Interview

04.05.2021

Roman Kocourek: Electro World a K+B Expert spojily síly

Roman Kocourek: Electro World a K+B Expert spojily síly

V minulém vydání SELLu jsme přinesli exkluzivní interview s jednatelem expert ČR a předsedou představenstva K+B Progres Peterem Weissem. V tématu dubnové změny části prodejen sítě expert na Electro World pokračujeme a přinášíme rozhovor s Romanem Kocourkem, šéfem druhého jmenovaného řetězce. Co pro Electro World znamená průnik do oblasti menších měst?

O rozličných variantách spojení či spolupráce mezi K+B Progres/Expert a NAY se na trhu spekulovalo už několik let vzhledem k tomu, že NAY vstoupila v roce 2017 do Expert International. NAY zkraje roku koupila společnost K+B Expert, tedy 21 prodejen K+B Expert, které se k 1. dubnu změnily na Electro World. Proč k tomuto obchodu došlo právě nyní? Má nějakou spojitost s probíhající pandemií a překotnými změnami na trhu, jichž jsme svědky?

Ano, je pravdou, že naše společná jednání probíhala po dobu několika let a na stole jsme měli několik verzí, jak by spojení těchto dvou společností mohlo vypadat. A právě to bylo hlavním důvodem, proč se přípravy protáhly. Není nutné hledat proto žádnou spojitost ani záměr provést tento obchod během pandemie. Právě začátek pandemie v březnu roku 2020 byl jedním z důvodů, proč se obchod uskutečnil až nyní, protože již v předchozím roce bylo vše takzvaně na spadnutí.

Vaše prodejní síť koupí prodejen K+B Expert vstoupila do oblastí menších měst, přičemž doposud byla zaměřená hlavně na lidnatější oblasti a větší nákupní centra. Co tato změna znamená pro budoucnost Electro Worldu a jeho strategii v oblasti retailu a e-commerce?

Díky tomuto spojení se dostáváme do 16 nových lokalit České republiky, a přibližujeme tak značku Electro World, služby a kompletní portfolio produktů další části zákazníků. Pro nás je zásah těchto lokací klíčový v pokračujícím rozvoji značky. Samozřejmě se pro nás jedná o další důležitá výdejní místa našeho e-shopu a také možnost, jak zákazníkům nabídnout extra služby a nové portfolio produktů, často i jiných značek.

Jak to bude s lokalitami, kde budete mít po spojení více prodejen?

Koupili jsme 21 prodejen a pět z nich se nachází v lokalitách, kde již prodejny máme. V rámci lokalit s překryvem samozřejmě musíme zvážit případné náklady a výnosy jak stávajících, tak nových prodejen a samozřejmě případnou kanibalizaci prodejen. Chtěli bychom zachovat maximální počet prodejen, ale musí to dávat ekonomický smysl. V každém případě vítězem vždy bude zákazník, jelikož po sloučení bude mít na výběr širší sortiment, více značek, a tím pádem lepší výběr. Pro všechny služby původních prodejen se budeme snažit zákazníkovi najít adekvátní, a věříme, že často i lepší náhradu.

Když Electro World vstupoval na trh, byla jeho hlavní devízou rekordní plocha prodejen. Už před pandemií byly na trhu trendy odlišné a události posledních zhruba dvanácti měsíců vše ještě umocnily. Vy jste samozřejmě v průběhu let prodejny upravovali a přizpůsobovali vývoji na trhu, ale jejich „DNA“ ve všech lokacích změnit nejde. Jak vidíte situaci po skončení pandemie? Dá se přece předpokládat, že návštěvnost nákupních center minimálně o něco klesne už trvale – obzvlášť v segmentu elektroniky.

