Interview

23.05.2023

Yannick Fierling: Naše investice do evropských trhů, zaměstnanců a značek pokračují. Chceme se stát na kontinentu lídrem

Yannick Fierling: Naše investice do evropských trhů, zaměstnanců a značek pokračují. Chceme se stát na kontinentu lídrem

Bez ohledu na to, zda trh roste, nebo klesá, společnost Haier nadále intenzivně investuje do evropské výroby a vývoje. Rozšiřuje své týmy a je velmi aktivní v oblasti marketingu. O její strategii a plánech jsme si více než hodinu povídali s Yannickem Fierlingem, generálním ředitelem společnosti Haier Europe.

Haier je v současné době nejrychleji rostoucím výrobcem domácích spotřebičů v Evropě. Na tuto trajektorii se v podstatě vydala koupí společnosti Candy Hoover s celým jejím přístupem na trh, zavedenou strukturou a místními výrobními závody. Co můžeme očekávat od firmy Haier dál? Jaký je její současný cíl v Evropě?

Za pouhé čtyři roky se nám podařilo zdvojnásobit náš obrat. Myslím, že to ukazuje naši sílu, která pochází z oddanosti a nadšení našich lidí a z naší úspěšné akvizice Candy Hoover, která přinesla růst všem značkám, které nyní máme v portfoliu. Do roku 2026 chceme zdvojnásobit náš obrat na 6 miliard eur, což je, přiznávám, velká ambice. Věříme však v náš obchodní model budování celého ekosystému kolem našich produktů. Naším hlavním cílem je stát se lídrem na evropském trhu.

Posledních několik let bylo pro společnost Haier velmi úspěšných, ale váš příběh v Evropě je delší. Jak jste na kontinentu začínali?

Haier je poměrně mladá společnost. Byla založena teprve v roce 1984 a svou činnost v Evropě zahájila poměrně pozdě. Abych byl přesný, do Evropy jsme vstoupili v roce 2008, takže jsme přišli na již přeplněný, nasycený a rozvinutý trh. Přesto od roku 2015 rosteme každým rokem. Já jsem do firmy nastoupil ve stejném roce a mým cílem od začátku bylo dostat ji na pozici, kam patří. Zejména posunout značku Haier do prémiového segmentu, což se nám podařilo, ale stále je zde obrovský potenciál pro další rozvoj, a to ve všech segmentech.

Candy Hoover jste získali v roce 2019. Zmínil jste, že tato akvizice byla velmi důležitá. Co konkrétně znamenala pro společnost Haier a její evropské aktivity?

Akvizice se nesla v duchu dokonalé shody – souladu obou společností na mnoha úrovních. Zejména geograficky a po stránce portfolia. Chci tím říct, že Haier nebyl příliš silný v segmentu vaření nebo vysavačů, ale Candy Hoover ano. Italská společnost byla v Evropě i lídrem v oblasti konektivity a chytrých spotřebičů. Haier měl přitom stejnou pozici z globálního hlediska. Jednoduše řečeno, perfektní shoda, jak jsem řekl.

Velkým tématem je i nadále nedostatek polovodičů na trhu. Jak to ovlivňuje vaše podnikání, když se zaměřujete na inteligentní spotřebiče a konektivitu?

Když se vrátím do roku 2020, čelili jsme opravdu neuvěřitelné situaci. Součástky a díly chyběly obecně, nejen polovodiče. Na druhé straně byla obrovská poptávka po spotřebičích. Naší výhodou tehdy byla a stále je velikost firmy. Jsme největší skupinou v tomto oboru, takže jsme byli schopni se vypořádat se všemi výzvami lépe než někteří naši konkurenti. Potvrdilo se také, že klíčovými prvky pro dosažení úspěchu se staly hlavně dvě věci – být co nejblíže koncovému zákazníkovi a lepší podpora místních trhů.

Situace v Evropě není jednoduchá a nebude snadná ani v dohledné budoucnosti. Jaká jsou vaše očekávání pro rok 2023? Zdá se nám, že zejména velké firmy s korporátní strukturou nejsou ochotny akceptovat negativní trendy, jako by všechny očekávaly další růst po bezprecedentním růstu v covidových letech…

Když jsou časy těžké, lidé mají tendenci deinvestovat. My děláme pravý opak. Haier dosud investoval do svých nových továren v Rumunsku a Turecku zhruba 180 milionů eur a dalších 190 milionů eur investuje v příštím roce.

