Interview

12.01.2023

Lucie Klabanová: Značku Küppersbusch bychom chtěli znovu uvést v roce 2023. Nová generace jejích spotřebičů bude stát za to

Lucie Klabanová: Značku Küppersbusch bychom chtěli znovu uvést v roce 2023. Nová generace jejích spotřebičů bude stát za to

Je to dva a půl roku, co Lucie Klabanová nastoupila do čela značky Teka. Nebudeme přehánět, když řekneme, že ve firmě skoro nezůstal kámen na kameni. Změnila svou obchodní a komunikační strategii, proměnila se personálně, zásadní transformací prošla v oblasti vnitřních procesů a v neposlední řadě našla nový domov v moderních coworkingových kancelářích v pražských Holešovicích, kde jsme si s Lucií Klabanovou povídali u šálku dobré kávy.

Ve vedení českého a slovenského zastoupení Teka jste už více než dva roky. Už na začátku jste zahájila spoustu zásadních změn. V čem se liší současná tuzemská Teka od té, kterou jste před více než dvěma lety přebírala?

Prakticky ve všem. Teka funguje dnes úplně jinak. Myslím, že jasným dokladem toho je i místo, kde spolu nyní sedíme. To je ale špička ledovce. Změnili jsme se v procesních věcech, používáme moderní systémy a postupy. Podařilo se nám díky tomu zefektivnit obrovské množství věcí. Nejde jen o lokální změnu. Vychází ze změn, které proběhly v centrále, která přešla v mnoha věcech na automatizaci a optimalizovala svůj dodavatelský řetězec. Když se vrátím k tuzemské pobočce, naší výhodou je malá velikost firmy, která si může dovolit rychlé změny. Tedy reagovat pružně na trendy, situaci na trhu a tak dále. Vezměte si třeba tak banální věc, jako jsou faktury. Dnes už je řešíme výhradně elektronicky. Žádné stohy papíru na našich stolech nenajdete.

Ve firmě proběhlo i dost personálních změn, že?

Ano, to je pravda. Snad v každé firmě, když dojde po jedné dlouhé etapě ke změně vedení, část lidí odejde. Je to celkem přirozené. Srdcaři ovšem zůstali, čehož si skutečně cením. Celkově mám radost, jaký mám za sebou tým. Překonává překážky, dává do práce všechno a dělá to s grácií.

Na českém trhu je pro vás dlouhodobě zásadní kanál prodejců kuchyní. Loni jsme se bavili, že vám v pandemii hodně pomohlo to, že jste rozšířila značku také k online prodejcům, kteří poprvé v historii zažívají propad svého kanálu. Jak si v e-commerce stojíte?

Faktem je, že online klesá dvouciferně, což se nás pochopitelně dotklo. Pokles našeho obratu v rámci internetových prodejů ale nekopíruje trh. Podařilo se nám celkový negativní trend v e-commerce částečně kompenzovat tím, že jsme letos přidali další online partnery. Nově jsme například zalistovaní na e-shopu Datartu. Na prodejnách zatím nikoliv. Neděláme velké skoky vyžadující masivní investice. Jsme malá firma, takže kráčíme k nastaveným cílům adekvátně své velikosti. Spousta resellerů každopádně zjistila, že jsme ekonomicky zajímavá značka, a tak s námi chtějí spolupracovat.

Letošní rok je mnohem komplikovanější a turbulentnější, než jsme vůbec mohli před rokem touto dobou předpokládat. Jak se v této neklidné době daří značce Teka na českém a slovenském trhu celkově?

Doba je to opravdu divoká, ale značce Teka i celé naší skupině se daří dobře. Negativní vývoj v Evropě kompenzují pozitivní výsledky v Asii a v Jižní Americe. Tím, že nejsme tak velcí, můžeme pružněji reagovat na spoustu věcí. V nevyzpytatelné době s náhlými změnami a nečekanými situacemi je to velká výhoda. Pochopitelně cítíme propady prodejů i růst nákladů. V Česku jsme měli do září pozitivní výsledky a zůstáváme nad plánem. Teprve v říjnu jsme pocítili důsledky energetické a válečné krize. Jelikož není naším cílem být jen větší a větší, nýbrž zůstat profitabilní, klidně v menším měřítku, dokážeme se s aktuálními výzvami poprat.

Teka se na českém trhu soustředí především na varnou techniku, ale na jiných trzích v Evropě prodává úspěšně například i pračky a další spotřebiče. Budete se držet dosavadní strategie? Nebo lze do budoucna čekat nějakou změnu?

Větší vstup do dalších kategorií, například segmentu praček, neplánujeme. Chceme ovšem posílit stávající produktové skupiny. A to další značkou. Pomalu se totiž blížíme k tomu, abychom mohli znovu uvést prémiovou značku Küppersbusch, která chystá novou generaci svých spotřebičů. Předpokládám, že ji na zdejší trh vrátíme v průběhu roku 2023. Chtěla bych už nyní zdůraznit, že půjde o zcela nové portfolio s prémiovou kategorií spotřebičů. Měla jsem možnost už něco vidět a musím říct, že je celý ten projekt nádherně pojatý.

