Reportáž

11.10.2022

První IFA po třech letech. Veletrh se zaměřil na úspory, udržitelnost a konektivitu

První IFA po třech letech. Veletrh se zaměřil na úspory, udržitelnost a konektivitu

Návrat do hal berlínského výstaviště byl po dlouhé covidové pauze a v současné energetické krizi hotovým balzámem na duši. Haly s proudícími davy lidí, prakticky žádné roušky coby symbol pandemie, podávání rukou a nespočet technologických novinek daly na pár dnů zapomenout na marasmus, s nímž se svět poslední více než dva roky potýká.

Text: Lubor Jarkovský
Foto: Boleslav Svoboda, Lubor Jarkovský, IFA
Video: Boleslav Svoboda

Pokud bychom měli definovat, co se stalo pro firmy ze segmentu domácích spotřebičů dominantními tématy veletrhu, lze hovořit o aktuální až akutní snaze komunikovat výrazné posuny ve snížení spotřeby energie u většiny velkých domácích spotřebičů. Ve světle růstu cen energií je to celkem logické, protože se lidé zabývají spotřebou elektrozařízení víc než kdy dřív. Dlouhodobějším tématem je potom udržitelnost a snaha snížit dopady produkce a používání domácí techniky na životní prostředí, což se projevuje i v oblasti funkcí samotných produktů, jak se dozvíte dále v reportáži.

Všudypřítomná je potom konektivita a snaha prakticky vše připojit do domácí wi-fi, potažmo k internetu. Důvod? Lepší kontrola nad chodem domácnosti bez ohledu na to, kde jste, další zvýšení efektivity používání (nejen) spotřebičů a s tím spojené spotřeby energie. Dále pak možnost snazší diagnostiky, případné přidávání nových funkcí, jako jsou speciální programy či recepty.

Račte s námi tedy vstoupit do hal věnovaných domácím spotřebičům a podívejte se na nejnovější techniku, kterou jednotliví vystavovatelé do Berlína přivezli.

Podívejte se na naši podrobnou video reportáž z veletrhu IFA 2022. Jelikož je jediná svého druhu na světě, opatřili jsme ji i anglickými titulky.

AEG a Electrolux

Recyklované materiály ve výrobě i snaha řešit mikroplasty

V expozici švédského výrobce hraje na IFA celé roky prim značka AEG, která je původně německá a Electrolux ji vlastní už dlouhé roky. Na místě byly k vidění především výrobky ukazující Electrolux jako firmu, která se chce posouvat v oblasti ekologie. Například jsme zde narazili na chladničky z nové řady 7000 GreenZone, u nichž jsou vnitřní stěny vyrobené ze 70 % z recyklovaných plastů, nebo nový samostatně prodávaný filtr mikroplastů, který lze použít jako doplněk k jakékoliv pračce na trhu. Zachytává mikroplasty uvolňované během praní s tím, jak se umělé látky o sebe v pračce při mechanickém pohybu bubnu třou. Téma mikroplastů řešily i další firmy – přímo integrované v pračkách bude mít filtry nově Beko nebo Samsung. Důležité je, že obsah filtru lze v Česku vyhodit do žlutého kontejneru na plasty a zpracovatelé odpadu si s ním poradí. Například v Německu tak přitom činit nelze.

Technologicky vyspělé pračky a sušičky v upraveném designu

U značky AEG počítejte s postupným náběhem nových modelů praček a sušiček, u kterých už nebude ovládací panel metalický nebo bílý. Nově začíná firma používat černou, přičemž dochází i ke změně v ovládání, kde výraznější červené podsvícení LED diod u jednotlivých funkcí bude v decentnější bílé. Technologicky a funkčně se pračky a sušičky zásadně nemění. Pračky se samozřejmě posouvají směrem k nejúspornější třídě A. Zůstávají funkce jako SoftWater pro změkčování vody (praní při 30 °C s výsledkem jako v běžné pračce při 60 °C), automatické dávkování pracího prostředku z integrované nádržky a další.

