SELL: Září 2016 - page 53

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VYSAVAČE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
OBRAT ZA VYSAVAČE
1
ROSTE. ZA PRVNÍ
TŘETINU LETOŠNÍHO
ROKU
2
SE VE
SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH CESTÁCH
3
ZVEDL DVOUCIFERNĚ,
A TO DÍKY PRODEJI
DRAŽŠÍHO SORTIMENTU.
POPTÁVKA VŠAK
VYKÁZALA MEZIROČNÍ
PŘÍRŮSTEK POUZE O 1 %.
Průměrná investice
4
do vysavače představovala v prvních čtyřech
měsících 2016 částku 2 900 korun. Její navýšení oproti předchozímu
roku generoval prodej relativně dražšího sortimentu u jednotlivých
typů výrobků – u vysavačů podlahových, ručních, tyčových a také robo-
tických.
Struktura a vývoj trhu
Největší díl prodejů zajistily klasické podlahové vysavače – v obje-
mu 64 % – jejichž prodej v kusech se meziročně snížil o 3 %. Přesto
u nich tržby vykázaly 5% růst díky meziročně vyšší průměrné ceně.
Pokles poptávky zaznamenaly také ruční vysavače, u kterých rov-
něž rostl cenový průměr, ale obratové srovnání zůstalo těsně (o 2 %)
v záporných číslech. Naopak přírůstku dosáhly robotické vysavače, kte-
ré se do celkového objemu prodeje za první třetinu 2016 promítly ze
4 %. Dařilo se také tyčovým vysavačům s prodejem v kusech vyšším
o 14 %, v hodnotě o 20 %. A rovněž víceúčelové vysavače zaznamenaly
přírůstek – o necelých 30 % v kusech i korunách – při snížení jejich
cenového průměru o 1 %.
Podlahové vysavače na suché vysávání
Sortimentní nabídka zahrnuje jak modely vybavené sáčkem na nečisto-
ty, tak i ty bez něj – a právě u bezsáčkových modelů se zvýšila poptáv-
ka zhruba o třetinu při průměrné prodejní ceně 2 200 korun (nižší
o 400 korun ve srovnání s výrobky se sáčkem ve výbavě).
Více než polovinu (56 %) objemu prodeje klasických podlahových vysa-
vačů tvořily modely s HEPA filtrem, za které kupující v první třetině
2016 zaplatili 2 700 korun.
Pokud jde o energetickou účinnost uvedenou na energetických
štítcích, relativně nejčastěji se mezi prodanými modely vyskytovaly
energetické třídy: A s průměrnou prodejní cenou 3 300 korun, dále
B s cenovým průměrem na 2 000 korun a F o průměrné prodejní ceně
2 400 korun.
Robotické, tyčové a víceúčelové vysavače
Průměrná investice do robotického vysavače stoupla na 10 300 korun.
Poptávka se zvedla u sortimentu v ceně od 5 000 korun, zatímco zájem
o levnější výrobky se naopak snížil.
Tyčové vysavače se v první třetině letošního roku prodávaly za
2 900 korun. Relativně nejvíce vzrostly meziročně prodeje nejdražší-
ho sortimentu v ceně od 4 500 korun a dále modelů v ceně do
2 000 korun. Téměř třetinu z celkového objemu už zajistilo síťové pro-
vedení vysavače, těžiště prodeje však nadále tvořilo akumulátorové
provedení, jehož podíl se meziročně snížil o sedm procentních bodů.
Cenový průměr víceúčelových vysavačů se v meziročním srovná-
ní změnil jen velmi málo a udržel se na částce 3 700 korun. Modely
určené na suché a mokré vysávání odpovídaly za bezmála 40 % objemu
prodeje a průměrně se v uvedeném období prodávaly za 2 700 korun.
Převahu poptávky zajistily výrobky i na čištění koberců (případně s dal-
šími funkcemi) s průměrnou prodejní cenou 4 300 korun.
©GfK2016 -All rights reserved |6/2016
KLASICKÉ PODLAHOVÉ VYSAVAČE
Panelový trh GfK/Česká republika
I–IV 2011/2016
Vybavení sáčkem na nečistoty
Prodej v ks/Kč/%
Prodej v ks/%
Prodej v Kč/%
I-IV 11 I-IV 12 I-IV 13 I-IV 14 I-IV 15 I-IV 16
21,4
74,8
24,7
72,4
23,6
74,6
21,6
76,5
18,6
78,9
26
72,7
17,6
77,7
18,4
78,4
18,1
79,7
18,7
79,2
17,7
80
22,9
76
SE SÁČKEM
BEZ SÁČKU
S/BEZ
SÁČKU
(LZE VYBRAT)
I-IV 11 I-IV 12 I-IV 13 I-IV 14 I-IV 15 I-IV 16
3,8
2,9
2,5
4,8
3,2
1
Dle typu rozlišuje GfK v nejobecnější rovině přístroje ruční (akumulátorové a bateriové), podlahové, robotické a elektrické smetáky. Podlahové vysavače
ještě dále člení na klasické podlahové vysavače na suché vysávání, tyčové vysavače, vysavače s klepáčem a kartáčem, a dále na víceúčelové, tj. přístroje,
které v sobě sdružují více funkcí, např. také vysávání za mokra.
2
Meziroční srovnání odpovídá období I–IV 2016 vs. I–IV 2015.
3
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny).
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A
1...,43,44,45,46,47,48,49,50,51,52 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...74
Powered by FlippingBook