Interview

11.10.2023

Akın Garzanlı: Udržitelnost by neměla být prezentována jako benefit, měla by být samozřejmostí

Akın Garzanlı: Udržitelnost by neměla být prezentována jako benefit, měla by být samozřejmostí

Během veletrhu IFA jsme měli možnost diskutovat s šéfem marketingu celého Arçeliku. Zeptali jsme se nejen na rezonující téma udržitelnosti, ale i na práci s jednotlivými značkami a výzvy, jimž firma v Evropě a dalších částech světa čelí.

Udržitelnost a úspory energií a vody v oblasti spotřebičů byly vždy tématem, ale v minulosti převážně ve spojení s finanční úsporou pro spotřebitele. Téma se postupně posunulo trochu jinam. Kam? A jak s tímto tématem pracuje Beko?

Máte pravdu, že téma začalo v kontextu se snahou učinit spotřebiče úspornějšími. Je potřeba si ale uvědomit, že jde o dlouhodobou snahu Evropské unie, která přinesla regulace. Ty vyloženě vyžadují, aby byly spotřebiče úspornější. To musí dělat všichni a nemyslím si, že bychom na tom měli stavět marketing ve chvíli, kdy je to věc daná legislativou. V Beku si myslíme, že je potřeba tedy dělat něco navíc. Něco, co lze prezentovat ve spojení s našimi značkami. Například to, že používáme recyklované materiály. Konkrétně třeba sbíráme plasty z moře včetně PET lahví a rybářských sítí. Jako výrobce velkých spotřebičů cítíme určitou zodpovědnost za to, že něco produkujeme a přinášíme na trh. Je potřeba to dělat co nejohleduplněji k planetě.

A co udržitelnost v kontextu současné ekonomické situace? Má na vaše aktivity nějaký vliv?

Spousta firem tvrdí, že jsou spotřebitelé ochotni dát více peněz za udržitelný výrobek. Nemyslím si, že to aktuálně platí. Obzvlášť mladí lidé chtějí udržitelnost, ale považují ji za něco samozřejmého. Osobně si myslím, že by výroba i provozování spotřebičů měly být k životnímu prostředí co nejohleduplnější a nemělo by to být něco nadstandardního. Mělo by to být normou. Pochopitelně musíme systém nastavit tak, aby byl udržitelný i ekonomicky. Zde bych zmínil jako vhodný příklad naši novou technologii EnergySpin. Pračky, ale i další spotřebiče mají energetický štítek, na němž se hodnoty odvíjejí od programu Eco. Tomu věnují výrobci velkou pozornost. My jsme si ale řekli, že to nestačí. Zaměřili jsme se proto na další programy a přinášíme technologii, která je učinila také úspornými.

V současnosti je největší tématem v Evropě spojení firem Beko a Whirlpool. Samozřejmě se řeší i to, jak to bude do budoucna se značkami Indesit, Beko, Whirlpool a Grundig…

O Whirlpoolu nemůžu pochopitelně mluvit, protože je to nadále probíhající záležitost.

To chápeme. Podívejme se ale na práci se značkami v Evropě tedy v obecnější rovině. Na rozdíl od Severní Ameriky nebo i jiných částí světa je evropský trh silně fragmentovaný a trhy v jednotlivých zemích se od sebe mohou výrazně lišit. Jak v tomto složitém prostředí pracujete se svými značkami?

Globálně pracujeme se 14 značkami. Často pracujeme na určitých trzích s lokálními značkami, které tam mají dlouhou historii. Jako Artic v Rumunsku, Defy v Jižní Africe nebo Dawlance v Pákistánu. Všechny značky, které jsem jmenoval, jsou ve své zemi jedničkou. S rostoucími náklady ve výrobě samozřejmě musíme neustále optimalizovat naše aktivity. Přesto neděláme mezi značkami rozdíly, pokud jde o udržitelnost a efektivitu. Když vynalezneme něco nového, co ušetří energii nebo přinese jinou úsporu, putuje to do všech našich výrobků bez ohledu na značku. Co určitě představuje výzvu pro celé odvětví, jsou obchodní značky, zejména ty privátní. Nastupuje nová generace spotřebitelů, kteří nediskriminují nové značky a nelpí na těch zavedených. Mnohem víc se věnují tomu, co značka nabízí v oblasti služeb, funkcí a technologií.