Cenově dostupnější indukce s integrovaným odsavačem

Do oka nám padla i nová varná deska z řady 6000 Bridge, která obsahuje i digestoř. Mělo by jít o cenově nejdostupnější model AEG v tomto provedení s odtahem. Na místě si mohli návštěvníci účinnost tohoto řešení ověřit, jak vidíte na fotce.

Beko…

… a apel Hakana Bulgurlua

Jeden z hlavních proslovů měl na IFA šéf firmy Arçelik, pod kterou spadá i značka Beko. Svou řeč začal slovy: „To, co teď řeknu, se vám nebude líbit.“ A pokračoval prezentací obrovských dopadů činnosti člověka na ekosystémy planety, během níž řekl, že nejúspornější spotřebič je ten, který je vypnutý. Apeloval především na to, abychom všichni přispěli změnou některých návyků ke snížení spotřeby energie. Ostatně samotné Beko už před mnoha lety začalo pracovat na snížení dopadů své činnosti na životní prostředí – například v Rumunsku i v Turecku používá ve svých továrnách ze 100 % zelenou elektřinu. Firma také čím dál tím častěji využívá recyklovaných plastů a dál snižuje spotřebu energie a vody u své techniky. Bulgurlu se také zmínil o nedávné volbě nového prezidenta organizace APPLiA, která sdružuje většinu výrobců domácích spotřebičů působících v EU. Byl jím zvolen hlasy v poměru 11 : 10. Těsné hlasování odůvodnil tím, že zatímco on prosazuje transformaci celého byznysu směrem k udržitelnosti, nemalá část firem se do změn příliš nehrne. Bulgurlu ovšem upozornil, že pokud firmy nezmění své podnikání samy, změní je za ně dříve či později v Bruselu. Považuje za vhodnější učinit tak dobrovolně a podle vlastního scénáře než být k něčemu donuceni legislativou.

Pračky a myčky s funkcí SaveWater šetří planetu i vaši peněženku

Jednou z dominant expozice Beko byly na IFA nové pračky a sušičky se systémem SaveWater, který přečerpává kondenzát ze sušičky a používá ho pro praní. Dochází tak k nezanedbatelné úspoře 5,2 litru vody na jeden cyklus. Pračka se sušičkou se propojí jednoduše hadicí. Se stejným označením byla na místě také myčka, která zase nevypustí prakticky čistou vodu z finálního oplachu nádobí na konci programu a použije ji v první fázi dalšího mytí. Zde je úspora až 2,7 litru. Beko bude novinku postupně zavádět do většího množství modelů.

I Beko chce přispět ke zmírnění šíření mikroplastů

Kromě toho se Beko angažuje v boji proti mikroplastům. Jeho nové pračky budou obsahovat filtr, kde se drobné částice ze syntetických látek budou zachytávat. Filtr postačí jednou za čas vyčistit a vyhodit jeho obsah do plastového odpadu.

Bosch, Siemens a Solitaire

Dřez budoucnosti

Firma BSH Hausgeräte vyrábí především spotřebiče Bosch a Siemens, ale například i superprémiové řešení Gaggenau. Na IFA ale největší pozornost přitahoval menší prostor věnovaný zcela nové značce Solitaire, která se v Berlíně vůbec poprvé veřejně prezentovala. Solitaire přichází na trh se zcela unikátní koncepcí baterie a dřezu. Že žádný dřez na fotce nevidíte? Nenechte se zmást. Deska, na kterou teče voda, je polohovatelná a lze ji spustit níž. Standardně je ale ve výšce samotné pracovní desky, aby celá plocha působila jednolitě. Baterie se senzorickým ovládáním (stačí k ní jen přiložit ruku) může kromě běžné teplé a studené vody vydat i vodu chlazenou, sycenou a dokonce vroucí. K nastavení funkcí slouží dotykový displej. Součástí celého systému je speciální zásuvka v lince určená k hygienickému sušení utěrek a houbiček. Cenu novinky nechtěl na veletrhu nikdo příliš specifikovat. Malá však nebude, protože se o prodej zařízení bude v Německu starat tým Gaggenau.

