Že jsou elektrické koloběžky stále na vzestupu, si uvědomují i v Red Bullu. Ve spolupráci s týmem společnosti Tauer Group, a. s., tak pro české a slovenské zákazníky připravili portfolio strojů, které osloví svým tradičním pojetím u modelu TURBO nebo něčím novým a neotřelým u modelu TAKE-UP. Pojďme tedy spolu nahlédnout do jejich depa.
Prodejní a zákaznický úspěch elektrické koloběžky se přímo odvíjí od její konstrukce a následného uživatelském požitku z jízdy. Přesto se dá při její konstrukci a následném uživatelském požitku z jízdy mnohé pokazit. Dnes, víc než v minulosti, je třeba dbát na evropskou a naši lokální legislativu, která brzy vstoupí v platnost, a zákazníci se na soulad s ní již zaměřují. Hlavní je proto konstrukčně omezit rychlost na 25 km/h a nepřesáhnout výkon motoru/ů 1 000 W. To ostatní pak už je na konstruktérech a volbě komponentů, které poskytnou kvalitní jízdní zážitek. S výběrem kvalitních článků a BMS baterie se tak nějak u Red Bullu počítá. Zbývá se soustředit na to, aby koloběžka kopírovala myšlenku značky, a to jak z jízdního, tak také designového pohledu. Tmavě modrá barva s rudými akcenty a velkým logem dělají z obou modelů nepřehlédnutelné stroje. Oba jsou zároveň osazeny 500W bezkartáčovým motorem pro svižnou jízdu a akceleraci nebo nezbytným tempomatem. Ve všem dalším už ale nemohou být rozdílnější.
Jedná se o sportovně laděnou koloběžku s 10" bezdušovými koly, z nichž poháněné je to přední. Obě jsou samozřejmě odpružená. Baterie i motor běží pod 48V technologií, a tak díky kvalitnímu controlleru poskytuje opravdu dynamický jízdní zážitek, který krotí dvojitá brzda. Vpředu motorová s rekuperací a vzadu kotoučová s mechanickým, snadno seřiditelným brzdovým třmenem. Řídítka jsou konstruována, aby jízda nebyla vratká a předešlo se tzv. wobblingu, tedy rozkmitání řídítek při nečekaných změnách a impulzech v řízení, a snáz držela stopu. Světlomet je prakticky umístěný na řídicí tyči, aby vždy směřoval po směru jízdy stroje. Skutečně obrovský displej dominantě informuje o aktuální rychlosti, ale zobrazí také stav baterie, zvolený jízdní režim nebo zda je aktivováno osvětlení. Unikátní je tlačítko TURBO, jeho stisknutím přejde stroj z pomalejších jízdních režimů k maximálnímu výkonu a koloběžka okamžitě vystřelí… Ke komfortní jízdě přispěje také automatický tempomat nebo ergonomicky tvarované gripy řídítek. Protože průzkum ukazuje, že jen malý počet zákazníků páruje koloběžky s mobily, žádný ze strojů stáje Red Bull Bluetooth propojení nepřináší a vše se zaměřuje do hardwarové výbavy. Kapacita baterie 576 Wh poskytne zajímavý dojezd 45 kilometrů.
Koncepce druhého stroje se točí okolo vyjímatelné baterie, podobné konstrukce jako u sdílených koloběžek. Ta má kapacitu 360 Wh a poskytuje dojezd 35 kilometrů, nicméně je snadno přístupná, vyjímatelná a uzamykatelná. Zákazník si tak může snadno zakoupit baterii náhradní a rotovat je dle libosti. Baterie tak uvolnila místo z nášlapové plochy, což výrazně snížilo těžiště celého stroje. To má za následek daleko klidnější jízdní projev a díky pružící trubkové konstrukci rámu možnost vynechat zadní odpružení. Přední odpruženou vidlici konstruktéři samozřejmě ponechali a díky zmíněnému těžišti si mohli dovolit umístit daleko vyšší řídítka a narovnat úhel řízení na 13o. Výsledný jízdní komfort podtrhují 10" kola s poháněným zadním s výkonem 500 W. Mrštnou koloběžku určenou především do městského provozu zastavuje trojitá brzda. Kromě zadní motorové ještě přední bubnová dávkovaná pravou pákou a zadní mechanická ovládaná z levé brzdové páky. Hluboké blatníky se zpevňující výztuží zamezí postříkání jezdce při jízdě po dešti. Výškově stavitelný světlomet je umístěn rovněž na řídicí tyči. Ergonomicky tvarované gripy nebo automatický tempomat zákazník nalezne samozřejmě i zde. Konstruktéři šli ale ještě dál a umístili na řídítka koloběžky držák telefonu a praktický USB vstup, který umí zásobit mobilní telefon dostatečnou energií při spuštěné navigaci.
Dva stroje, dvě odlišné koncepce… každá dotažená k dokonalosti. Volba té pravé bude náročná… ale TURBO je primárně pro dynamickou jízdu plnou kličkování a úprku za jasným cílem. TAKE-UP pak pro bezpečné kochání se a objevování krás a zákoutí měst a metropolí.