Aktuálně je jedním z největších témat na trhu rozšiřování marketplaceových platforem, přes které se do Česka dostávají produkty mnoha značek z jiných zemí, kde mohou mít i výrazně nižší ceny. Výjimkou nejsou rozdíly až v desítkách procent. Jak se k této situaci stavíte vy? Představuje pro vás příchod celoevropských marketplaců problém? Nebo naopak příležitost?

My nemáme v cenách napříč Evropou takové rozdíly. Je to dané i tím, že na trzích, kde je Teka jednička a prodává tam hodně zboží, je nabízen odlišný sortiment. A ceny samozřejmě neovlivníme. Interně v rámci firmy jednotlivé pobočky úzce spolupracují, abychom si vzájemně nepřipravovali nepříjemná překvapení. Jde to ruku v ruce s určitou firemní kulturou a vzájemným respektem. Popravdě jsem za svou kariéru nikde nic takového nezažila – zástupci Teka z různých trhů si vycházejí vstříc, chtějí si vzájemně pomoct. Asi je to dané velikostí společnosti a tím, že v ní sedí ti správní lidé.

Co se týče online tržišť, v segmentu vestavných spotřebičů tam pro nás příliš velký potenciál nevidím. Tyto spotřebiče vyžadují instalaci a zákazník je chce často vidět na vlastní oči, osahat si je. Když kupujete výbavu do nové kuchyně, nejde o malou investici. My tedy z marketplaců strach nemáme.

Na trhu se šušká, že Teka připravuje uvedení smart spotřebičů. Můžete k chystané platformě říct něco bližšího?

Máte pravdu, v některých zemích byl již spuštěn pilotní projekt. Nutno podotknout, že nejde o naši vlastní platformu. Mám na mysli onu digitální část. S ohledem na svou velikost se rozhodla Teka Group vydat cestou externího dodavatele této platformy. Pilotní projekt má ukázat, zda byla volba správná. Nejde nám totiž o to dostat do spotřebičů za každou cenu konektivitu jenom proto, aby v nich byla. Chceme praktické řešení s opravdovým přínosem pro koncového uživatele. To vidím v bezdrátovém spojení varné desky a odsavače, ještě například ve funkci předehřevu trouby na dálku. Spousta „smart“ funkcí je však spíš na efekt a po takových my netoužíme. Teka Home, jak naši aplikaci nazýváme, je aktuálně dostupná v jedné či dvou zemích. Na našem trhu uvedení v blízké budoucnosti neplánujeme. Nevidíme v tom takovou přidanou hodnotu, abychom kvůli tomu výrazně měnili portfolio. Až bude v aplikaci čeština a vše bude perfektně doladěné, zařadíme tyto modely do katalogu.

Letos jste uvedli novou řadu Infinity | G1, za jejímž návrhem stojí slavné italské studio Italdesign Giugiaro. Jak taková spolupráce vůbec vznikla?

Nosná myšlenka u této řady byla: „Jsme německá značka symbolizující preciznost a kvalitu. K těmto vlastnostem chceme přidat emoce, temperament, jimiž se vyznačuje italský design.“ Spojením těchto dvou proudů vznikla Infinity | G1, za níž stojí Italdesign Giugiaro, opravdová světová legenda světa designu.

Trouby z nové řady vestavných spotřebičů Teka Infinity | G1

V této produktové řadě najdeme i troubu s funkcí přípravy pizzy při 340 °C. Jde o funkci, již jste uvedli poprvé už loni u modelu Maestro Pizza. Přestože některé firmy nabízejí speciální pizza programy s vyšší teplotou pečení, vaše trouby drží ve své kategorii rekord, pokud jde o maximální teplotu. Jak na tuto novinku trh reagoval?

Reakce trhu byla nadmíru pozitivní. Mnoho našich obchodních partnerů zprvu nevěřilo, že rozdíl v kvalitě pizzy bude tak velký, že se přiblíží tomu, na co jsme zvyklí z opravdové italské pece. Kdo troubu vyzkoušel, změnil názor a pochopil, jak důležité je použití pizza kamene a rekordně vysoké teploty. Samozřejmě nejde v případě tohoto modelu o žádné masové prodeje. Jsou však lepší, než jsme původně čekali. Je si také potřeba uvědomit, že dosáhnout v troubě teploty 340 °C není problém. Vždyť spousta modelů dnes disponuje pyrolýzou. Problém je, aby spotřebič časté používání této teploty vydržel. Proto běžné trouby frekvenci pyrolýzy výrazně limitují. Vše je o kvalitě konstrukce a materiálech. Na Maestro Pizza nešetříme, takže v ní můžete péct pizzu při 340 °C, aniž byste museli mít strach, že se trouba po roce rozpadne.