Bosch FreshUp osvěží vaše oblečení

Dalším netradičním výrobkem u BSH byl drobný zaoblený přístroj nazvaný FreshUp. Lze s ním velmi rychle a skutečně účinně odstranit zápach z látek bez praní a spotřeby velkého množství vody a energie. Jak novinka funguje? Obsahuje výkonný ionizátor, který vytváří plazmu rozkládající molekuly způsobující zápach. Stačí párkrát přejet po látce a jakékoliv pachy jsou pryč, což jsme si přímo na místě ověřili. Dokonce likviduje s 99,9% účinností bakterie a viry. Zatím se prodává na vybraných trzích. V Anglii stojí 199 liber.

Vylepšené trouby Bosch Serie 8

Na veletrhu měla svou premiéru nová generace trub z vlajkové řady Serie 8. Mírně pozměněný design s kruhovým displejem odkazuje na dosavadní produkty, ale dává jim ještě modernější vzhled. Z funkcí přidává Bosch funkci Air Fry, s níž přichází vícero firem, například Teka nebo Samsung. K troubám je dodáván speciální perforovaný plech, takže mohou zcela nahradit samostatnou horkovzdušnou fritézu. O jeden výrobek na kuchyňské lince méně. Kromě toho mají Steam Function Plus zvyšující teplotu při vaření v páře až na 120 °C, což přináší až o 35 % rychlejší přípravu jídla. Uvedení v Česku nám české zastoupení BSH potvrdilo.

Supertichá lednice

Bosch posouvá hranice v segmentu chlazení, kde stejně jako spousta dalších firem zařadil do nabídky modely v energetické třídě A. Navíc ale přidává ještě rekordně nízkou hlučnost 29 dB(A). Jelikož se hluk měří logaritmicky, 3 dB(A) navíc vnímá člověk jako hluk dvojnásobný. Posun z celkem běžných 35 dB(A) na 29 dB(A) tedy znamená, že o chodu lednice nebudete prakticky vědět.

Pračky v novém designu i s funkcí optimalizace praní podle detergentu

U značky Bosch jsme si všimli velké změny designu praček a sušiček, kde stříbrný otočný volič nahradil dotykový kruh rozdělený podle množství programů spotřebiče. Ovládání je velmi jednoduché, reaguje okamžitě a netřeba se ho obávat. Vedle ovladače je pak velký dotykový displej, kde lze přímo měnit teplotu i otáčky ždímání. Pračky mají nižší spotřebu, některé spadají do energetické třídy A. Zajímavá je u nich funkce Mini Load speciálně vyvinutá pro úsporné praní menších dávek.

U značky Siemens pak byla hvězdou pračkosušička z řady iQ700 s inovovaným systémem i-Dos pro automatické dávkování pracího prostředku z integrované nádržky. Nově lze v aplikaci v telefonu zadat, jaký přesně detergent používáte, podle čehož pračka dál optimalizuje dávkování a praní. Funkce se nazývá detergentScan.

Kávovar, který upravuje přípravu dle použitých zrn

Nový top model plnoautomatických kávovarů Siemens nese označení EQ900 a pyšní se velkým dotykovým displejem i prémiovým provedením. To nikoho asi nepřekvapí. Kávovar ovšem přichází s jednou zajímavou technologickou inovací – místo tradičního nastavování hrubosti mletí zde v menu zvolíte typ kávy, kterou jste do každého ze dvou zásobníků nasypali. Mletí se upraví podle toho. Siemens nazývá technologii jako beanIdent. Vedle toho disponuje novinka ještě speciálním režimem baristaMode, v němž lze upravovat u jednotlivých nápojů více parametrů přípravy než dříve. Novinka se už u nás prodává za 77 890 Kč. Na výběr je klasický nerez nebo tmavý nerez.

