Interview

03.07.2024

Jan Charvát: Propad prodejů elektra dopadl ve výsledku i na nás. Museli jsme přehodnotit plány na expanzi

Jan Charvát: Propad prodejů elektra dopadl ve výsledku i na nás. Museli jsme přehodnotit plány na expanzi

Z firmy Repairsys odešlo v posledních měsících několik klíčových postav, které měly na starost její nebývale rychlý rozvoj i plánovanou expanzi na okolní trhy. Z vytyčených cílů sešlo. Proč? Zeptali jsme se Jana Charváta, zakladatele platformy, který se do jejího čela v důsledku změn vrátil.

Ve společnosti Repairsys došlo v posledních měsících k několika zásadním změnám – a to jak v personální úrovni, tak v rámci její strategie. Co se konkrétně stalo?

Uplynulé dva roky nebyly pro většinu našich zákazníků jednoduché. Klesaly prodeje a s tím i počet reklamací, tedy oprav. Nám se před dvěma lety velmi dařilo jak v oblasti akvizic nových zákazníků, tak ve zvyšování počtu zakázek. Uskutečnili jsme tak druhé investiční kolo a zaměřili se na zahraniční expanzi, především na Slovensko a do Rakouska. Pak ale trh začal poměrně strmě klesat a museli jsme se plně soustředit na udržení pozic v domácím prostředí, někteří naši zákazníci, se kterými byla expanze spojena, spadli v prodejích natolik, že už žádný servis ani nepotřebovali, protože ho zvládli vlastními silami. Zahraniční expanze šla stranou a s ní jsme se rozloučili i se značnou částí managementu, která měla tento růst firmy na starost.

Covidové prodeje přinesly velká očekávání na mnoha stranách – „velké oči“ měla zejména e-commerce. Vy nejste tedy výjimkou. Co znamená zeštíhlení firmy a přibrzdění jejího rozmachu pro vaše současné partnery?

V současné době máme za sebou reorganizaci, zeštíhlili jsme již zmíněný management, ale ukončili spolupráci i s některými zákazníky, kteří přinášeli velmi malou či žádnou marži. O to více se snažíme věnovat současným zákazníkům a udržení kvality. Díky tomu jsme za duben 2024 opět v zisku jak na úrovni jednotlivých společností, tak jako skupina. Repairsys CZ je nyní zdravá firma, kterou jsem převzal zpět já jakožto zakladatel. Hledám synergie hlavně na personální úrovni se svými dalšími projekty sídlícími v holešovické tržnici, jako je Opravárna, která dělá pozáruční servis, Servis ekoloběžek a dalšími, které jsou dlouhodobě ziskové. Navíc jsme koupili společnost ADV technik, která dělá záruční servis pro skupinu Groupe SEB a rovněž vykazuje pozitivní EBITDA. Když se smířím s tím, že to nebude miliardový byznys, jak bylo plánováno, tak to všechno dopadlo nakonec docela dobře, přestože investoři měli určitě větší očekávání. Firmy jsou v zisku a mohou přirozeně růst. Jednám také se strategickými partnery, kteří by mi mohli pomoct s určitými synergiemi. Chci se ale soustředit hlavně na co nejlepší služby v Česku a na Slovensku, zahraničí zatím není správná cesta.

V Českém Brodě jste ještě loni provozovali poměrně velké servisní středisko. Na adrese už ale nejste. Kam jste se přestěhovali a proč?

Přestěhovali jsme se do menšího prostoru v Kostelci nad Černými lesy. Je to součást úsporných opatření. Hala v Českém Brodu byla koncipována na 5 000 zakázek měsíčně a tam zdaleka nejsme, bylo zbytečné platit drahý nájem. Dále máme menší servis v Hostivaři a já mám základnu v holešovické tržnici, kde zároveň kvůli snadné dostupnosti přijímáme i záruční opravy a převážíme do příslušných servisů.

Repairsys byl loni trhu prezentován především jako moderní platforma s ambicemi změnit zdejší servisní prostředí a expandovat do okolních zemí. Máte stále tyto ambice? Nebo jste tyto plány přehodnotili?

Pokud jde o náš zakázkový systém, který si vyvíjíme sami, ten je skutečně moderní a odpovídající dnešním požadavkům, stále na něm pracujeme a vylepšujeme ho. Jak už jsem ale uvedl, zahraniční expanzi jsme ve světle vývoje na trhu přehodnotili.