Přestože světové trendy hovoří už několik let jasně, do Česka se fenomén marketplaců vkrádal dlouhou dobu relativně pozvolna. Změna nastala až letos s příchodem Kauflandu a Allegra. Moderní prodejní platformy budou v regionu určitě úspěšné. Česko má ale mnohem tvrdší skořápku k rozlousknutí. Tržištím jistě pomůže současná šetřící nálada ve společnosti. Na druhou stranu je potřeba vnímat i to, že česká e-commerce scéna je výrazně napřed před většinou světa. A to jak z hlediska kvality webů, tak po stránce služeb, na které si velká část zákazníků zvykla.
O českém e-commerce zázraku se píše už delší dobu nejen u nás. Stačí se podívat na e-shopy v Americe, ale i v západní Evropě a máte pocit, že jste se octli o deset let zpět. Přidejme k tomu obrovskou míru inovací, s nimiž přicházela celé roky především Alza, definující trendy na české onlinové prodejní scéně. Inovativní způsoby doručování, partnerství s taxi službami, nadstandardní funkce aplikace včetně možnosti zahájit výdej zboží ještě před tím, než člověk fyzicky dorazí do prodejny, a vyhnout se tak dlouhému čekání… A abychom zde nevzývali pouze zeleného mimozemšťana, Datart má zase lví podíl na zlepšení služeb v oblasti doručování nadměrných produktů, jako jsou například velké domácí spotřebiče. A nejen doručování. Výrazněji se díky jeho úspěšné kampani rozmohl také trend instalace elektroniky u zákazníka doma. Český zákazník, bez ohledu na to, zda žije ve městě a nakupuje již převážně online, nebo bydlí na vesnici a nadále se drží spíše tradiční návštěvy místní prodejny elektra, je zhýčkaný. A i když našinec patří mezi úporné lovce slev, velká část populace byla celé roky kultivována vysoce nadstandardní úrovní české e-commerce a jejích služeb. Hráči přicházející z ciziny, tedy jak tradiční e-shopy, tak marketplaceové platformy, si to nemusejí plně uvědomovat. Zato domácí scéna to ví moc dobře. Není divu, že nás v loňském rozhovoru místopředseda představenstva Alzy Petr Bena upozorňoval, že jejich marketplace klade na prodejce výrazně vyšší nároky, pokud jde o kvalitu popisků. Náš dotaz na úroveň prezentací produktů plynul z toho, že jsme si na partnerském listingu zboží na Mallu všimli toho, že popisky u leckterého zboží prakticky neexistují. U některých spotřebičů byla v popisu uvedena hmotnost balíku a jeho rozměry jako jediné informace. Bena reagoval, že něco takového Alza nepřipustí. A je to logické. Český zákazník očekává víc. Obzvlášť u zavedených e-shopů implementujících marketplaceové služby.
Zatím posledním spuštěním marketplacem u nás je Allegro. Že to s budoucností značky Mall nevypadá příliš dobře, indikuje i grafika, kterou má Allegro na hlavní stránce.
Největší český srovnávač už intenzivně rozvíjí svou marketplaceovou platformu a nezahálí ani Seznam, provozovatel Zboží.cz, jak se můžete dočíst na straně 66 v interview s jeho content manažerem Vojtěchem Polenem. Seznam chce mít svůj marketplace na české online scéně příští rok. Skoro to vypadá, že u nás bude „přemarketplaceováno“, což zavání v budoucnosti po překotném rozvoji opět nějakou ozdravnou zeštíhlující kúrou, kterou si trh bude muset projít. Ale to trochu předbíháme, samozřejmě. Každopádně nás v e-commerce čekají turbulentní časy nejen kvůli aktuální korekci, ale i kvůli současnému nástupu online tržišť.