Candy, Haier a Hoover

Pračky se speciálním autodosingem

Čínský gigant, který je aktuálně největším výrobcem domácích spotřebičů na světě, koupil před pár lety evropské značky Candy a Hoover. Všechny produkty prezentoval v jedné hale. Dominantní byla expozice Haieru, který má roli prémiové a vysoce inovativní značky. K vidění zde byla vyspělá lednice s integrovaným tabletem ve dvířkách nebo trouba, která má místo skla celou dotykovou obrazovku a při pečení využívá umělou inteligenci. Kromě toho jsme zde narazili na novou řadu praček Haier I-Fresh Series 11 v minimalistickém designu s plně barevnými dotykovými displeji. Jejich největší devízou je však funkce WashPass využívající speciální zásobníky se 4 různými typy detergentu. Ty jsou míchány a dávkovány přesně podle instrukcí umělé inteligence, která sama vyhodnocuje typ vloženého prádla. WashPass bude dostupný zatím jen na italském trhu, kde ho Haier bude testovat s místním dodavatelem zmíněných speciálních detergentů. Pračka je zajímavá ještě schopností udržovat prádlo svěží i po skončení programu pomocí pohybů bubnu a přiváděného vzduchu.

Čtyřdveřová lednice s dávkovačem dokonale čisté vody a ledu

Haier na veletrhu ukázal i novou chladničku Cube 90 Series 7 Pro s dávkovačem vody i ledu, což není u čtyřdveřových modelů úplně běžné vzhledem k tomu, že u nich je mrazák ve spodní části spotřebiče. Haier navíc přidává filtrační technologii Absolute Ice, díky níž jsou voda i led 10× čistější než neupravené z vodovodního řadu.

Myčky, které opravdu umyjí příbory

Samostatná příborová zásuvka pod stropem myčky zvětšila kapacitu a zbavila nás tradičního košíku, který ve spodním koši zabíral místo. Leckdo však nedá na klasiku nadále dopustit, protože nemá s příborovou zásuvkou nejlepší zkušenosti. Hodně záleží na tom, zda má myčka nějaké přídavné ostřikové rameno přímo pro tuto zásuvku. Haier ho integroval u svých nových myček I-Pro Shine Series 6 a 7 přímo do ní – je to ona pětice modrých kroužků uprostřed zásuvky.

Tyčový vysavač, se kterým se snadno manipuluje

U značky Hoover jsme si všimli nových praček řady H-WASH 700 s parními funkcemi a schopností likvidovat 99,9 % alergenů a 10 speciálními hygienickými cykly, které najdou uživatelé v mobilní aplikaci hOn. S ní lze pračku snadno propojit přes wi-fi.

Přímo na místě jsme mohli vyzkoušet nový vysavač HF9, který má podlahovou hubici anti-TwiSt s rotačním kartáčem, na nějž se nenavíjejí vlasy. A nejen to, jednoduchým sešlápnutím pedálu z něho lze hubici bez shýbání odejmout a vysát například pavučiny pod stropem. Na jedno nabití vydrží až 30 minut. Druhá dodávaná baterie zvyšuje výdrž na dvojnásobek.

Nová generace legendární pračky Aquamatic

Vizuálně nejvíc zaujala u italského Candy produktová řada mini praček Aquamatic, která je na trhu unikátní. Hodí se do extra malých bytů a u nás je velmi populární mezi chataři a chalupáři. Nová generace těchto praček bude dostupná nejen v bílé, ale také v extravagantnějších barvách. Z funkcí přidává konektivitu. Vedle malých praček představila značka nové myčky schopné umýt a usušit plnou náplň za neuvěřitelných 35 minut.

