Reportáž

26.04.2024

Severoamerické veletrhy CES a KBIS 2024 jsou odlišné jako den a noc. SELL nechyběl ani na jednom z nich

Severoamerické veletrhy CES a KBIS 2024 jsou odlišné jako den a noc. SELL nechyběl ani na jednom z nich

Obě světově významné akce se konají na výstavišti v Las Vegas a dělí je od sebe necelých osm týdnů. Na obou jsou k vidění domácí spotřebiče, ovšem ve zcela jiném pojetí prezentací. Zatímco CES (Consumer Electronics Show) se točí v oblasti bílé techniky okolo nejmodernějších technologií, smart funkcí, či dokonce umělé inteligence, Kitchen and Bath Industry Show alias KBIS ukazuje spíše design a mimořádná konstrukční a dílenská řešení. O to zajímavější pro nás bylo, že jsme se letos osobně zúčastnili obou veletrhů, z nichž vám přinášíme kombinovanou reportáž. V případě CES navíc i video.

Autor: Lubor Jarkovský, Video: Boleslav Svoboda, Foto: Corinne Palma, Lubor Jarkovský

Ačkoliv je veletrh CES zejména akcí týkající se spotřební elektroniky, e-mobility, dronů a dalších hi-tech vychytávek, dlouhé roky na něm najdete i domácí spotřebiče. Relativně okrajově, jenže CES je tak velkou akcí, že si nevystačí ani s obřími halami kongresového centra a má ve světovém epicentru hazardu ještě několik dalších lokací včetně celé obrovské dvoupatrové haly u hotelu Venetian. Spotřebičů je tak k vidění na tomto veletrhu díky jeho rozsáhlosti víc než dost. Z vystavovatelů převládají hlavně technologické značky, jako jsou výrobci robotických pomocníků, inovativních až futuristických produktů a samozřejmě ti, kdo působí napříč světem elektroniky. Největší prezentace včetně sekcí se spotřebiči tu mají korejské a čínské značky.

Naproti tomu KBIS hostí tradičnější subjekty ze světa spotřebičů a nechybí zde ani dodavatelé superluxusního vybavení – AGA, Viking, NOVY, Monogram a další. Co nás určitě na letošním KBIS překvapilo, byla absence některých velkých jmen. Chyběly firmy jako BSH nebo Electrolux. Obě evidentně šetří. Nejet na nejdůležitější „kuchyňský a koupelnový“ veletrh v USA je ale zvláštní, když Amerika je vzhledem k vysokým maržím a celkově výrazně lepším podmínkám pro byznys se spotřebiči v hledáčku snad úplně všech.

Exkluzivní video reportáž magazínu SELL přímo z Las Vegas, kde jsme v lednu navštívili největší světový veletrh spotřební elektroniky CES. Letos jsme se zaměřili výhradně na domácí spotřebiče.

Sharp

Na veletrhu CES prezentovala japonská firma hned několik zajímavých prototypů chystaných výrobků – nejfuturističtěji působil vysoušeč vlasů, který na pohled vůbec jako vysoušeč nevypadá. Má dva digitálně řízené motory, což výrazně snižuje jeho celkovou hlučnost. Současně ho lze zavěsit na zeď a používat ho bez rukou.

Druhým produktem, který se točil hlavně okolo hlučnosti, byl tyčový vysavač (na fotce vlevo), u kterého jsme se mohli osobně přesvědčit, že není za chodu téměř slyšet. Jako by ani neběžel. Přitom nabídl stejný sací výkon jako srovnatelný běžný model od Sharpu. Na místě byl i praktický test se zvedáním kuželkové koule – oba vysavače si s ním poradily stejně.

Trochu stranou pak byla trouba, jejímž hlavním účelem je zajistit rekordně rychlý ohřev jídel kombinací několika metod – topné těleso ze zlata a uhlíku, horkovzduch a mikrovlny.

Panasonic

U japonské firmy jsme se nejprve zastavili u nových vysoušečů vlasů, například modelu EH-NA0J, který už dokonce vstoupil loni na podzim na český trh. Nás ale pochopitelně zajímaly hlavně produkty zcela nové či teprve chystané. Do této kategorie spadá tato drobná zaoblená krabička, jež není ničím jiným než kompaktním cestovním holicím strojkem. Na výběr jsou obyčejnější varianty s pogumovaným povrchem, ale také modely imitující kámen. Panasonic v prezentaci zdůrazňoval, že nejde o strojky dělající jakékoliv kompromisy kvůli svým rozměrům. Používají stejné technologie jako plně vybavené „velké“ modely.

