Téma

04.05.2021

Electro World rebrandoval původní prodejny K+B Expert. Jeho průnik do menších měst může být klíčem k úspěchu

Electro World rebrandoval původní prodejny K+B Expert. Jeho průnik do menších měst může být klíčem k úspěchu

Obchody s elektrem, které patřily do konce března do sítě Expert, již nesou název Electro World a definitivně změnily majitele. Pro řetězec, který se dlouhé roky zaměřoval na velká nákupní centra, je to vstup na zcela novou půdu. Vzhledem k tomu, pod jakým tlakem retail především od loňského podzimu je a jaké trvalejší změny v nákupních zvyklostech obyvatel velkých měst můžeme očekávat, udělal Electro World krok správným směrem. Musí ovšem zapracovat na dalších aspektech svého podnikání.

Éra korzování po nákupních centrech byla na ústupu už před příchodem koronaviru. Honba za rekordními prodejními plochami a velkolepě pojatými prodejnami bez ohledu na obchodní artikl přestala dávat smysl. Electro World po převzetí ze strany slovenské firmy NAY v roce 2014 zahájil svou určitou transformaci. „Přeformátovat“ původní velkoplošné prodejny šlo ovšem v mnoha lokacích jen částečně. Jedna věc je navrhovat zcela novou prodejnu šitou na míru aktuálním a přicházejícím trendům, něco jiného je upravovat existující prostor koncipovaný na začátku jako obchod s rekordně velkou plochou. Electro World každopádně udělal, co mohl, aby svou DNA změnil. Loni pak náhle zasáhl do chodu světa koronavirus a bez ohledu na to, jaký obchod kdo má, došlo k téměř okamžité změně pravidel byznysu. Klíčovými se staly kvalita e-shopu a množství výdejních míst.

E-shop jako cesta z krize

Není velkým tajemstvím, že v rámci tradičního retailu se podařilo nejlépe se situací vypořádat Datartu, který už dávno nemá prodejny (nyní tedy výdejny) jen ve velkých městech a který intenzivně pracoval na tom, aby přitáhl zákazníky na svůj web, už před koronavirovou krizí. Většina ostatních, včetně Electro Worldu, tak dobře připravena nebyla. Někteří zástupci výrobců a distributorů například v rozhovorech s naší redakcí zmínili, že jim Electro World už delší dobu slibuje zásadní přepracování svého webu, aniž by k němu došlo. Je pravda, že například stránky produktů působí poměrně nepřehledně – přemíra grafických/barevných prvků, zobrazování alternativních výrobků ke zvážení nad samotnou prezentací a specifikacemi vyhledaného produktu… A ve výpisu více produktů v rámci určité kategorie není možné vkládat položky do košíku – uživatel musí produkt vždy rozkliknout. Jde o detaily, jenže na e-shopu hrají takové detaily zásadní roli. E-shop Electro Worldu by si zasloužil větší přímočarost, jednoduchost a přehlednost.

Všichni tradiční „retailisté“ by si měli vzít příklad z Alzy a udělat podobně funkční mobilní aplikaci, protože pětihvězdičkový e-shop měli mít už dávno. Nyní by měli spíš řešit mobilní aplikaci pro plnohodnotný, a hlavně pohodlný online nákup včetně procesu vyzvednutí zboží.

Město a vesnice

Velkým handicapem bylo pro Electro World v posledním roce to, že má prodejny především ve velkých nákupních centrech u větších měst, které sice zprovoznil jako výdejny, jenže… Ve velkých městech mnohem více lidí nakupuje online s doručením domů a loni se toto číslo ještě výrazně zvětšilo. Primární volbou městských obyvatel jsou také v případě online nákupu elektra Alza a další tradiční e-shopy. Electro Worldu do karet nehrála skutečnost, že byl znám primárně jako kamenný obchod, a tak musel zapracovat na propagaci svého e-shopu. Ostatně Roman Kocourek, šéf Electro Worldu, v rozhovoru, který následuje po tomto článku, přiznává, že online prodeje sice nedokázaly plně kompenzovat uzavření prodejen, ale jejich následný skokový růst situaci pomohl stabilizovat. Je evidentní, že je Electro World na svých prodejnách mnohem méně závislý, než tomu bylo před covidem.

Z důvodu dalšího rozvoje je tak pro Electro World průnik do oblastí vesnic opravdu důležitým krokem. Firma se za prvé zbavuje nálepky „elektra z velkého města“ a za druhé skokově rozšiřuje v pandemii množství svých vlastních výdejen zboží. Po uklidnění situace a otevření obchodů bude mít nové lokace připravené k uvítání zcela nových zákazníků, které doposud Electro World příliš nezajímal, protože se v okolí jejich bydliště nenacházel. Samotná značka posílí napříč celou republikou a bude moct pracovat s „neměstskými“ zákazníky. Ti sice aktuálně také nakupují více online, ale lze očekávat, že poměr těchto prodejů se v regionech vrátí blíže „předcovidovým“ číslům, než tomu bude ve městech, kde je silnější kupní síla – ochotná často za doručení platit, jenom aby nemusela absolvovat cestu do obchodu.

Electro World má šanci ve své transformaci pokročit a uvést mnohé potřebné změny v život, aby se stal větším konkurentem pro Alzu nebo Datart. Trh určitě nepotřebuje, aby jeho lídr se 37miliardovým obratem dál skokově rostl. Naopak, pro udržení zdravého konkurenčního prostředí je pro výrobce, distributory i koncové zákazníky důležitý růst dalších hráčů, včetně Electro Worldu.

Lubor Jarkovský