Daewoo, Sharp a Vestel

Návrat korejské legendy

Všechny předchozí uvedené značky spadají pod turecký Vestel, který je u nás aktuálně aktivní především pod japonskou značkou Sharp, k níž má v Evropě v segmentu spotřebičů práva. Firma se ale chystá vrátit na zdejší trh také spotřebiče známé korejské značky Daewoo – a to kompletní portfolio velkých domácích spotřebičů, jak nám potvrdil obchodní manažer Vestelu pro Česko Michal Průša. Nechybějí ani modely s konektivitou a smart funkcemi, designově povedené americké lednice a další vybavení domácnosti.

Vysavač s pořádnou dávkou příslušenství a chytrým chodem

Japonská značka Sharp připravuje k uvedení v Česku i své zajímavé portfolio tyčových aku vysavačů včetně tohoto vyspělého modelu s označením SA-VP5561BS. Jedná se o zařízení typu 3 v 1 – slouží tedy k suchému sání podlah, mokrému vytírání a v roli ručního vysavače. Uživatelé jistě ocení dodávané příslušenství včetně speciálního setu pro úklid v autě. Podlahová hubice má navíc senzor a upravuje výkon sání podle množství nasávaných nečistot.

Inovátor Vestel a jeho ultrazvukové mytí šperků a brýlí

Popravdě řečeno jsme v expozici turecké firmy nečekali žádné převratné novinky. O to víc nás překvapila přítomnost myčky se speciální oddělenou přihrádkou přímo na vnitřní straně dvířek, která slouží k ultrazvukovému čištění hodinek nebo šperků. Slouží k tomu samostatný program a celý proces je oddělený od běžného mytí. Ultrazvuk využívá Vestel i v sušičkách, kde technologie Sonic Steam vytváří páru bez tradičního ohřevu vody. Použití ultrazvuku je energeticky úspornější.

MediaMarkt a jeho nový koncept obchodů otevřen v Berlíně

Jeden z největších evropských prodejců elektra si naplánoval na termín konání veletrhu IFA otevření zcela nového konceptu svého obchodu v Berlíně na Alexanderplatzu. Takzvaná „Tech Village“, kde mohou zákazníci produkty mnoha značek vyzkoušet a podrobněji se s nimi seznámit, už sklidila nemalé úspěchy třeba v Miláně nebo Rotterdamu. Berlínský obchod je první svého druhu v Německu a má celkovou plochu 8 000 m². Jelikož na IFA letos nevystavovalo ani italské De’Longhi ani německá WMF, zajeli jsme se podívat na novinky těchto značek do MediaMarktu.

De’Longhi

U lídra českého trhu kávovarů jsme v Tech Village vyzkoušeli nový kávovar Eletta Explore s vylepšenou funkcí přípravy ledové kávy. Extrakce pro studené nápoje probíhá při nižší teplotě. Kávovar má také nejnovější verzi systému Latte Crema pro tvorbu mléčné pěny a komfortní ovládání s dotykovým displejem. Novinka byla zatím uvedena na vybraných trzích včetně Německa. Do Česka zamíří příští rok na jaře.

Nutribullet

Firma De’Longhi v roce 2020 oznámila akvizici amerického výrobce Capital Brands, pod kterého spadala i značka kompaktních mixérů Nutribullet. Integrace proběhla úspěšně a výrobky se postupně objevily v distribuci De’Longhi včetně Česka. Stěžejním výrobkem v nabídce je mini mixér Nutribullet Pr 900, který je dodáván ve 4 barevných variantách. Mixér se vyznačuje hlavně jednoduchým použitím – stačí nasadit mixovací nádobu a zahájit mixování jejím pouhým stlačením.

WMF

Prémiová německá značka WMF, kterou v roce 2016 koupil francouzský Groupe SEB vyrábějící domácí vybavení značek Tefal, Rowenta nebo KRUPS, představila na mnoha západních trzích své plnoautomatické kávovary. Nová řada s označením 800 bude uvedena příští rok také v Česku. Co nabízí? Luxusní provedení, plně dotykové ovládání a především technologii dvojitého termobloku. Ohřev vody pro extrakci kávy zajišťuje jeden, zatímco pro pěnění mléka druhý. Důvodem je zajištění optimálního spaření kávy i tvorby kvalitnější mléčné pěny.