Hisense

Čínský výrobce překvapivě zcela chyběl na veletrhu KBIS, zato měl mimořádně velkou prezentaci již tradičně na CES. Dominovala spotřební elektronika. Přesto dostaly spotřebiče tentokrát nebývale velký prostor. Hlavním tématem bylo komplexní propojení veškeré techniky pomocí systému ProChef@Home. V podstatě jde o softwarovou platformu, která umožňuje využívat nejmodernější funkce jednotlivých zařízení napříč celým ekosystémem. Vše tvoří jeden celek sdružený pod jedním systémem využívajícím i prvky umělé inteligence.

Kromě toho byl na místě k vidění vedle spotřebičů prezentovaných na veletrhu IFA, jako jsou myčky s autodosingem, také sporák určený pro americký trh. Novinka využívající smart funkce má indukční desku, což je v USA u sporáků nadále rarita.

Roborock

Značka, která postupně dobývá svět robotických vysavačů napříč trhy, nemohla na veletrhu CES chybět. Přivezla sem několik nových modelů robotů – nejzajímavější byl celkem přirozeně nejvybavenější model S8 MaxV Ultra. Najdete u něj inovativní řešení pro aktivní vytírání i podél stěn. Dále pak výsuvný boční kartáček, s nímž efektivně odstraní nečistoty také z rohů. Hlavní mop se při detekci koberce nadzdvihne. Samozřejmostí je rozeznávání předmětů a všechny nejmodernější technologie pro bezproblémový a systematický úklid. Dodáván je s vyspělou základnou, která z něho vyprazdňuje nečistoty, doplňuje vodu i detergent, vyčistí jeho mop a vysuší ho. Na výběr je také varianta s možností připojení k odpadu a vodě pro úplnou automatizaci.

LG

Na CES toho v oblasti spotřebičů LG popravdě moc neukázalo. Nejvíc pozornosti k sobě přitahovala prezentace chytré domácnosti, jejíž součástí je autonomní robotický společník, který dokáže detekovat například otevřená okna či rozsvícená světla. Funguje mimo jiné jako takový hlídač.

Mnohem zajímavější proto byla prezentace LG na KBIS, která nás upoutala hned po příchodu svou extra velkou výstavní plochou. Kromě prémiových spotřebičů značky Signature a nespočtu lednic či praček LG tu Korejci ukázali neotřelá řešení do koupelny. Například chytrou sprchu s filtrací a displejem, který nevyžaduje napájení ze sítě. K produkci elektřiny je použita protékající voda. Hned vedle bylo k vidění smart zrcadlo zobrazující všelijaké informace o počasí či dění na burze. Nechybí ale ani data o spotřebě vody v koupelně.

Samsung

U tohoto korejského výrobce jsme se na CES zastavili nejdéle u prezentace nového robotického vysavače Bespoke Jet Bot AI Combo, který využívá vedle laserové navigace i přední kamery pro rozeznávání předmětů a lepší optimalizaci úklidu. Nehrozí u něho navinutí kabelu či kolize s dětskou hračkou. Robustní základna obsahuje separátní nádržky na čistou a špinavou vodu. A samozřejmě komoru na suché nečistoty. Za pozornost stojí ještě čištění mopu a jeho sterilizace pomocí páry.

Seergrills

Ze spotřebičů patřil mezi největší hvězdy veletrhu CES tento superchytrý gril Perfecta, který byl prezentován jako vůbec první výrobek svého druhu využívající umělou inteligenci. Vedle toho, že je příprava masa řízena sofistikovanými technologiemi, je u něho důležitá ještě rychlost. Výrobce uvádí až 10× kratší dobu grilování než na běžném grilu. Maximální teplota je mimořádně vysokých 900 stupňů, což je dokonce vyšší teplota než v případě mnohých profesionálních steakových grilů. Gril má dotykovou obrazovku, na které najdete veškerá nastavení – u steaků přímo volíte jejich druh a požadované propečení. S dodatečným příslušenstvím lze v grilu dělat také pizzu nebo používat otočný rožeň. Ale pozor! Cena grilu je opravdu vysoká. 3 500 dolarů. Za grilem stojí britský startup.

Barsys

Další startupovou záležitostí je tento spotřebič, který nám svým designem oživil vzpomínky na jeden ze starších modelů kávovarů systému Dolce Gusto. V tomto případě jde ovšem o automatického domácího barmana – na podložku v centru kruhu vložíte sklenici a přístroj sám umíchá požadovaný koktejl. Ovládání je řešeno přes aplikaci v telefonu. Ingredience se nalijí pomocí nálevky do otvorů na horní straně zařízení.

