Téma

29.06.2023

Ve světě vládnou online tržiště. Specifický český trh pro ně může být oříškem

Ve světě vládnou online tržiště. Specifický český trh pro ně může být oříškem

Přestože světové trendy hovoří už několik let jasně, do Česka se fenomén marketplaců vkrádal dlouhou dobu relativně pozvolna. Změna nastala až letos s příchodem Kauflandu a Allegra. Moderní prodejní platformy budou v regionu určitě úspěšné. Česko má ale mnohem tvrdší skořápku k rozlousknutí. Tržištím jistě pomůže současná šetřící nálada ve společnosti. Na druhou stranu je potřeba vnímat i to, že česká e-commerce scéna je výrazně napřed před většinou světa. A to jak z hlediska kvality webů, tak po stránce služeb, na které si velká část zákazníků zvykla.

O českém e-commerce zázraku se píše už delší dobu nejen u nás. Stačí se podívat na e-shopy v Americe, ale i v západní Evropě a máte pocit, že jste se octli o deset let zpět. Přidejme k tomu obrovskou míru inovací, s nimiž přicházela celé roky především Alza, definující trendy na české onlinové prodejní scéně. Inovativní způsoby doručování, partnerství s taxi službami, nadstandardní funkce aplikace včetně možnosti zahájit výdej zboží ještě před tím, než člověk fyzicky dorazí do prodejny, a vyhnout se tak dlouhému čekání… A abychom zde nevzývali pouze zeleného mimozemšťana, Datart má zase lví podíl na zlepšení služeb v oblasti doručování nadměrných produktů, jako jsou například velké domácí spotřebiče. A nejen doručování. Výrazněji se díky jeho úspěšné kampani rozmohl také trend instalace elektroniky u zákazníka doma. Český zákazník, bez ohledu na to, zda žije ve městě a nakupuje již převážně online, nebo bydlí na vesnici a nadále se drží spíše tradiční návštěvy místní prodejny elektra, je zhýčkaný. A i když našinec patří mezi úporné lovce slev, velká část populace byla celé roky kultivována vysoce nadstandardní úrovní české e-commerce a jejích služeb. Hráči přicházející z ciziny, tedy jak tradiční e-shopy, tak marketplaceové platformy, si to nemusejí plně uvědomovat. Zato domácí scéna to ví moc dobře. Není divu, že nás v loňském rozhovoru místopředseda představenstva Alzy Petr Bena upozorňoval, že jejich marketplace klade na prodejce výrazně vyšší nároky, pokud jde o kvalitu popisků. Náš dotaz na úroveň prezentací produktů plynul z toho, že jsme si na partnerském listingu zboží na Mallu všimli toho, že popisky u leckterého zboží prakticky neexistují. U některých spotřebičů byla v popisu uvedena hmotnost balíku a jeho rozměry jako jediné informace. Bena reagoval, že něco takového Alza nepřipustí. A je to logické. Český zákazník očekává víc. Obzvlášť u zavedených e-shopů implementujících marketplaceové služby.

 

Zatím posledním spuštěním marketplacem u nás je Allegro. Že to s budoucností značky Mall nevypadá příliš dobře, indikuje i grafika, kterou má Allegro na hlavní stránce.

Heureka se chce stát také marketplacem. Seznam spustí ten svůj příští rok

Největší český srovnávač už intenzivně rozvíjí svou marketplaceovou platformu a nezahálí ani Seznam, provozovatel Zboží.cz, jak se můžete dočíst na straně 66 v interview s jeho content manažerem Vojtěchem Polenem. Seznam chce mít svůj marketplace na české online scéně příští rok. Skoro to vypadá, že u nás bude „přemarketplaceováno“, což zavání v budoucnosti po překotném rozvoji opět nějakou ozdravnou zeštíhlující kúrou, kterou si trh bude muset projít. Ale to trochu předbíháme, samozřejmě. Každopádně nás v e-commerce čekají turbulentní časy nejen kvůli aktuální korekci, ale i kvůli současnému nástupu online tržišť.