JURA

Nová „Giga“ se třemi displeji

Na veletrhu měly premiéru hned dva nové modely kávovarů švýcarské značky JURA. Prvním byl superprémiový stroj GIGA 10, jehož cena bude atakovat hranici 80 tisíc korun. Jde přitom o kávovar pro domácnosti. V čem je výjimečný? Najdete v něm dva zásobníky na zrna a plně elektronicky řízený mlýnek, který dokáže upravovat hrubost kávu od kávy. U běžného stroje při mechanické změně nastavení se projeví jemnější či hrubší pomletí až po druhé či třetí kávě. Navíc lze mlít z obou zásobníků naráz a upravit si poměr mezi jedním a druhým typem kávy.

Kromě toho umožňuje studenou extrakci kávy a výdej studené mléčné pěny, což je technologie, již JURA představila poprvé loni u modelu Z10. Aby to nebylo málo, má stroj hned tři vertikální displeje výrazně usnadňující ovládání, protože nabídky, které je nutné standardně rozklikávat, se „rozpadnou“ na další displeje a uživatel má vše bez zbytečného ťukání vrstvami nabídky. České zastoupení plánuje uvedení v prvním kvartálu 2023.

Sladká mléčná pěna snadno a rychle

Druhým novým modelem je kávovar J8 se dvěma zásadními inovacemi. Jednak je to možnost použít speciální dodávané příslušenství pro tvorbu sladké mléčné pěny. Do malé nádobky stačí nalít sirup – mléčná pěna se s ním mísí a vytéká ochucená a oslazená do šálku. Funkce je k dispozici jak pro kávové nápoje, tak samostatně, což nepochybně ocení hlavně děti.

Komfort při ovládání kávovaru zvyšuje pak funkce Coffee Eye detekující, zda jste položili šálek pod čistě kávovou výpust, nebo pod výpust mléčnou. Na displeji se vám podle toho ihned upraví nabídka nápojů. I tento model bude dostupný během prvního kvartálu příštího roku a jeho cena se bude pohybovat okolo 45 tisíc korun.

Kuvings

Inovovaný pomalý odšťavňovač

Korejský specialista na pomalé odšťavňování, při kterém zůstává ve šťávě více vitaminů a zdraví prospěšných látek, přivezl na IFA svůj nový model REVO830. Ten přichází se zásadním vylepšením zpracování surovin – integrovaný nůž vše předkrájí, takže se odšťavňovač nezasekává a minimalizuje se nutnost použití zpětného chodu. Vedle hlavního plnicího otvoru, kam se vejdou celá jablka, má i sekundární otvor určený speciálně pro mrkve a řapíkatý celer. Dodávané je praktické příslušenství pro rychlé vyčištění sítka jedním pohybem a speciální doplňky k výrobě sorbetu a smoothie. Do Česka dorazí odšťavňovač ještě letos.

LG

Péče o boty dvakrát jinak

Mezi opravdu bizarní novinky na veletrhu se zařadil takzvaný LG Style ShoeCase (horní prosklený box na fotce), který je určen pro sběratele bot. Uvnitř je udržováno optimální mikroklima, boty se mohou otáčet dokola a nastavit lze osvětlení. Za praktičtější považujeme větší zařízení, v němž se ShoeCase nachází. Jmenuje se LG Styler ShoeCare a má za účel zbavit boty zápachu a eliminovat v nich bakterie a viry. Boty dokáže i vysoušet.

Liebherr

Vakuová izolace lednic s vulkanickým kamenem

Německý výrobce chladicí a mrazicí techniky představil na IFA svou novou technologii BluRoX, která využívá vakua v kombinaci s vulkanickým materiálem, přesněji řečeno vulkanickým sklem zvaným perlit. Novým systémem nahrazuje polyuretanovou pěnu, zatím pouze ve dvířkách chladniček a mrazáků, ale na místě byl k vidění i prototyp chladničky s touto izolací ve stěnách. Na fotce vidíte válec naplněný polyuretanovou pěnou a perlitem. Množství materiálu indikuje, kolik je pro dosažení totožné úrovně izolace potřeba jakého materiálu.

