Interview

07.11.2024

Alex Viazlo: Vyplňujeme na trhu mezery. Nikdy nebudeme nejlevnější

Alex Viazlo: Vyplňujeme na trhu mezery. Nikdy nebudeme nejlevnější

Společnost Union Distribution působí na trhu více než deset let a zabývá se především spotřební elektronikou, i když dodává i některé domácí spotřebiče. Se zakladatelem a majitelem Alexem Viazlem jsme hovořili o proměně, kterou firma v posledních letech prošla.

V regionu střední a východní Evropy působíte již více než dekádu. Mohl byste ještě krátce představit společnost Union Distribution? Jaké jsou vaše hlavní činnosti?

Union Distribution je společnost, kterou jsem založil v roce 2011, a naše primární aktivity zpočátku zahrnovaly distribuci televizorů a notebooků Toshiba na třetí trhy. Když však společnost Toshiba v roce 2015 ukončila v Evropě svůj obchod s televizory a přešla na licenční obchodní model, chopili jsme se příležitosti. Začali jsme spolupracovat s bývalými zaměstnanci společnosti Toshiba a pustili se do montáže televizorů této značky, které jsme pak distribuovali do mnoha zemí. V roce 2017 však Toshiba prodala tuto část byznysu společnosti Hisense, takže jsme se museli přizpůsobit. O dva roky později jsme ještě rozšířili naše portfolio díky licenci na televizory Blaupunkt a podepsali smlouvu se společností Google na televizory se systémem Android. Dnes je Union Distribution nejen výrobcem televizorů vlastní značky, tedy Blaupunkt, UD, ale také OTT boxů a projektorů. Současně distribuuje produkty renomovaných značek, jako jsou Metz, Venta, Toshiba, Sharp a další. A to ve 42 evropských zemích. Chci však zdůraznit, že se zaměřujeme především na značku Blaupunkt.

Historie značky Blaupunkt je skutečně pestrá. Původní struktura již neexistuje. Jak funguje Blaupunkt nyní?

Jak jsem řekl, my jsme zakoupili licenci na značku Blaupunkt v kategoriích televizorů, projektorů, OTT boxů a monitorů. A to pro Evropu, Společenství nezávislých států a Blízký východ. Ostatní produkty, jako jsou domácí spotřebiče a audio, prodávají jiné společnosti, které si pro tyto kategorie zajistily licenci. Práva k ochranným známkám spravuje společnost se sídlem v Lucembursku.

Jak působíte v České republice? Máte místní tým, který se stará o prodej a další části podnikání?

Působíme v mnoha zemích, máme kanceláře na více místech a postupně rosteme. V poslední době jsme rozšířili aktivity v Německu, kde jsme letos otevřeli kancelář, ve Velké Británii a v Rumunsku. V České republice máme samozřejmě místní tým složený ze zkušených manažerů z oboru elektra. Pokud jde o český trh jako takový, zaměřujeme se nyní ve větší míře na prémiový segment a herní televizory. Spolupracujeme s největšími prodejci na trhu, jako jsou Alza, Datart a další.

Co se změnilo, že jste se nyní začali více věnovat značce Blaupunkt?

Celkově dochází k posunu směrem k vyšším cenovým kategoriím. Dříve tomu tak u nás nebylo, ale prodejci u nás požadují dražší televizory, takže na tuto poptávku reagujeme.

Na začátku jste zmínil Android TV. Je to jediný systém, který používáte?

Začínali jsme s ním, ale naše portfolio nyní zahrnuje i televizory s Tizenem nebo třeba Roku. A také televizory, které nejsou chytré. Chceme mít co nejširší portfolio, abychom byli schopni pokrýt poptávku na různých trzích – například v Německu je velmi důležité mít modely s Tizenem, zatímco v České republice jsou to hlavně Android TV a Google TV.

Setkáváme se na veletrhu IFA, kde prezentujete především televizory. Jaké jsou vaše ambice v tomto vysoce konkurenčním segmentu s obrovskou dominancí korejských a čínských společností?

Máme velmi dobré technologie za dobrou cenu a chceme mít v nabídce více inovativních produktů. Naším cílem je nabídnout prodejcům zajímavou alternativu k velkým značkám. Naše nabídka je vždy trochu jiná – například na českém trhu nabízíme televizory v bílé barvě. Neustále hledáme alternativní segmenty, abychom vynikli. Naším cílem tedy není být nejlevnější.