Podstata marketplaců tkví v maximální redukci nákladů a nabídce zboží za co nejnižší cenu. Novodobá tržiště určitě můžeme vnímat jako další zdravou konkurenci, která navíc definitivně vyřeší přes dvě dekády trvající problém rozdílných nákupních i prodejních cen v našem regionu. I když to bude pro český trh a mnoho firem bolestivé a leckdo se bude zuby nehty držet zavedených pořádků navzdory nastupující marketplaceové realitě, nakonec bude muset dojít k vyrovnání cenových hladin. V segmentu spotřebičů se to týká hlavně segmentu SDA, u něhož přeshraniční byznys fungoval k nelibosti mnohých už dávno před marketplacy. Na nich se pak malé spotřebiče etablovaly od úplného začátku, jak ukazuje i současná nabídka na již spuštěných online tržištích Kauflandu a Allegra. Většina tohoto zboží bude k českým zákazníkům směřovat z Polska a Německa. Zákazník si musí odpovědět nejen na otázku, zda je kvůli pár set korunám v případě koupě levnějšího kávovaru ochoten čekat na doručení pět dní. Ta popravdě řečeno není tím hlavním úskalím nákupu v cizí zemi. Daleko důležitější je otázka záruky. Zajistí si polský nebo německý prodejce lokálního servisního partnera? Nebo bude nutné odesílat spotřebič do Polska nebo Německa? Nabízí daná značka evropskou záruku a opraví mi v případě poruchy zařízení lokálně? Oslovili jsme s dotazem několik firem z oboru SDA, které si s ohledem na citlivost tématu nepřály být přímo jmenovány, a všechny nám potvrdily, že se snaží opravám spotřebičů dodaných do Česka z jiné země bránit. Některé je velmi striktně odmítají a odkazují zákazníka na prodejce i za cenu, že ho naštvou. Málokdo si přizná, že si měl dát pozor, odkud výrobek kupuje, a že je jeho vlastní chybou, že kvůli nižší ceně nyní musí řešit posílání spotřebiče až někam do Polska.
V redakci jsme si navíc udělali namátkou kontrolu cen některých spotřebičů – zaměřili jsme se na kávovary De’Longhi, vysavače Dyson a některé další malé elektro do kuchyně. V naprostém většině případů jsme ale na webu Allegra ani Kauflandu nenalezli produkty za výrazně nižší ceny. Dokonce jsme si všimli, že v některých případech byly méně zvučné české e-shopy levnější, přičemž samozřejmě jasně vedou v rychlosti dodání zboží. Na online tržištích je běžné dodání 5 dnů a více, výjimkou nejsou ani dva týdny.
Co se nepochybně bude na online tržištích prodávat skvěle, je příslušenství, jako jsou odvápňovače, filtry a věci, u kterých je riziko reklamace minimální, například hrnce, příbory a spousta dalšího „neelektro“ zboží.
Allegro nabízí model kávovaru ECAM 350.50. SB ke dni 23.5. 2023 za 13 032 Kč. Za dopravu dáte 153 Kč, přičemž k vám kávovar dorazí až po 7 dnech od objednávky. Případnou reklamaci musíte řešit přímo s polským prodejcem Przyjaciele Kawy Sp. z o.o. se sídlem ve Varšavě. Na marketplacu Kauflandu jsme shodný model nenašli. Čeští prodejci h o nabízejí od 12 222 Kč. Ti známější od 12 476 Kč (Mironet). V tomto případě tedy objednávka z online tržiště nedává smysl.
O čem také branže ve spojení s online tržišti nyní intenzivně spekuluje, je možnost omezení investic. Není snad třeba příliš rozvádět, že pokles prodejních cen a marží by takový dopad mít mohl. Velcí prodejci jako Alza tlačí na dodavatele, aby nabízeli zboží za nejnižší ceny – Alza dokonce provozuje systém, který kontroluje nákupní ceny napříč kontinentem. Problém je ovšem ten, že extra nízké ceny často nabízejí různí hráči, kteří v daný moment díky levnému uskladnění a z různých dalších důvodů dokážou určitý počet kusů vyslat do trhu za extrémně nízkou cenu. Nedokážou však zajistit stabilní dodávky konkrétních značek a modelů po delší dobu. Na druhou stranu Alza a další firmy trvají na poměrně vysokých maržích, o jakých se třeba polským prodejcům ani nezdá. Buď budou vysoké marže, nebo nízké nákupní ceny. Oboje není možné. Obzvlášť když jsou prodejci navíc celé roky intenzivně podporováni ze strany značek v oblasti marketingu.
Lubor Jarkovský