Výhodou BluRoX je dosažení stejné izolace při menší tloušťce stěn a dvířek, což znamená zvětšení úložného prostoru bez nárůstu vnějších rozměrů spotřebiče. Navíc je vulkanický materiál neomezeně recyklovatelný a znovu ho lze dokonce použít bez jakéhokoliv zpracování – pouze se vyjme ze staré lednice a využije při výrobě lednice nové. První novinky s touto izolací ve dveřích dorazí na trh v příštím roce.

Liebherr v Berlíně ukázal také nové vestavné chladničky, u kterých lze otevírat a zavírat dvířka pouhým poklepáním. Na nábytkové stěně tak není žádné madlo. K otevření může posloužit i chytrý hlasový asistent nebo aplikace v telefonu.

Zásadní zprávou pak bylo prodloužení záruky u některých modelů na 10 let – bez jakékoliv registrace. Záruka platí na celý spotřebič, přičemž se týká opravdu vyspělých modelů v energetické třídě A se spotřebou pouhých 116 kWh za rok.

Miele

Trouba, která se sama myje

Největším tahákem v expozici prémiové německé značky byly nové trouby s funkcí HydroClean, která zajišťuje plně automatické a skutečně účinné mytí pečicího prostoru. Trouba je připojena na vodu a má uvnitř mycí systém, který celý prostor ostřikuje vodou a aplikuje na něj čisticí pěnu. Špinavá voda je odváděna do odpadu. Trouba samozřejmě nabízí parní funkce, automatické programy a spoustu dalších chytrých funkcí. V segmentu trub pak Miele rozšiřuje nabídku ještě o nové cenově dostupnější modely s parními funkcemi.

Panasonic

Pánská sada na cesty, která nemá konkurenci

Velmi příjemnou novinkou je modulární systém pánské péče nejen o vlasy, vousy a pleť. Takzvaný Multishape umožňuje nasadit například i hlavici zubního kartáčku využívajícího k čištění sonických vibrací. K dispozici budou základní sady, přičemž některé doplňky jako zubní kartáček se budou prodávat zvlášť. Důležité je zmínit, že Panasonic vsadil na velmi štíhlý a elegantní design. Současně používá u jednotlivých modelů plnohodnotné technologie ze svých samostatných strojků, zastřihovačů nebo kartáčků. Nejde o žádné kompromisní řešení. Hlavice zubního kartáčku je dokonce plně kompatibilní s již prodávanými elektrickými kartáčky Panasonic. Novinka na český trh dorazí ještě letos na podzim.

Fén a holicí strojek z Japonska

Hudbou o něco vzdálenější budoucnosti je tento vysoušeč vlasů využívající technologie Nanocare, která je nástupcem osvědčeného systému Nanoe. Částice obsahující 1000× víc vlhkosti než ionty z běžného ionizátoru jsou vypouštěny v 18× větším množství než dříve a zajišťují vysokou hydrataci vlasů. Pronikají dokonce do vlasového vlákna. Fén s tímto systémem a v designu, jaký jsme v Berlíně viděli, by měl být uveden na český trh příští rok.

Otazníky pak visí nad případným představením holicích strojků v novém velmi štíhlém designu. O těch zatím bližší informace nemáme.

Sage

Kávovar, který chce udělat dojem

Již v prodeji je na českém trhu žhavá novinka prémiové značky Sage, mezi jejíž hlavní domény patří pákové kávovary s integrovaným mlýnkem. Nový model The Barista Express Impress s kódovým označením SES876BSS se na místě těšil nemalé pozornosti. Jedná se o cenově dostupnější řešení, které pořídíte za 20 990 Kč. Novinkou je chytrý systém dávkování, který automaticky vypočítává a upravuje množství kávy na základě posledního mletí a pěchování. K pěchování pak slouží páka na boku kávovaru, která pomůže uživateli správně tempovat pomletou kávu, aby měl puk hladký povrch a extrakce proběhla optimálním způsobem.