Do čeho přesně tyto nové investice směřují?

Budeme pokračovat v rozšiřování těchto továren. V našem novém závodě v Rumunsku produkujeme chladničky. Máme také opravdu velký průmyslový park v Eskişehiru v Turecku, včetně technologického a servisního centra. Nedávno zde byla zahájena nová výroba myček nádobí. A letos na stejném místě dokončíme výstavbu naší výroby špičkové varné a pečicí techniky, což je segment, ve kterém jsme nyní relativně malí a máme ambice růst. Sortiment našich kuchyňských spotřebičů chceme brzy výrazně rozšířit. A další továrna je právě nyní plánována na stejném místě.

Usilovně pracujete na rozšiřování evropské výroby, ale současně vyrábíte spotřebiče určené pro evropské trhy v Číně. Jedná se o generické výrobky cílené obecně na globální trh? Nebo jsou šité na míru evropským zákazníkům?

Haier je velmi odlišná globální společnost, protože přemýšlíme „lokálně pro lokální zákazníky“. Nechceme nabízet jednu pračku pro USA a její menší verzi pro Evropu. Naším cílem je sloužit jednotlivým trhům a jejich potřebám, čemuž se musí naše produkční týmy přizpůsobit. Trh se nepřizpůsobuje nám. My se přizpůsobujeme trhu. A nezáleží na tom, zda je výrobek vyráběn v Číně nebo v Evropě. Naše platformy a výrobní nástroje nám poskytují vysokou úroveň adaptace, což znamená, že dokážeme vyrobit spotřebič se specifickými úpravami pro český trh a umíme ho vyrobit i v Číně. A nejen že to umíme. My takhle skutečně pracujeme.

Evropa se nyní nachází v energetické krizi, která hned tak nezmizí. Situace má mimo jiné obrovský dopad na výrobní náklady. Jak tuto situaci řešíte?

Téma cen energií má dvě roviny. Jedna je na straně výroby. V této oblasti jsme nebyli zaskočeni, protože pracujeme na udržitelnosti naší výroby už dlouho. Naším cílem bylo snižovat náklady na energie ještě dávno před zmíněnou krizí.

Druhá rovina je spotřebitelská, protože stále častěji a intenzivněji se zákazníci zajímají o spotřebu energie a vody u svých spotřebičů. Haier proto vkládá do vývoje ještě větší úsilí. Chceme nabízet energeticky úsporné výrobky, a to nejen tradičními inovacemi, jako jsou vakuové panely nebo jiné technické inovace, ale také moderním přístupem k využívání našich produktů. Spolupracujeme proto s dodavateli energií v celé Evropě, abychom využili konektivitu ve spotřebičích ke komunikaci s inteligentní rozvodnou sítí. Tímto způsobem může poskytovatel energetických služeb rozhodnout, kdy je pro pračku nejvhodnější a nejméně nákladné praní prádla nebo pro myčku mytí nádobí. A v neposlední řadě chceme pomocí umělé inteligence a dalších moderních technologií snížit spotřebu našich zařízení, které spolu vzájemně komunikují. Vše tak může fungovat ve větším souladu a lépe. Dalším krokem je samozřejmě vytvoření komplexní chytré domácnosti, tedy celého ekosystému produktů, v němž vše spolupracuje s cílem dosáhnout lepšího uživatelského zážitku a efektivnějšího provozu.

Můžete uvést ještě nějaký konkrétní příklad? Jaké další inovace by měly pomoci k dosažení lepších výsledků a vyšší efektivity?

Například náš koncept WashPass, který využívá jednak špičkové spotřebiče a jednak unikátní řešení pracího prostředku s lepší a šetrnější péčí o oblečení. Jde totiž o vícesložkový prací systém, jehož rozdělení umožňuje pračce pracovat s jednotlivými oddělenými složkami v různých fázích pracího cyklu. Uvědomte si, že například prací enzymy a bělidlo spolu nejdou dobře dohromady – vzájemně si snižují účinnost. Vícesložkové řešení dává proto smysl. Náš systém WashPass, v jehož rámci probíhá i automatické doobjednávání detergentů, když dojdou ty stávající, je takovým maximálně uživatelsky přívětivým řešením. Uživatel dosahuje lepších výsledků, prací prostředek je využíván efektivněji a péče o prádlo je celkově lepší.

