SELL: Duben 2016 - page 36

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
).
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VESTAVBY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
Sektor bílého zboží zahrnující volně stojící i vestavný sortiment dosáhl
za loňský rok 10% hodnotového přírůstku. Z celkového obratu zajistily
největší díl – zhruba čtvrtinu – chladničky a kombinace, za nimi následo-
valy pračky a dále již s odstupem sporáky a vestavné trouby. Nejvýrazněji
rostly i vloni sušičky, hodnota jejich prodeje se zvýšila bezmála o 30%.
Struktura a vývoj trhu vestaveb
Z celkových tržeb za vestavné spotřebiče pokryly za loňský rok nej-
větší díl trhu vestavné myčky a vestavné trouby, obě skupiny po 23%.
S odstupem pouze jednoho procentního bodu je následovaly vestavné
varné desky, po 12% získaly odsavače par a vestavné chlazení. Jako je-
diné dosáhly (s výjimkou velmi drobného segmentu vestavných praček)
dvouciferného růstu obratu vestavné myčky.
Tempo meziročního vývoje obratu za vestavby se během loňska
měnilo a do značné míry korespondovalo s obdobným trendem u volně
stojících spotřebičů. Zatímco první polovina roku 2015 byla úspěšnější
a vyrovnanější, v srpnu, září a říjnu dosahoval meziroční nárůst hodno-
ty vestaveb pouze 2 až 3%. Závěr roku již probíhal ve znamení dvouci-
ferného růstu.
Prodej vestavných myček roste
Objemový podíl vestavného provedení u myček meziročně mírně vzros-
tl (na 55 %), i když v prosinci zakončil rok na 50%. Průměrná cena
4
vestavných myček klesla za rok 2015 o 2%, zatímco u volně stojících
vykázala 3% růst. Tento vývoj se odrazil na hodnotovém srovnání do té
míry, že podíl vestaveb zůstal meziročně na stejné výši – na 60%.
Největší část poptávky zajistily tradičně vestavné myčky standard-
ní šíře (40% objemu), u nichž se prodej zvedl za poslední rok o 12%.
Větším, zhruba pětinovým, tempem však rostl objem u vestaveb slim,
které se do celkových množstevních prodejů myček promítly z 15%.
Cenová polarizace trhu
Vloni zaplatili spotřebitelé za myčky v průměru 11 100 korun, do ve-
staveb investovali 12 200 korun. Takřka 70% prodejů vestavných my-
ček se zrealizovalo za cenu do 13 tisíc korun, přičemž tento segment
v meziročním srovnání rostl v objemu i hodnotě dvouciferně. Výrazně
se zvedla poptávka také po dražší nabídce, a to v cenovém rozmezí
15 000 až 18 000 korun. Naopak nižší zájem o cenovou kategorii
od 13 000 do 15 000 korun se u vestavných myček projevil dvoucifer-
ným poklesem.
Klíčovým parametrem úspornost
Podíl energetických tříd A++ a A+++ postupně roste, v minulém roce
odpovídal za 57% objemu trhu myček, v prosinci již dosáhl takřka
na dvoutřetinový podíl (v hodnotě za 12/2016: 70 %).
S myčkami o spotřebě vody na mycí cyklus do 8 litrů (včetně) se
v minulém roce zrealizovalo už přes 10% obratu, klíčovým segmentem
zůstal ten ve spotřebě vody hned následující – od 8,1 do 10 litrů s hod-
notovým podílem přesahujícím 60%. Podíl myček o spotřebě vody vyš-
ší než 10 litrů na jejich celkovém obratu meziročně klesal.
100 %
100 %
12%
22%
10%
4%
-4%
14
31
13
40
13
31
15
40
100 %
100 %
9%
24%
12%
9%
-7%
11
28
13
47
11
28
14
46
vestavné myčky
standardní šíře
vestavné myčky
„slim“
vestavné
stolní myčky
volně stojící myčky
standardní šíře
volně stojící myčky
„slim“
volně stojící
stolní myčky
MYČKY
Panelový trh GfK/Česká republika
2014/2015
Struktura a vývoj trhu
Prodej v ks/Kč/%
I-XII 2014 : I-XII 2015
I-XII 2014 : I-XII 2015
Prodej v Kč/%
Prodej v ks/%
I-XII 2014 I-XII 2015
I-XII 2014 I-XII 2015
1
I–XII 2015 vs. I–XII 2014.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy,
nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par,
myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
TRŽBY ZA VESTAVBY SE
ZA UPLYNULÝ ROK ZVEDLY
MEZIROČNĚ
1
O 8%, VOLNĚ
STOJÍCÍ SPOTŘEBIČE
VYKÁZALY VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH
2
CESTÁCH RŮST
OBRATU O 11%. NAVZDORY
MÍRNĚ ROZDÍLNÉMU TEMPU
RŮSTU VŠAK PODÍL VESTAVEB
NA CELKOVÉM OBRATU
BÍLÉHO
3
ZBOŽÍ ZŮSTAL
MEZIROČNĚ STABILNÍ,
A TO NA 29%.
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...66
Powered by FlippingBook