Ihned poté, kdy nás přebrala v roce 2014 společnost NAY, jsme začali pracovat na zmenšení prodejen a také optimalizaci nákladů našich prodejen. Díky tomu jsme se z rekordních ztrát dosahovaných původními vlastníky (zejména z důvodu budování značky) dokázali dostat a ve finančním roce 2017/2018 jsme již byli v zisku přes 6 milionů korun. Tedy ani ne po 4 letech od přebrání jsme viděli, že veškeré naše úsilí a realizované změny nesou své ovoce. Navíc poslední „předcovidový“ rok 2019/2020 jsme zakončili s rekordním ziskem 77,2 milionu korun. A to i přesto, že posledních 14 dnů března již bylo z nařízení vlády zavřeno.

Po první jarní vlně covidu se spousta lidí domnívala, že už svět kamenných prodejen nebude jako dřív, ale nám se podíl nákupů na kamenné prodejně opět vrátil do starých kolejí, a navíc obrat e-shopu a objednávek s doručením domů si udržel velmi zajímavý nárůst. Aktuálně nedokážu predikovat, co se bude dít a jaké bude chování lidí, ale myslím si, že stále je mezi lidmi potřeba si zboží osahat, prohlédnout, porovnat a konzultovat jeho funkce s odborníky.

Někteří obchodní partneři, kteří jsou zalistovaní v expertu, ale nejsou v Electro Worldu a v NAY na Slovensku se celkem logicky zabývají otázkami listingu jejich zboží, které se nyní v obchodech, jež jste převzali, prodává. Mimo jiné se obávají, aby jejich výrobky, které budete v těchto prodejnách doprodávat, nebyly nabízeny v nějakých přemrštěných slevových akcích a podobně.

Obchodních partnerů, a tedy jejich značek a zboží, které by byly zalistované v Expertu a nejsou v Electro Worldu, je naprosté minimum a jejich zboží máme na prodejnách v jednotkách kusů. Naše politika již několik let není jít na trh s agresivními cenami a prodávat bez marže, takže obavy těchto partnerů jsou neoprávněné.

Nechystá se nějaká bližší spolupráce NAY a K+B Progres? Máme z trhu například informace, že některé produkty se vezou v rámci dodávek od partnerů z Česka na Slovensko, a pak se zase ze Slovenska vezou do poboček Electro Worldu v Česku. To nepůsobí příliš efektivně… a popravdě ani ekologicky…

Ano, bližší spolupráci s K+B Progres chystáme. Počítáme s tím, že na našich prodejnách budeme nabízet zboží značek ECG, Hitachi a další. A na bývalých prodejnách K+B Expert bude nabídka zboží těchto značek ponechána, protože má své pravidelné zákazníky.

Ohledně odběru zboží od dodavatelů a jejich dovoz na Slovensko a zpět, tak takto s malou částí dodavatelů doopravdy fungujeme. Centrální sklad zboží máme na Slovensku v Senci, který je cca 90 km od hranic s Českou republikou. To, že máme k dispozici jeden společný centrální sklad pro obě země dohromady, nám dává obrovskou flexibilitu v dostupnosti zboží. Kromě toho se snažíme od našich dodavatelů odebírat zboží napřímo a distribuovat ho přímo na pobočky, což část z nich neumí. Zboží tak jde nejprve na náš centrální sklad a poté na pobočku s pravidelným závozem zboží. Samozřejmě uvažujeme o dalším centrálním skladu pouze pro Česko a pravděpodobně to tak i v dalších letech dopadne.

Dlouhou dobu platilo, že retailové řetězce nejsou příliš silné v oblasti e-commerce. Jejich byznys stál na kamenných obchodech a internetové prodeje byly spíš doplňkem. Situace se ale postupně začala měnit a loňský rok rozdělil trh na ty, kteří dokázali na příchod pandemie rychle reagovat a měli dostatečně silnou internetovou platformu, a ty, kteří nejen nebyli připraveni, ale ani se nezvládli rychlé změně pravidel hry přizpůsobit. Kam patří Electro World? Jak jste se se situací poprali?