Nízká cena místo nadstandardních služeb

Podstata marketplaců tkví v maximální redukci nákladů a nabídce zboží za co nejnižší cenu. Novodobá tržiště určitě můžeme vnímat jako další zdravou konkurenci, která navíc definitivně vyřeší přes dvě dekády trvající problém rozdílných nákupních i prodejních cen v našem regionu. I když to bude pro český trh a mnoho firem bolestivé a leckdo se bude zuby nehty držet zavedených pořádků navzdory nastupující marketplaceové realitě, nakonec bude muset dojít k vyrovnání cenových hladin. V segmentu spotřebičů se to týká hlavně segmentu SDA, u něhož přeshraniční byznys fungoval k nelibosti mnohých už dávno před marketplacy. Na nich se pak malé spotřebiče etablovaly od úplného začátku, jak ukazuje i současná nabídka na již spuštěných online tržištích Kauflandu a Allegra. Většina tohoto zboží bude k českým zákazníkům směřovat z Polska a Německa. Zákazník si musí odpovědět nejen na otázku, zda je kvůli pár set korunám v případě koupě levnějšího kávovaru ochoten čekat na doručení pět dní. Ta popravdě řečeno není tím hlavním úskalím nákupu v cizí zemi. Daleko důležitější je otázka záruky. Zajistí si polský nebo německý prodejce lokálního servisního partnera? Nebo bude nutné odesílat spotřebič do Polska nebo Německa? Nabízí daná značka evropskou záruku a opraví mi v případě poruchy zařízení lokálně? Oslovili jsme s dotazem několik firem z oboru SDA, které si s ohledem na citlivost tématu nepřály být přímo jmenovány, a všechny nám potvrdily, že se snaží opravám spotřebičů dodaných do Česka z jiné země bránit. Některé je velmi striktně odmítají a odkazují zákazníka na prodejce i za cenu, že ho naštvou. Málokdo si přizná, že si měl dát pozor, odkud výrobek kupuje, a že je jeho vlastní chybou, že kvůli nižší ceně nyní musí řešit posílání spotřebiče až někam do Polska.

V redakci jsme si navíc udělali namátkou kontrolu cen některých spotřebičů – zaměřili jsme se na kávovary De’Longhi, vysavače Dyson a některé další malé elektro do kuchyně. V naprostém většině případů jsme ale na webu Allegra ani Kauflandu nenalezli produkty za výrazně nižší ceny. Dokonce jsme si všimli, že v některých případech byly méně zvučné české e-shopy levnější, přičemž samozřejmě jasně vedou v rychlosti dodání zboží. Na online tržištích je běžné dodání 5 dnů a více, výjimkou nejsou ani dva týdny.

Co se nepochybně bude na online tržištích prodávat skvěle, je příslušenství, jako jsou odvápňovače, filtry a věci, u kterých je riziko reklamace minimální, například hrnce, příbory a spousta dalšího „neelektro“ zboží.

Modelový příklad – kávovar De’Longhi Dinamica

Allegro nabízí model kávovaru ECAM 350.50. SB ke dni 23.5. 2023 za 13 032 Kč. Za dopravu dáte 153 Kč, přičemž k vám kávovar dorazí až po 7 dnech od objednávky. Případnou reklamaci musíte řešit přímo s polským prodejcem Przyjaciele Kawy Sp. z o.o. se sídlem ve Varšavě. Na marketplacu Kauflandu jsme shodný model nenašli. Čeští prodejci h o nabízejí od 12 222 Kč. Ti známější od 12 476 Kč (Mironet). V tomto případě tedy objednávka z online tržiště nedává smysl.

Pokud klesnou marže na zboží, klesnou investice do trhu

O čem také branže ve spojení s online tržišti nyní intenzivně spekuluje, je možnost omezení investic. Není snad třeba příliš rozvádět, že pokles prodejních cen a marží by takový dopad mít mohl. Velcí prodejci jako Alza tlačí na dodavatele, aby nabízeli zboží za nejnižší ceny – Alza dokonce provozuje systém, který kontroluje nákupní ceny napříč kontinentem. Problém je ovšem ten, že extra nízké ceny často nabízejí různí hráči, kteří v daný moment díky levnému uskladnění a z různých dalších důvodů dokážou určitý počet kusů vyslat do trhu za extrémně nízkou cenu. Nedokážou však zajistit stabilní dodávky konkrétních značek a modelů po delší dobu. Na druhou stranu Alza a další firmy trvají na poměrně vysokých maržích, o jakých se třeba polským prodejcům ani nezdá. Buď budou vysoké marže, nebo nízké nákupní ceny. Oboje není možné. Obzvlášť když jsou prodejci navíc celé roky intenzivně podporováni ze strany značek v oblasti marketingu.

Lubor Jarkovský