Interview

22.11.2022

Josef Tvardík: Dodání zboží nekomplikuje čínská výroba ani lodní doprava. Problémy jsou při vykládce v německých přístavech

Josef Tvardík: Dodání zboží nekomplikuje čínská výroba ani lodní doprava. Problémy jsou při vykládce v německých přístavech

Belgicko-česká značka DOMO patří už ke stálicím na tuzemském trhu. V průběhu let výrazně rozšířila své portfolio a navíc často vystihla nastupující trendy. Zeptali jsme se spolumajitele české pobočky Josefa Tvardíka, jak vnímá současnou situaci na trhu, jeho transformaci i dopady aktuálních problémů nejen na našem kontinentu. Dozvíte se také, proč má radost z nástupu online tržišť a jak je na tom DOMO s dodávkami vařičů a topidel.

Poslední více než dva roky se nesly ve znamení poměrně velkých problémů s výrobou a logistikou – zejména z Číny. Jak na vás situace dopadla? A došlo u vás ve firmě k nějakým strategickým změnám s ohledem na tuto situaci?

Je to až s podivem, ale po celou dobu až donedávna jsme žádné velké problémy s dodávkami nezaznamenali. Buď jsme měli štěstí na výrobce, přístavy, nebo dopravce. Ani u jednoho kontejneru jsme nemuseli řešit nic zásadního. Samozřejmě mám na mysli čistě faktický dovoz zboží. Nemluvím o několikanásobném zvýšení cen dopravy do Evropy, kdy šlo téměř o loterii, s kým a kdy dopravu objednat. Jednou byl kontejner za 15 tisíc dolarů a o měsíc později za 20 tisíc. Pak zase za 16 tisíc. Všichni v branži přitom dobře ví, že před covidem byly ceny mnohonásobně nižší. Kromě cen jsme ale žádné problémy řešit nemuseli, a tudíž jsme ani nedělali žádné změny ve firmě ani nečinili žádná strategická rozhodnutí. Prostě vše běželo podobně jako před covidem.

Zmínil jste, že jste sice během covidu žádné velké problémy s dodávkami neměli, ale z vaší odpovědi chápu, že to už nyní neplatí. Jaký je aktuální stav, co se týče objednávek zboží, dopravy a dalších článků logistického řetězce?

Ano, pochopil jste mě správně. Až nyní, po odeznění covidových opatření, je naopak situace doslova katastrofická. Proč? Přestože se ceny rejdařů sice postupně snižují a v Číně nám včas vyrábí i nakládají na lodě, naopak v německých přístavech to nějak skřípe a zřejmě nikdo nechápe, proč se přístavy plní a nestačí expedovat zboží dál do finálních destinací. Není proto výjimkou dvoutýdenní čekání lodi na moři. Dokonce se nám stalo, že z jedné lodi vyložili pouze půlku nákladu, načež se musela vrátit zpět na moře a další vyložení proběhlo za tři dny. To samozřejmě celkově komplikuje následné vyskladnění z přístavu a naložení na vlaky. V současné chvíli proto jednáme s mateřskou firmou, která má sklady blízko přístavu v Antverpách, ohledně možné spolupráce vyložení kontejneru tam a přesunutí zboží běžným kamionem. Ale vychází to zatím dráž a je to samozřejmě komplikovanější proces.

Relativně nedávno jste rozšířili své portfolio o velké spotřebiče. Jaké konkrétně? Odkud pocházejí? Dovážet cenově dostupné lednice z Číny se jeví jako dlouhodobě neudržitelné vzhledem k cenám dopravy…

Musím přiznat, že vstup s lednicemi a mrazáky na český trh se nám z finančních důvodů nepodařil. Máme to totiž ještě trochu složitější než přímí čeští dovozci, protože tento sortiment překupujeme přes mateřskou firmu v Belgii a následně dopravujeme po silnici k nám. Tím vznikají náklady, které naši konkurenti nemají, a na cenově napnutém trhu se s tímto sortimentem těžko prosazujeme. Do budoucího roku tedy počítám s prodejem většiny tohoto sortimentu jen přímo přes náš e-shop nebo přes platformy marketplace.