Po dobu několika let budujeme omnichannelovou strategii, protože jsme věděli, že musíme dát prostor online prodeji, a e-shop se tím pádem i stal naším důležitým kanálem prodeje. Největší podíl na našem obratu stále dělají kamenné prodejny, ale velkou část našeho obratu tvoří objednávky s rezervací na prodejně, kdy tedy zákazník nákup začne na webu a dokončí v prodejně. A to právě proto, že majoritní část sortimentu máme skladem a chce využít krátkou dojezdovou vzdálenost k prodejně, jednoduché parkování, ale navíc stále chce radu prodejce a případně dokoupit příslušenství, na které si nevzpomněl při online objednávání.

Aktuální covidovou situaci hodnotíme za nás jako dobře zvládnutou. Výhodou pro nás je, že obchody stále fungují jako výdejní místa a velká část zákazníků i v této situaci stále osobní vyzvednutí upřednostňuje, ale také to, že všechny naše prodejny slouží také pro expedici zboží. Díky tomu se nám tedy podařilo zajistit lepší dostupnost zboží, protože jsme měli extra 19 skladových míst.

Během měsíců, kdy byly prodejny uzavřené, tak obrat e-shopu rostl více než dvojnásobně. Avšak nebudu lhát, že nám chybí samozřejmě zisk z doprodeje příslušenství a případných dalších služeb. Ten samozřejmě hraje v našem celkovém výsledku velkou roli. Z toho důvodu nám plně nedokáže online kanál nahradit zavřené kamenné prodejny.

Jedním z největších témat v retailu a e-commerce jsou služby. V případě velkých spotřebičů, které jsou objemné, těžké a hůře se s nimi manipuluje, je pro zákazníka často klíčové, aby mu zakoupený produkt nedodal prodejce pouze za první uzamykatelné dveře. Co vše nabízí Electro World v této oblasti?

Nabízíme placenou službu Komfortní doprava, kde má zákazník součástí dovoz zboží, výnos až do bytu a samozřejmě rozbalení výrobku, umístění na místo a jeho základní instalaci. Případně samozřejmě i odvoz obalového materiálu a původního spotřebiče. Tato služba se těší velké oblibě, ale stále velká část zákazníků preferuje dodání pouze za první uzamykatelné dveře, a to hlavně díky tomu, že ji u nákupu nad 1 000 Kč nabízíme zdarma.

Electro World je spoluzakladatelem Retailové asociace. Můžete nám tuto organizaci představit? Co pro Electro World členství v ní znamená?

Asociace vznikla na jaře 2020 velmi spontánně a vlastně i ve virtuálním prostředí. Subjekty, které se předtím vůbec neznaly, byly nuceny, v té době a situaci, začít společně sdílet informace a snažit se vzájemně využít kusých informací v chaosu, který nastal. Dle rozhodnutí vlády byly obchody uzavřeny ze dne na den, bez nastínění dalších kroků, a provozovatelé neměli možnost se na situaci jakkoliv připravit.

Retailová asociace zahrnuje řádově stovku subjektů v oblasti obchodu a služeb zasažených pandemií a zastupuje celé spektrum, od obchodů s módou přes cestovní kanceláře až po provozovny s rychlým občerstvením. V této iniciativě najdete členy, kteří jsou si navzájem konkurenty, nicméně dnes, v rámci celosvětové pandemie, musejí spolupracovat a vzájemně se podporovat, protože dopady této situace jsou pro všechny stejné.

Smyslem existence iniciativy je položení základů pro apolitický zájmový spolek retailových společností schopný poskytnout svým členům vyjednávací sílu a zastupovat jejich zájmy ve styku nejen s pronajímateli obchodních prostor, ale také se zákonodárci, vládními představiteli MPO a ostatními subjekty významně ovlivňujícími podmínky fungování retailu. Díky tomu jsme aktivně participovali například na programech Covid nájemné I i II nebo jsme měli možnost připomínkovat jednotlivé varianty nastavení systému PES a jeho stupňů apod.