Ekologie je samozřejmě spojena i s životností spotřebičů, která je nyní výrazně nižší než například před 30 lety. Všichni samozřejmě víme, že dnešní spotřebiče stojí zlomek toho co tehdy. Nezdá se vám však, že situace zašla příliš daleko? Je dlouhodobě udržitelné, aby pračka stála 200 eur?

Celé odvětví se snaží neustále inovovat spotřebiče a zároveň je činit cenově dostupnějšími. V minulosti byly spotřebiče poměrně drahé a ne každý si je mohl dovolit. Výrobcům domácích spotřebičů se podařilo tuto bariéru odstranit a zpřístupnit je obrovské mase zákazníků. Mohu vás však ujistit, že životnost našich výrobků je mnohem delší než pět let. Naším cílem je 10 a více let služby. Jednou z věcí, která nám v tom pomáhá, je konektivita, protože můžeme ve spotřebičích upgradovat software. Dokážete si představit, že máte počítač nebo mobilní telefon, který neaktualizujete? Jejich životnost by v takovém případě byla výrazně kratší. Možnost aktualizace udrží i starší modely našich spotřebičů relevantní a pomůže s údržbou a servisem. A samozřejmě jim prodlouží životnost.

Haier je technologická společnost. Není tedy divu, že vsázíte hodně na konektivitu a chytré funkce. Nejen kvůli údržbě a servisu. Problémem je však fragmentace platforem. Podporujete nějaké otevřené iniciativy na integraci spotřebičů různých značek?

Máme jednu aplikaci s názvem hOn pro všechny naše spotřebiče Haier, Candy a Hoover a jsme členem Connectivity Standards Alliance, takže kráčíme ruku v ruce s ostatními členy směrem k otevřeným standardům. Pohodlí uživatelů je samozřejmě naší nejvyšší prioritou.

Až dosud se konektivita používala hlavně k dálkovému ovládání a monitorování spotřebičů. Jaký další potenciál vidíte vedle inteligentní rozvodné sítě, o které jste již hovořil?

Haier chce nabídnout něco jedinečného. Takže mít tlačítko „zapnutí/vypnutí“ v aplikaci nestačí. U našich spotřebičů proto najdete jedinečné chytré funkce, jako je třeba Snap&Wash. Tato funkce vám umožní vyfotit várku prádla a nechat aplikaci ji analyzovat. Aplikace následně uživateli nabídne nejvhodnější program. Je to intuitivní, rychlé a jednoduché. Jsme také lídrem v chlazení vína. V naší aplikaci hOn jsme díky spojení s Vivino schopni nabídnout například doporučení nejvhodnějšího vína, které máte ve své vinotéce Haier, pro právě připravovaný pokrm.

Pojďme se teď ještě na chvíli věnovat střední Evropě. Tvoří ji několik zemí s různými jazyky, a dokonce i rozdíly v nákupních zvyklostech, což nepochybně ztěžuje centrálně řízené podnikání v tomto regionu. Jak naši část světa vnímáte ze svého pohledu?

Česká republika je ve výjimečné pozici díky rekordním online prodejům. Jsou nejvyšší v EU. To je opravdu něco výjimečného. Celkově vidíme v regionu střední a východní Evropy velký potenciál a směřují sem některé z našich největších investic. A to jak do značek, tak našich místních zaměstnanců. Konkrétně v Česku se podařilo vybudovat opravdu skvělý a silný tým. A v celoevropském měřítku jsme od akvizice v roce 2019 zdvojnásobili počet našich zaměstnanců.

Víme, že plánujete uvedení malých spotřebičů Haier. Kdy je můžeme očekávat?

Haier masivně investuje do SDA, a to nejen do samotné značky Haier, ale také do značky Hoover. Velmi stručně řečeno je cílem firmy vyrábět pětihvězdičkové malé spotřebiče. Naše připravované novinky Haier nebudou zastoupeny produkty, jako jsou obyčejné varné konvice. Půjde o opravdu inovativní řešení, přičemž očekávat je na trhu můžete ještě letos, ale konkrétnější být v tuto chvíli nemohu.