Na český trh jste vstoupili v roce 2009. Od té doby prošel prodej (nejen) domácích spotřebičů poměrně zásadní transformací. Kromě nástupu internetu začaly výrazně ovlivňovat trh takzvané privátní značky, s nimiž přišly nejvýznamnější velkoobchody a prodejní sítě. Dnes jimi jednoznačně obsluhují nižší cenový segment a nebojí se v některých případech jít blíže střednímu cenovému segmentu. Jak na tyto změny reagujete ve své strategii? Logicky pro vás představují tyto značky nejen konkurenci, ale i určitý blok ve větší spolupráci s některými prodejními sítěmi.

Odpověď lze rozdělit na dvě části. Za prvé jsme již před pěti šesti roky, kdy privátní značky nebyly ještě tak rozšířené, začali tento nejnižší cenový segment opouštět a více se soustředili na produkty s vyšší přidanou hodnotou. Za druhé se tu ve stejné době objevily širší možnosti prodeje přes různé nové a často zahraniční kanály. Mám na mysli marketplace řešení.

Jak nyní vidím, bylo to správné rozhodnutí. Samozřejmě že v případě nejlevnějšího segmentu je řeč o svým způsobem lákavém trhu, kde se prodeje pohybují i v desítkách tisíc kusů. Jenže finální zisk je často nulový nebo dochází minimálně k degradaci značky. Běžný zákazník neví nic o ceně vývoje, testování, zajištění servisu a podobně. A právě takové obrátkové a levné spotřebiče se nejčastěji ověnčí různými značkami, aby se následně vzájemně přetahovaly o desetikorunu v prodejní ceně. Ne, to opravdu nechceme a nepotřebujeme.

Nejkomplikovanější situace v Evropě za desítky let, růst cen energií a pokračující omezení v Číně kvůli covidu snižují důvěru spotřebitelů. K letošnímu podzimu a zimě lidé z branže hledí s obavami. Jak vnímáte situaci vy? Co čekáte od čtvrtého kvartálu? Září prý ještě přineslo překvapivě dobré výsledky…

Začnu od konce. Září nám opravdu přineslo poměrně slušný výsledek, dokonce jsme dosáhli druhého nejlepšího září v historii. Je ale třeba se podívat v čem. Rozbor prodejů v září nám totiž ukázal, že vedle podzimní stálice sušiček na ovoce se objevil nárůst prodejů vařičů a topení na úkor jiných. A to zejména mikrovlnných trub, fritéz a vysavačů. A to se jistě promítne do propadu v měsících, kdy se vařiče jinak běžně prodávají, protože vystresovaní spoluobčané je budou mít nakoupené. Přesto se dívám do závěru roku ještě poměrně pozitivně a nemyslím si, že by lidé z peněžní nejistoty přestali zcela nakupovat. Spíše si snad rozmyslí, co opravdu potřebují nebo co jim ušetří zvýšené náklady na energie. Horší mohou být ty nejslabší měsíce v roce, jako je únor a březen, z těch mám opravdu strach.

Mluvil jste o zvýšených prodejích vařičů a topidel. O ně je na trhu opravdu mimořádný zájem. Jak jste na tom se skladem, pokud jde o toto zboží?

Asi jako všichni. I my hlásíme „vyprodáno“. Musím však pochválit své zaměstnance, kteří na rychlý srpnový odprodej topení promptně zareagovali a narychlo objednali alespoň nějaké kontejnery navíc, které dorazí ještě během listopadu. Už nyní vidím, že se rezervace plní a prakticky vše, co přijde, hned odejde. Normálně bych z to měl radost, jako každý obchodník, ale tato situace normální není a opravdu mě to zneklidňuje.

Přestože není situace na trhu jednoduchá, určitě máte připraveny pro letošní podzim nějaké novinky. Jaké?

Samozřejmě. Řídíme se klasickým rčením „Kdo chvíli stál, už stojí opodál“ a máme ho na paměti. Asi před rokem a půl jsme si naplánovali pomalý hrnec v kombinaci s tlakovou funkcí. Jak všichni víme, u každého multifunkčního spotřebiče je třeba vždy velmi pečlivě zvážit kombinaci vlastností, aby nevznikl „nefunkční paskvil s mnoha funkcemi“. Nakonec jsme vyšli z modelu prodávaného na americkém trhu a trochu ho upravili pro českého zákazníka. Ve výrobě a následných testech je tento model s označením DO42707PP od února a na sklad dorazí teď koncem října. Finální známku, jak se povedl, dá ovšem až zákazník. A z dalších novinek stojí za pozornost určitě elektrický lívanečník DO8718P s předtištěnými smajlíky v těstě. Ten bude mít předpokládám velký úspěch hlavně u dětí.