Samsung

Bespoke už nejsou pouze lednice

Začalo to v segmentu chlazení s výměnnými barevnými deskami lednic, ale Samsung rychle pochopil, že si trh žádá pestrá provedení také u dalších spotřebičů. Dokonce přišel na vybraných trzích s Bespoke verzí svého nejnovějšího mobilu Z Flip4, u něhož si lze vybrat odlišnou barvu čelního panelu, zadního panelu a rámečku. V Česku není tato edice dostupná. Ale zpět ke spotřebičům. Na IFA byly k vidění například nové modely vestavných trub s možností rozdělení pečicího prostoru na dvě zcela oddělené části s různým nastavením teploty a metody přípravy. Novinky postupně nabíhají na český trh. Koncem roku pak dorazí béžová a tmavě modrá varianta, které můžete vidět na fotce.

A Bespoke proniká také do segmentu péče o prádlo

Nové pračky WW9000B a sušičky DV9000B mají ve srovnání se staršími generacemi této techniky z dílny Samsungu zcela odlišný design. Korejci vyměnili zaoblené hrany za ostřejší rysy. Na fotce můžete vidět pračku a sušičku s bledě modrým čelním panelem – v tomto neotřelém provedení budou u nás dostupné také. Základ budou ale tvořit modely se stříbrnou barvou panelu. Novinky nabídnou řízení chodu pomocí umělé inteligence, extra úsporný provoz v energetické třídě A u pračky a A+++ u sušičky. Nově pak Samsung nabízí nejen u prací techniky 20letou záruku na digitální invertorový motor. Doposud poskytoval záruku 10 let.

Spotřebiče s vysoce úsporným provozem

Samsung na místě věnoval nemalou pozornost i vylepšenému systému SmartThings, který slouží k vytvoření a ovládání chytré domácnosti nejen s výrobky korejské značky. Nový mód AI Energy by měl například u lednic zajistit ještě o 30 % nižší spotřebu, než jakou udává energetický štítek. Umělá inteligence totiž upraví chod kompresoru podle vzorce používání chladničky, tedy frekvence otevírání dvířek v určité dny a časy.

TCL

Dvojitá prací věž s moderním ovládáním

Čínský výrobce, který se postupně etabluje také na českém trhu mimo segment televizorů, měl na IFA hned několik novinek z portfolia domácích spotřebičů. Nám přišla nejzajímavější tato dvojitá pračka, která má kapacitu 10 + 6 kg. Ve větším spodním bubnu vyperete barevné, zatímco v menším horním třeba bílé. Výhodou je samozřejmě možnost prát obě várky najednou. Pračka má ionizátor zbavující prádlo zápachu, funkci UVC sterilizace, přímý bezřemenný pohon a automatické dávkování pracích prostředků z integrovaného zásobníku.

Tesla

Nejen unikátní klimatizace

Tato Tesla nemá nic společného s českou Teslou ani s tou americkou, kterou vlastní Elon Musk. Srbská firma je třetím majitelem práv k používání této slavné značky a používá ji v oblasti spotřební elektroniky a domácích spotřebičů. Ne všechny její výrobky se mohou kvůli složitým právním aspektům objevit na všech trzích. Na IFA každopádně prezentovala srbská Tesla celé portfolio spotřebičů od těch malých až po velké, dále pak televizory, tepelná čerpadla či klimatizace. V poslední jmenované kategorii nás zaujala novinka s technologií FreshO2, která podle zástupců společnosti jako jediná na trhu přivádí do interiéru vzduch z venku. Samozřejmě ho čistí, aby do místnosti šel čerstvý a zdravý vzduch. Produkty této značky má na českém trhu v distribuci firma BVZ Commerce, která postupně nabídku dodávané techniky rozšiřuje.