Chef AI

Technologický startup Chef AI prezentoval na CES inovaci pro horkovzdušné fritézy, aby nebylo nutné při přípravě v podstatě nic nastavovat. O vše se postarají chytré senzory a umělá inteligence – fritéza mimo jiné sama pozná, co jste do ní vložili za jídlo.

GE Appliances

Tradiční americká značka domácích spotřebičů patří už několik let čínskému gigantu Haier. Na CES i na KBIS dovezla hned několik produktů pod značkou GE Profile zaměřenou na neotřelé inovace. Posuďte sami. Na fotce vidíte domácí udírnu, již můžete používat klidně v kuchyni, aniž by hrozil únik kouře. Stačí do ní vhodit štěpky dřeva a zahájit proces uzení.

Z tradičnějších produktů nám na KBIS padl do oka moderní sporák s indukční deskou a plně dotykovým ovládáním. Nechybí mu ani displej. Z funkcí pak zmiňme horkovzdušné fritování nebo čištění pomocí páry.

Café

Teprve v roce 2018 vznikla tato značka patřící GE Appliances, respektive tedy Haieru. Zaměřuje se na designové spotřebiče s nadstandardní výbavou, jak ukazuje tato prezentace snídaňového setu.

Café je ovšem hlavně značkou velkých spotřebičů. Její zástupci nás upozornili na nové chladničky se samostatnými zásuvkami s variabilně nastavitelnou teplotou nebo třeba nové myčky s promyšlenými koši. Najdete v nich speciální boxy na sklenice na víno, držáky pro mytí jednotlivých dílů mixérů nebo posuvnou třetí zásuvku na příbory. Když ji odsunete, do horního koše se vejde velký přenosný hrnek na kávu, který si mnoho Američanů bere ráno do auta, když jedou do práce.

Monogram

I tato značka náleží GE Appliances. Její spotřebiče patří do superprémiového segmentu, čemuž odpovídá jejich provedení, funkce i design. Robustní kovové vzezření není výjimkou, jak dokazuje trouba s dvoukřídlými dvířky a dotykovým displejem. Výjimkou není u značky Monogram ani spolupráce s předními ikonami módního či designového světa.

Smeg

Italské spotřebiče jsou v USA velmi populární díky svému osobitému a často extravagantnějšímu designu. Zdejší kupní síla umožňuje na americkém trhu bez problému prodávat třeba speciální edice spotřebičů s designem z dílny Dolce & Gabbana. Smeg vystavoval pochopitelně pouze na veletrhu KBIS. Měl zde však spolu s Haierem a LG jednu z největších expozic.

AGA

Věhlasná značka sporáků cílených na ty nejnáročnější zákazníky vystavovala na KBIS svou zcela novou řadu ERA, v níž se snoubí tradiční a poctivé dílenské zpracování s moderními technologiemi. Litinový sporák skrývá za levými horními dvířky plně digitální ovládací panel. Tři pečicí prostory doplňuje indukční deska a tradiční litinová plotna.

NOVY

U belgické značky NOVY to na KBIS hýřilo zvědavci. Důvodem velkého zájmu ze strany návštěvníků byl fakt, že NOVY aktuálně vstupuje na americký trh a únorový veletrh ve Vegas pro ni byl pro značku takovou veřejnou premiérou. Na místě se proto pohyboval i větší počet zástupců z Belgie. Distribuci zajišťuje v USA velmi silný hráč – Middleby Residential. Mimo jiné dováží také spotřebiče La Cornue nebo Viking.

La Cornue

Když už jsme v kontextu s Middleby Residential zmínili tuto tradiční francouzskou značku, ta přivezla do Vegas některé nové modely sporáků. Například elektrické 60 cm široké varianty s indukčními deskami, což je u značky stojící na sporácích s šířkou nad 100 cm hodné pozornosti. Řada nese název Castel 60. K vidění ale byla i spousta vysoce prémiových a mnohem větších modelů nebo domácí gril s otočným rožněm, které můžete vidět na fotkách.

Brava

Další značka, již má Middleby Residential v Americe v distribuci, je pravým opakem AGA nebo La Cornue. Jedná se o moderní technologický projekt, který vyvinul inovativní volně stojící troubu, která používá k přípravě jídel světlo. Konkrétně jde o  80× silnější světelné záření, než jaké na nás dopadá za slunečného dne. Nový model Glass má na rozdíl od původního již transparentní dvířka a je do něho vidět. Využít lze nově také dodávanou bezdrátovou teplotní sondu. Trouba poslouží pro pečení, zapékání, vaření rýže, horkovzdušné fritování, pomalé vaření, a zastoupí dokonce sušičku ovoce.

