Téma

05.05.2021

Covidová deprese ani uzavřené obchody prodeje spotřebičů nezastavily. Velký problém (nejen) pro letošek ale představuje vedle dopravy nedostatek čipů

Covidová deprese ani uzavřené obchody prodeje spotřebičů nezastavily. Velký problém (nejen) pro letošek ale představuje vedle dopravy nedostatek čipů

Trh s technickým zbožím, automobily a vším, co obsahuje polovodiče, čekají další těžkosti. Po skokovém růstu cen dopravy z Asie začíná na výrobce doléhat globální nedostatek polovodičů. Krize má trvat minimálně do konce roku, přičemž nedostatečné výrobní kapacity nás mají trápit ještě několik let. Pokud jde o vývoj na českém trhu, mohou být firmy s prvními dvěma měsíci spokojeny.

Trh roste, ale…

Tradiční povánoční útlum, který se nese především ve znamení výprodejů, často za maržově nezajímavé ceny, nenastal. V lednu trh rostl jak v sektoru MDA, tak SDA. Do červených čísel ho v meziročním srovnání nestrhly ani zavřené kamenné obchody. Internetové prodeje dokázaly zastavení retailového života více než kompenzovat. Přesto nevykázal leden velkou dynamiku, v tom sehrála roli určitá finanční vyčerpanost spotřebitelů po svátcích. Únor ovšem opět přinesl silnější prodeje – růst hodnoty trhu velkých domácích spotřebičů o 9 % a malých domácích spotřebičů dokonce o 29 % nám může spousta evropských zemí závidět. Česko po celou dobu koronavirové krize těží ze svého výjimečného náskoku vývoje e-commerce. Jiné státy, zejména ty v jižní Evropě, sice vykazují obrovské procentuální nárůsty online byznysu, ale tamní prodejci se spoustu věcí a postupů za pochodu teprve učí, zatímco čeští reselleři se dávno cítí jako ryby ve vodě.

Například naši kolegové z maďarského SELLu nás v průběhu března informovali o až panické reakci tamních obchodníků a trhu na první pořádný lockdown, který byl v zemi zaveden. Pro Česko již běžná realita, s níž se firmy naučily žít a pracovat, vede v Maďarsku k zastavování velkého množství marketingových a obchodních aktivit. Achillovou patou Maďarska je výrazně větší závislost na retailu. Jsme zvědaví, jak například Alza či Mall této situace využijí ve svůj prospěch.

Vraťme se ale ještě k Česku, které čekají v příštích měsících nemalé výzvy bez ohledu na jeho rozvinutou e-commerce. Obchodníci i výrobci hledí do budoucnosti s určitými obavami. A oprávněně. Největší otázky a potenciální problémy, o nichž v rozhovorech s naší redakcí v posledních týdnech hovořili, lze shrnout do několika bodů:

  • Nedostatek polovodičů a pokračující krize v cenách dopravy z Číny budou mít nemalý vliv na výpadky dodávek zboží. Polovodiče přitom vnímají zástupci firem jako ještě větší problém, protože se týká celého trhu bez ohledu na to, kdo produkty a komponenty vyrábí nebo nakupuje.
  • Postupný rychlý zvrat v očkování, který opět umožní masovější cestování už během letošního léta. V takovém případě by lidé pravděpodobně zvažované nákupy domácích spotřebičů odložili a investovali do zážitků, cest a volnočasových aktivit.
  • Střet trhu s ekonomickou realitou po skončení podpůrných programů ze strany státu. Horší ekonomické vyhlídky a negativní zprávy by pak vedly pravděpodobně i k tomu, že lidé, jejichž příjmy se výrazně nezměnily, by pod tlakem negativismu své výdaje začali přirozeně omezovat. Ekonomové na druhou stranu upozorňují na největší úspory držené v bankách v historii Česka a máme očekávat, že po uvolnění opatření nastane rychlá obnova.

