Interview

10.03.2022

Ragıp Balcıoğlu: Dlouhá životnost spotřebičů nestačí. Musí jít ruku v ruce s ekologickým provozem

Ragıp Balcıoğlu: Dlouhá životnost spotřebičů nestačí. Musí jít ruku v ruce s ekologickým provozem

Nadále sílícím tématem ve firemním prostředí je takzvaná udržitelnost. Co si pod tímto pojmem představuje společnost Beko? A co konkrétně dělá pro to, aby byla její výroba co nejekologičtější? Nejen o tom s námi hovořil obchodní ředitel celého Arçeliku Ragıp Balcıoğlu.

Udržitelnost je dnes takovým zaklínadlem. Co to ale znamená pro výrobu?

Společnost Arçelik, mateřská společnost značky Beko, dlouhodobě pracuje na začlenění postupů udržitelnosti jak do obchodních operací, tak do produktů. Přijmout udržitelnost do obchodního modelu vyžaduje nejen odhodlání, ale i transformaci myšlení a významné investice. Abych byl konkrétní, například naše továrna na chytré pračky v Rumunsku je takovou ukázkou toho, jak implementovat efektivní výrobní procesy. Je takovým předznamenáním nové průmyslové revoluce. Najdete v ní chytré systémy vytápění i chlazení, účinné řešení osvětlení s využitím denního světla, solární panely, čističku odpadních vod a dokonce systém pro zachytávání dešťové vody. Navíc v našich výrobních závodech v Turecku a Rumunsku využíváme 100% zelenou energii. Celkově dosahuje v naší globální výrobě 75% vyžití zelené elektřiny. Samozřejmě se zaměřujeme i na další oblasti, přičemž v důsledku všech těchto aktivit jsme se v letech 2019 a 2020 stali uhlíkově neutrálními v našich globálních výrobních operacích (pro kategorii 1 a 2) s našimi vlastními uhlíkovými kredity generovanými naším projektem financování uhlíku pro energeticky účinné chladničky.

Neméně důležitým aspektem je odpadové hospodářství a dnes tolik skloňovaná cirkulární ekonomika. V první řadě se snažíme vyvíjet nová řešení, abychom snížili množství odpadu produkovaného našimi výrobními procesy a zvýšili sběr a recyklaci. Ostatně máme v Turecku dva závody na recyklaci elektroodpadu (WEEE).

A co spotřebitelské hledisko?

V této oblasti jsme především rádi, že se nám daří „demokratizovat technologie“. Tedy že k nim má přístup co největší množství lidí. Jde nám o to vyvíjet výkonné, odolné a současně cenové dostupné domácí spotřebiče, které jsou k životnímu prostředí šetrné. Proto jsme loni uvedli na trh celou novou řadu výrobků, která je velmi ekologická v duchu udržitelnosti. Používáme při její výrobě recyklované materiály, jako jsou rybí sítě a plasty, dále pak biokompozity. Spotřebiče nabízejí uživatelům technologie pro úsporu vody a detergentů.

Ještě bych rád zmínil jednu věc, kterou nepochybně ocení jak naši obchodní partneři, tak spotřebitelé. A to že naši vedoucí pozici v oblasti udržitelnosti a dekarbonizace potvrdila i pečeť Terra Carta Jeho královské Výsosti prince z Walesu. Obdrželi jsme ji jako první společnost v našem odvětví. Tato pečeť se uděluje pouze firmám s důvěryhodnými plány přechodu k uhlíkové neutralitě do roku 2050, plány podloženými celosvětově uznávanými vědeckými postupy.

V minulosti spotřebiče fungovaly i 20 let. V současné době se cyklus nákupu nových přiblížil k 5 letům. Řekněme, že je to mezi 5 až 10. Nebylo by udržitelnější vyrábět dražší spotřebič s delší životností? Častější výměna spotřebičů znamená více dopravy, více materiálů… Jak trh dospěl k tomu, že si můžete pořídit pračku za 200 eur?

Samozřejmě souhlasím, že dlouhá životnost výrobku je klíčovým faktorem udržitelnosti. Když se podíváme na životní cyklus domácího spotřebiče, většina uhlíkové stopy vzniká během fáze používání. Energie spotřebovaná ve fázi používání má dopad na životní prostředí, a čím je produkt účinnější, tím je pro životní prostředí lepší. Pokud má produkt delší životnost, přispívá to k udržitelnosti, protože bude vznikat méně emisí způsobených přepravou, výrobou a zpracováním produktů na konci životnosti. Kromě toho produkty s delší životností znamenají méně materiálů, které je třeba použít při výrobě. Takže ano, prodloužení životnosti spotřebičů jednoznačně přispívá k udržitelnosti. Zde ovšem vyvstává další problém, který ovlivňuje udržitelnost. Narážím na to, že spotřebitelé používají produkt se stejnou třídou energetické účinnosti dlouhé roky, i když jsou k dispozici nové technologie a energeticky účinnější řešení. Když tedy posoudíme udržitelnost produktu na základě jeho potenciálu vyvolat globální změnu klimatu, mít méně energeticky účinný produkt po delší dobu může vést k větším emisím než přechod na energeticky účinnější, řekněme každých deset let. Vzhledem k tomu, že technologický vývoj je obrovský, dnešní energetická účinnost třídy A je potenciální třídou F budoucnosti.

Udržitelnost je navíc úzce spojena se spotřebitelským chováním. Zatímco životnost může být pro jednoho spotřebitele důležitější, energetická účinnost může být klíčovým faktorem pro jiného. Jeden z našich výzkumů spotřebitelských trendů a udržitelnosti nám ukázal, že lidé spojují udržitelnost s vyšší cenou. Naším cílem proto je rozšířit povědomí o ekologickém chování v domácnosti a nabídnout úsporné technologie široké mase.

Společnost Beko oznámila velký krok směrem k udržitelnosti opětovným použitím plastů, nahrazením materiálů, které by byly škodlivé pro životní prostředí, a další. Co to znamená pro váš dodavatelský řetězec a výrobu? Jak složité bylo aplikovat tyto změny ve vašich výrobních zařízeních a pro váš produktový design?

Abychom snížili v našich produktech emise z kategorie 3, zvyšujeme používání recyklovaných materiálů. Zde podporujeme cirkulární vizi. Promítá se to i v tom, že spolupracujeme s důvěryhodnými dodavateli surovin, sdílíme chemická složení recyklovaných materiálů s našimi partnery.