovou oblast. Často se do našeho obchodu přijdou podívat i lidé z druhého konce republiky v rámci svého víkendového výletu do Prahy. Ještě bych si dokázal představit pop-up v Brně, není to však na pořadu dne.
Dyson představil letos hned několik novinek. Navíc vůbec poprvé vstupuje do kategorie mokrého úklidu, kde vidíme po letech jisté hibernace a jasné dominance americké značky Bissell určitou dynamiku. S vytírači podlah přichází nyní i Beko, Electrolux a právě také Dyson. V čem se liší řešení britské značky od konkurentů?
Dyson dělá od počátku vše pro to, aby byl úklid co nejefektivnější. Zaměřuje se na 100% hloubkový úklid. Vytírání je pro nás doplňkem, nadstavbou, po níž zákazníci volali. Po účinném suchém vysání mít ještě možnost rychle a efektivně vytřít. Myslíme si, že kombinované výrobky nabízející vysávání a vytírání v jednom nefungují na 100 %. Jde o určitý kompromis. My proto nabízíme hubici Submarine jako doplněk k efektivnímu vysávání, ovšem s nekompromisní kvalitou práce.
Jelikož jsou nádržky na čistou i špinavou vodu v samotné hubici Submarine a do vysavače se voda vůbec nedostává, jaký je technický důvod, že nelze toto příslušenství použít i u starších modelů?
Zde je odpověď jednoduchá – jde o důvod softwarový. Modely V15 nebyly připraveny na update softwaru a u nového modelu Gen5detect najdete právě upravený software, který vypne motor samotného vysavače. Energie z baterie pak míří jen do hlavice Submarine, která používá svůj vlastní motor. Voda z nádržky se aplikuje rovnoměrně na rotující válec, který vytírá podlahu s mimořádnou účinností. Špinavá voda je extrahována do separátní nádržky.
Dyson uvádí i nové čističky vzduchu. Co přinášejí?
Hlavní novinkou je model BP03, který vlastně navazuje na osobní čističku BP01. Nepoužívá tzv. Air Multiplier technologii, ale jiný fyzikální jev stékání vzduchu. Dokáže tak projektovat vzduch až na vzdálenost 10 m. Není pro ni tedy problém čistit vzduch ve velkých místnostech s rozlohou 100 m². Unikátnost technologie je tak i v tom, že má opravdu dlouhou výdrž filtrů. Při provozu 12 h denně je to až pět let. Záleží samozřejmě na umístění a stavu ovzduší.
Kromě toho přicházíme s refreshem stávajících modelových řad včetně entry modelů. Vyznačují se plným utěsněním celého systému dle HEPA H13. Jeden model je nabízen s funkcí topení, druhý bez ní. Důležité je říct, že čisticí schopnost je u nich stejná jako u modelů vyšších. Pouze mají jednodušší čip monitorující stav ovzduší.