Šance pro „outsidery“ aneb kdo má kusy, vyhrává

Mnoho velkých firem má poslední měsíce problémy s dodávkami některých spotřebičů – ať už kvůli obecně narušené logistice, omezením v továrnách, nebo kvůli výpadkům v dodávkách komponent. Silně zasažené situací bylo Beko, u něhož se stav zlepšil, ale k ideálu má daleko – firma jasně upřednostňuje výrobu nejprodávanějších kategorií a modelů, takže nová generace amerických lednic, jejíž uvedení bylo avizováno na druhou polovinu loňského roku, do Česka zatím nedorazila. Whirlpool zase trápí plošná nedostupnost myček. Ostatně i německé BSH mnohé modely představené loni v září vysílá na trh až nyní. V optimální situaci není ani Electrolux a další významní výrobci. Naopak Haier například myčky, jimž se v tomto vydání podrobněji věnujeme, pod značkami Candy a Hoover má a zástupci firmy vyjádřili spokojenost nad tím, že se jim ze situace daří těžit. Podobně je na tom třeba značka Philco, jejíž nová generace myček právě vstupuje na trh. Většina modelů je kusově dostupných. Firmy dovážející velké spotřebiče z Asie pak trpí jednoznačně nejvíce – některé dokonce v případě lednic, jejichž doprava se při současných cenách s ohledem na objem krabic a množství prázdného prostoru v nich nevyplatí, dovoz zastavily. A bude nejspíš hůř.

Nedostatek polovodičů bude trvat roky

Už od konce loňského roku se ve světě řeší nedostatek počítačových čipů. Poptávka skokově stoupla z několika důvodů – prvním jsou zvýšené prodeje počítačů, elektroniky a domácích spotřebičů v koronavirové době. Dalším přirozeně rostoucí poptávka technologickým vývojem, kdy stále více zařízení polovodiče ke svému fungování potřebuje. Stačí se jen podívat na segment domácích spotřebičů, kam proniká více a více elektronické řízení chodu, smart funkce a konektivita. Kromě toho se hovoří také o tom, že automobilový průmysl špatně odhadl vývoj poptávky a objednal si čipů málo. Nyní tlačí na výrobce těchto komponent a dožaduje se zvýšení dodávek, což samozřejmě není jen tak. Na výrobce domácích spotřebičů situace začíná doléhat s větší intenzitou – někteří analytici upozorňují, že větší a byznysově významnější firmy, jako jsou právě automobilky, jsou u výrobců čipů protežovány na úkor ostatních.

Koncem března se k situaci vyjádřil pro Yahoo Finance i šéf společnosti Intel Pat Gelsinger, který očekává, že dostupnost polovodičů nebude dostatečná po dobu několika let. „Nemůžeme postavit nové továrny přes noc. Nastartování nové výroby trvá několik let. Vidíme neuvěřitelně vysokou poptávku po polovodičích s tím, jak se svět stává stále digitálnějším,“ komentoval pro Yahoo situaci. Intel nedávno oznámil plánovanou investici 20 miliard dolarů do dvou nových továren v Arizoně. Americký prezident Joe Biden pak 37miliardovou podporu na zvýšení výrobních kapacit počítačových čipů v USA. Nic z toho ovšem neřeší aktuální situaci a ani ji nepomůže v blízké budoucnosti překonat.

Lubor Jarkovský

 Place on the second page. Place February under January. Text under January:

 

Celkovou stagnaci trhu v lednu, kterou ale najdete také v číslech za listopad nebo prosinec 2020 má na svědomí především spotřební elektronika. Koncem roku 2019 a začátkem roku 2020 táhly tento sektor televizory kvůli přechodu na DVB-T2. V meziročním srovnání tak vypadá propad spotřební elektroniky hrozivě. Je potřeba ho ale vnímat v kontextu toho, že před rokem byly prodeje nebývale vysoké.