GfKCzech, oddělení Consumer Choices, kontinuálněmonitoruje trhse zbožímdlouhodobéspotřeby vČeské republiceanaSlovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého rep-
rezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices
DirectoraCZ&SK (
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Vestavbynačeském trhupodleGfK
Zauplynulýrok
1
vzrostla
poptávkapovestavbách
2
vrámci panelového
trhu
3
jenmírně. Tržbyse
zvedlyo5%, zčásti díky
růstuprůměrnéceny.
Tasemeziročnězvýšila
uvětšinysledovaného
sortimentu. Průměrná
investice
4
dovestavného
spotřebičedosáhlavroce
2014částky7500korun.
Prodej volně stojících spotřebičů vykázal v meziročním srovnání
8% přírůstek v hodnotě, což se příznivě odrazilo na celkovém vývoji
devíti sledovaných skupin bílého zboží (dohromady vestaveb i volně
stojících) – obrat se zvýšil o7%. Z celkového objemu i hodnoty pro-
deje obsáhly vestavby zhruba30%.
Přírůstky nakonci roku
Vloni se dařilo vestavbám hned v prvních měsících roku a dále
zejména v posledním čtvrtletí, kdy ve srovnání s předchozím rokem
objem prodeje zůstal v kladných číslech. Nicméně tempo přírůst-
ku se v listopadu a prosinci začalo snižovat, na konci roku narostla
poptávka po vestavbách o4%.
Vývoj v hodnotě vykazoval ve srovnání s prodejem v kusech (vli-
vem rostoucí průměrné ceny) příznivější výsledky. Přesto se vestav-
by vprůběhuminulého rokuobčasdostalydomeziročních ztrát –na
rozdíl od volně stojících spotřebičů. Ty zůstaly v různémířeupřírůst-
ku obratu po celý rok, v prosinci (kdy obrat vestaveb narostl o 8%)
dosáhly jeho zvýšení o desetinu.
Zájem o vestavnémyčky
Poptávka po vestavnýchmyčkách narostla zaminulý rok o 2%, vol-
ně stojícího provedení se prodalo o 4 %méně. Hodnotově zůstaly
oba segmenty v kladných číslech, v souhrnu o 3%. Tahounem trhu
bylymyčky standardní šíře, větší měrou rostly tržby za vestavný sor-
timent, konkrétně za loňský rok o6%. Z celkového obratu zamyčky
představovaly vestavné výrobky standardní šíře 47 %, volně stojící
standardní šíře si udržely podíl ve výši 28%. Zájem omyčky „slim“
semeziročně snížil, pokles zaznamenaly i v hodnotě.
Už v roce2013přesáhl objemový podíl vestavnýchmyčekpolo-
vinu, byť těsně, vloni se posunul k 53 %. Do celkové hodnoty se
prodej vestavnýchmodelů promítl z 60%.
Průměrná cenamyčekmírně roste
Vloni investovali spotřebitelé do myčky průměrně částku
10500korun–zavolněstojící výrobkyzaplatili9100korun,uvesta-
veb si připlatili ještě 2 700 korun. Preference kupujících směřovaly
k úspoře a určitému pohodlí při používání spotřebiče. U myček je
patrný nárůst objemového podílu sortimentu s kapacitou 13 až
14sad (případně15sad) nádobí, přes60%poptávkypokrylymode-
ly se spotřebou vody do 10 litrů (včetně) a také roste podíl myček
s nižší hlučností. V cenovém vyjádření se tento trend projevil v růs-
tu průměrné ceny u volně stojících myček meziročně téměř o 6 %,
u vestaveb o2%.
Myčky: úspora energií anízkáhlučnost
Úspornost vyjádřená energetickou třídou se projevila vmeziročním
nárůstu podílu (v objemu i hodnotě) třídy A+, A++ i A+++. Ke konci
roku se již méně dařilo modelům ve třídě A+, vyšší třídy v prosinci
pokryly 51% celkové poptávky pomyčkách.
Významný nárůst podílu zaznamenal sortiment myček o rela-
tivně nízké hlučnosti, 43 až 44 dB, jehož objemový podíl přesáhl
v prosinci pětinu a do celkových tržeb se promítl z více než čtvrtiny.
1
I–XII 2014 vs. I–XII 2013.
2
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varnédesky, odsavačepar,myčky nádobí, chladničky akombinace,mrazničky amikrovlnné trouby.
3
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetovéprodejny a ITprodejny), kuchyňská studiaaprodejny nábytku.
4
Váženapočtemprodanýchkusů, zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech