Řetězec Okay, který se již několik měsíců potýká s finančními problémy, zmenšil svou síť prodejen a zahájil poměrně razantní propouštění. Nyní je firma v tříměsíční ochraně před věřiteli, čímž se snaží předejít svému krachu. Problém pro ni nepředstavují pouze dluhy překračující půl miliardy korun, ale i to, že má v posledních měsících problém získat od dodavatelů nové zboží k prodeji. Redakce magazínu SELL získala návrh restrukturalizace společnosti Okay, který mimo jiné počítá s odpuštěním až poloviny dluhu ze strany věřitelů. Šance na schválení je dle názorů insiderů z branže domácích spotřebičů velká.
V dokumentu uvádí Okay jako důvody svých problémů nepříznivý ekonomický vývoj, důsledky pandemie, vysokou inflaci a změny spotřebitelského chování. To vše jí způsobilo výrazné finanční ztráty navzdory investicím do e-commerce. Zmíněna je i silná konkurence zahraničních e-shopů.
Okay má samozřejmě pravdu, že odkládání nákupů ze strany spotřebitelů v posledních letech, pokles trhu s elektrem v rámci postcovidové korekce (během pandemie naopak prodeje bujely) či skokové zvýšení nákladů na provoz představovaly pro trh nemalý problém. Změnám a jejich dopadům čelili všichni. A spousta firem, stejně jako Okay, přestřelila svá covidem vyhnaná očekávání, kam trh s elektrem dál poroste. Příliš velké skladové plochy a další zpětně vzato neuvážené investice potrápily celý trh. Problémy firmy Okay ale tkví dle našeho názoru ještě v dalších oblastech – Datart, Planeo, Alza a další firmy se s negativními vlivy dokázaly vyrovnat a naopak dál investovat, růst, akvírovat a tak dále. Okay na rozdíl od zmíněných konkurentů zůstal v mnoha ohledech trčet v minulosti. Dodavatelé celé roky v diskusích o tomto řetězci hovoří o „devadesátkové“ firmě, která v systému svého fungování z devadesátých let příliš nevystoupila.
Prezentace produktů byla v Okay vždy velmi jednoduchá až strohá. Firma se vždy prezentovala jako prodejce s nízkými cenami.
Přestože mnohým dodavatelům dluží firma Jindřicha Životského nemalé peníze a v rámci případného schválení zmíněného návrhu by jim ani velkou část dluhů neuhradila, není postoj branže k Okayi vyloženě negativní. Mimo záznam naprostá většina zástupců těchto firem hovoří o tom, že konec řetězce povede jen k dalšímu posílení dominujících velkých prodejců, kteří mají všichni své privátní značky. Okay je pro značky posledním poměrně významným hráčem, který žádnou privátní značku nemá, takže nejsou při vyjednávání s ním diskriminovány. Výjimkou není u konkurentů striktní odmítnutí či přinejmenším nezájem o určité zboží s tím, že mají srovnatelný produkt pod vlastní značkou (a je na něm mnohem větší marže).
Pro nezávislé značky a výrobce je na konsolidovaném trhu těžší a těžší uspět, a tak se jejich názoru, že by bylo pro celý trh lepší, kdyby Okay přežil, nelze divit. Otázkou samozřejmě je, jak by následně fungovaly jejich obchodní vztahy po tom, co by někteří z dodavatelů odepsali až desítky milionů korun.
Firmám z kategorie dodavatelů zboží navrhuje Okay uhradit 45 % dluhů – 25 % do 30 dnů ode dne účinnosti restrukturalizačního plánu (předpokládá se, že k tomu dojde nejpozději v polovině roku 2025) a 20 % v rovnoměrných měsíčních splátkách po dobu jednoho roku. Mezi významné věřitele z této kategorie patří firmy Gorenje či Concept Jindřicha Valenty, pro které byl Okay velmi důležitým prodejním kanálem. Jejich názor na plán restrukturalizace bude důležitý, protože za každou 1 korunu pohledávky připadne straně jeden hlas. Okay v dokumentu uvádí, že předpokládaný termín hlasování je březen 2025, kdy návrh předloží dotčeným stranám. Vedle dodavatelů zboží patří mezi významné věřitele banka UniCredit či pronajímatelé skladových a prodejních ploch.
Okay koupil v roce 2012 sedm prodejen nábytkářského řetězce Jena a postupně rozšířil sortiment právě o nábytek i v některých svých prodejnách. Zprvu zvláštní kombinace se ukázala jako funkční, byť nábytek tvoří jen asi pětinu obratu firmy. Na rozdíl od cenově zerodovaného elektra je na něm výrazně vyšší marže. Na druhou stranu vyžaduje jeho prezentace nemalé plochy.
Okay již v druhé polovině roku 2024 zahájil svou transformaci, která vedla jak k uzavření nejméně úspěšných prodejen, tak výraznému propouštění zaměstnanců. Další vlna zavírání prodejen ovšem již nebyla z popudu řetězce, nýbrž pronajímatelů, kterým Okay dlužil nájemné. Jindřich Životský měl v posledních týdnech schůzky s mnoha dodavateli a postupně jim prezentuje svou vizi revitalizace firmy Okay. Základem je zrušení kamenných prodejen, jak nám potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů. Nahradit je mají skladové výdejny podobné té, jakou už provozuje Okay v Brně. Cílem je celý proces prodeje maximálně zlevnit a zaměřit se na prodej přes internet při zcela minimálních investicích do komunikace. Okay nechce platit za spolupráci s Heurékou ani dalšími nástroji, které výrazně podporují prodej, říkají naše zdroje.
Okay bude i v případě, že dojde ke schválení restrukturalizačního plánu, čelit mnoha negativním faktorům. Šanci situaci ustát ale má. A jak už jsme napsali, zástupci několika
značek nám mimo záznam potvrdili, že je schválení připravovaného návrhu pravděpodobné. Nic to však nemění na tom, že má Okay nadále problém sehnat zboží. Firmy, kterým dluží peníze, často odmítají dodat další produkty navzdory nabízené platbě předem. Především ve větších firmách je totiž stávající dluh pro další spolupráci překážkou.
Okay v závěru prezentace projektu své záchrany uvádí, že věří, že restrukturalizace povede k dlouhodobé stabilizaci a udrží firmu mezi předními maloobchodníky na českém trhu. Společnost zdůrazňuje svůj závazek vůči zákazníkům, zaměstnancům i obchodním partnerům a vyzývá k podpoře tohoto procesu. Zda ve své snaze uspěje, se dozvíme nejpozději za pár měsíců.
Lubor Jarkovský
Fotky: Web OKAY s.r.o.