Twin Eagles

Značka specializující se na nadstandardně vybavené a konstruované grily měla na KBIS fyzicky hned několik svých produktů. Nás už z dálky upoutal 36palcový peletový model se sofistikovaným ovládáním pomocí dotykového displeje. Lze na něm s vysokou přesností nastavovat teplotu od 60 °C do 385 °C. Dokonce disponuje wi-fi a možností řízení na dálku z aplikace. Nechybí ani přednastavené programy.

True Residential

Chlazení v profesionálním provedení, které cílí na běžné domácnosti. Přesně takové lednice dodává na trh značka True Residential. Vystavovala zde modely v různých šířkách a provedeních. A také v různých barvách. Konstrukční a dílenské zpracování nezná kompromisy. Jedná se o spotřebiče z nejvyšší cenové kategorie.

BORA

Německá BORA bere už několik let trh útokem. Díky chytrému marketingu a velmi dobré práci s kanálem kuchyňských specialistů i architektů se jí daří svižně růst. To, že proniká do USA a vystavuje na KBIS, nás tedy nijak nepřekvapilo. Firma zde připravovala mini hamburgery a ukazovala, jak fungují její desky s integrovanými odsavači. Chybět nemohla ani její superchytrá trouba X BO.

Freepower

Na integraci indukčních cívek přímo do kuchyňské desky, aby nebyla varná plocha na první pohled vůbec vidět, jsme si už na veletrzích zvykli. Množství firem toto řešení prezentuje poslední roky na EuroCucině. Na KBIS jsme ale narazili na bezdrátové nabíječky pro telefony a další zařízení – samozřejmě integrované právě v pracovní desce. Do podsvícené ohraničené plochy stačí položit telefon podporující bezdrátové nabíjení.

Fotile

Čínská invaze neprobíhá pouze v Evropě ze strany Haieru nebo Hisensu. Do Ameriky chce například i značka Fotile s velmi pestrým portfoliem nebývale inovativních spotřebičů. Největší pozornosti se dočkala řada nekonvenčně pojatých myček, které se instalují vedle dřezu a přistupuje se k nim shora.

Midea

Čínský obr ukázal na KBIS svou tržní sílu velikostí pronajaté plochy, na níž pochopitelně dominovaly velké domácí spotřebiče. Nejzajímavější ovšem byly novinky v kategorii spotřebičů malých. Například smart kávovar Barista Brew, jehož ovládání se přizpůsobuje tomu, jak ho uživatel používá. Menu navíc disponuje několika uživatelskými profily pro různé členy domácnosti. V segmentu automatických kávovarů na espresso běžná věc. U překapávačů nikoliv.

Vestel

V byznysu na americkém trhu vidí svou budoucnost stále více firem – nechybí mezi nimi ani turecký Vestel. Z jeho prezentace poutaly nemalou pozornost spotřebiče v retro designu a evropských rozměrech. Pořídit jejich fotku bez lidí tak nebylo vůbec jednoduché.

Miele

Německá měla na KBIS poměrně minimalisticky pojatou prezentaci, jíž dominovaly spotřebiče, které už známe z Evropy. Z ryze amerických modelů jsme si všimli například těchto trub – mají sice shodný design s těmi evropskými, ale samozřejmě jsou dodávány v amerických rozměrech s šířkou 75,7 cm a výškou 72,7 cm. Objem trouby je 130 litrů.

Whirlpool

U amerického výrobce byla na CES i KBIS největším tématem revoluční izolace SlimTech pro lednice a mrazáky, která umožňuje ztenčit stěnu spotřebiče až o 66 %. Samozřejmě při zachování stejné či dokonce lepší izolační úrovně.

Zatímco na CES vystatavoval Whirlpool poměrně skromně pouze vzorek lednice s novou izolací, na KBIS dorazila firma s plnou prezentací několika svých značek. My jsme se nejprve vydali podívat na spotřebiče JennAir, na které u nás nemáme šanci narazit. Vybavení v nejvyšší cenově kategorii reprezentoval na místě třeba tento majestátní sporák.

Na které další veletrhy se chystáme?

V době, kdy čtete tyto řádky, máme již za sebou třídenní návštěvu Chicaga, kde se konala mezi 17. a 19. březnem akce The Inspired Home Show zaměřená na všelijaké vybavení domácnosti včetně spotřebičů, nádobí a dalších doplňků. V polovině dubna pak vyrazíme do Milána na Salone del Mobile, jehož součástí je letos opět EuroCucina. Do Itálie jedeme i s kamerou a připravíme zde opět exkluzivní video reportáž.