Lubor Jarkovský
měly CCFL trubice. Ale zpět k tématu. Lokální prodejci s širším
záběrem nemají asi příliš šancí se na trhu při pokračování aktu-
álního vývoje udržet. Pouze úzká specializace jim může pomoci
– například v prodeji automatických kávovarů za desítky tisíc
korun jsou úspěšnější specialisté, kteří přístroje osobně před-
vedou a zákazníkovi se věnují delší dobu. Mašinu za 40 tisíc si
jen tak z regálu vezme málokdo, dovolím si dokonce tvrdit, že
nikdo. Novou pračku nebo toustovač ale většina lidí dnes radši
koupí za co nejvýhodnější cenu ve velkém obchodě, ti vychytralí
si případně zboží prohlédnou někde osobně, ale pak objednají
přes internet.
stěhování studií
Dalším zajímavým poznatkem, který jsem vyčetl z naší remiten-
dy, je vyklízení zvučných adres v centrech měst. Ještě před pár
lety bylo otázkou prestiže mít kuchyňské studio na dobré ad-
rese, což mělo doložit jeho solidnost a exkluzivnost. Jenže rok
2012 nebyl ekonomicky zázračný jako třeba začátek milénia,
kdy celá řada firem takřka nevěděla, co s penězi. Chřadnou-
cí stavebnictví a neochota lidí investovat do renovací vlastních
domácností vedly mimo jiné k poklesu objednávek nových ku-
chyní. Udržet se na dobré adrese tak přestalo být pro mnohé
možné. Časopisy nám začaly loni chodit zpět právě z těchto
míst, kde jednotlivá studia postupně ukončila činnost, respek-
tive v tomto případě se na rozdíl od malých prodejců často pře-
sunula jinam, do levnějších lokalit.
Evoluce e-shopů
Prodeje na internetu rostou. Obecné tvrzení, které ovšem ješ-
tě nic nevypovídá o situaci jednotlivých obchodů. Před pár lety
jsme měli na webu obrovské množství rozličných e-shopů, ně-
které větší, jiné menší, ale šlo o poměrně pestrou skladbu.
V současnosti zákazníci protežují hlavně velké hráče – není pak
divu, že jednička na trhu, Alza.cz, hlásí každý rok rekordní výši
obratu. Menší obchody spíše mizí a ty střední celkem obstojně
přežívají. Do budoucna očekávám ještě další posun zákaznic-
kých preferencí k velkým elektronickým obchodům, které sice
nenabízejí většinou nejlepší cenu, zato je u nich větší jistota
bezproblémového vyřízení reklamace a hlavně, hlavně mají
mnoho zboží skladem. Lidé v nich nakupují častěji také díky
rozrůstajícímu se počtu výdejních míst, kde může spotřebitel
zboží vyzvednout, případně ho poté reklamovat. Posun směrem
k jakémusi hybridu mezi klasickým e-shopem a kamennou sítí
prodejen je současně stále probíhající evoluce původně čis-
tě internetových prodejen. O to víc zatápějí Alza.cz, MALL.cz,
Kasa.cz a dalším tradičním prodejcům. Jaké jsou jejich největší
konkurenční výhody? Mají výborně zpracované weby a systém
internetového prodeje, se kterými se nemohou stránky většiny
původně kamenných prodejen rovnat. A teď nemám na mysli
pouze malé prodejce, ale i velké řetězce, které s přechodem na
internetový prodej stále zápasí…
ZRCADLO
3
Sell • Leden-únor 2013 • 39