Interview

07.05.2024

Jindřich Palupa: Mezi Českem a Slovenskem panuje obrovský rozdíl v průměrné ceně prodaného kávovaru

Jindřich Palupa: Mezi Českem a Slovenskem panuje obrovský rozdíl v průměrné ceně prodaného kávovaru

Komplikovaný rok 2023 byl pro mnoho značek i prodejců ve znamení škrtů i propadů prodejů. Nikoliv však pro švýcarskou značku JURA, která sice zaznamenala určité změny v poptávce v rámci jednotlivých cenových segmentů, ale celkově se jí dařilo. Jak dokázala makroekonomické problémy sužující celou Evropu i horší spotřebitelskou náladu překonat, nám prozradil Jindřich Palupa, obchodní manažer českého a slovenského zastoupení firmy.

Máme za sebou nepříliš pozitivní rok 2023, který se nesl ve znamení slabší spotřebitelské poptávky. A to i na trhu domácích spotřebičů včetně kávovarů. Jak problémy v ekonomice a neochotu lidí utrácet pocítila loni značka JURA?

Přestože je loňský rok obecně takto vnímán a my jsme o slabší poptávce často slyšeli i od dalších firem v branži, pro nás byl rok 2023 vcelku pozitivní. Rozhodně ho nevnímáme jako negativní. V posledním čtvrtletí navíc prodeje výrazně zesílily, alespoň pokud jde o značku JURA. Jeden z měsíců jsme dokonce měli nejúspěšnější v historii, což je s ohledem na odbytově bohaté covidové roky co říct. V tomto měsíci jsme dosáhli násobného obratu a dovolím si odhadnout, že další dva tři roky pravděpodobně podobných výsledků nedosáhneme. Rok 2023 tedy určitě nevnímáme negativně. Dařilo se nám a náš tržní podíl rostl.

Vaším dlouhodobě nejprodávanějším kávovarem je model E8. Změnila se nějak s ohledem na ochlazení na trhu i zvýšenou poptávku po levnějších řešeních nějak jeho pozice? Došlo k nějakým posunům zájmu zákazníků v rámci cenových segmentů?

Během loňského podzimu měl na prodeje modelu E8 nemalý vliv příchod její nové varianty, která má lepší výbavu, a přitom o něco nižší cenu. Novinka obsahuje úplně nový typ mlýnku P.A.G.2+ se zpětným chodem, díky kterému je každá káva vždy kompletně připravena z čerstvě pomletých zrn. Navíc má uživatel možnost měnit hrubost mletí nápoj od nápoje, což je zásadní inovace.

Když se podívám na rok jako celek, pravdou je, že se v rámci naší značky mírně rozevřely nůžky mezi zákazníky. Mírně se zvýšily prodeje levnějších modelů kávovarů, jako například ENA 4, E4 nebo E6. Na druhou stranu nám ovšem stouply prodeje dražších strojů, kde byla jednoznačným tahounem novinka J8 s inovativní přípravou ochucené mléčné pěny. Tento model dokonale vyplnil mezeru v našem portfoliu mezi naším etalonem E8 a superprémiovým modelem Z10. V kategorii okolo 40 tisíc korun jsme totiž měli do příchodu J8 jen starší modely.

Loni dostala česká pobočka JURA na starost i slovenský trh. Jak se vám daří u našich východních sousedů? Liší se na Slovensku poptávka v rámci cenových kategorií ve srovnání s Českem?

Slovensko je popravdě úplně jiný příběh než Česko. Loňský rok považujeme za takový „rok nula“, protože jsme teprve v lednu 2023 dostali slovenský trh na starost. Postupně jsme se s tamní situací v segmentu kávovarů seznamovali a přiznávám, že pro nás byla spousta věcí překvapujících. Zejména tedy to, že se na Slovensku prodávají dominantně kávovary patřící do nižší cenové kategorie. Popravdě Slovensku připadá 80 % našeho celkového odbytu levných modelů. Trh je to tedy úplně jiný a je potřeba k němu tak přistupovat.

Už jste před chvílí krátce zmínil nový kávovar J8, který jako první nabídl ve spotřebitelském segmentu funkci ochucené mléčné pěny. Jak se tato novinka osvědčila?

Já bych přirovnal k nástupu modelu Z10. Oba pro nás byly velkým překvapením, protože navzdory vyšší pořizovací ceně je o ně velký zájem. Větší, než jsme původně čekali. Když se lidem tyto modely fyzicky odprezentují, často se pro ně pak rozhodnou. U modelu J8 vidíme jednoznačný trend toho, že si zákazníci jdou původně pro kávovar E8. Jsou pro něj víceméně rozhodnuti dle recenzí a informací z internetu. Chtějí si ho jen osobně prohlédnout a ve své volbě se utvrdit. Když jim však ukážeme J8 a ochutnají kávu s ochucenou mléčnou pěnou, nakonec si připlatí a odejdou právě s tímto modelem. Hlavně pokud jde o rodiny s dětmi, kterým v něm mohou připravovat ochucenou pěnu bez kávy.

Aktuálně uvádíte na trh nové prémiové modely J8 Twin a S8, které mají tuto funkci také. Lze očekávat, že se časem objeví i v nižších cenových segmentech? Nebo ji chcete pustit pod hranici vyšší střední kategorie kávovarů?

Víme zhruba rok dopředu, co naše centrála chystá, a zatím se posun této funkce do kategorie modelu E8 nechystá. Není pro to důvod. E8 je nejprodávanějším kávovarem JURA nejen v Česku, ale i spoustě dalších zemí. Není proto nutné do něj přidávat žádné další funkce. Myslím, že bohatě stačí to, že se jeho nejnovější verze dočkala vyspělejšího a lepšího mlýnku.

Ještě před příchodem ochucené mléčné pěny jste jako vůbec první představili kávovar se studenou extrakcí espressa a přípravou studené mléčné pěny. Jednalo se o vámi zmiňovaný model Z10, který samozřejmě nadále prodáváte. Od té doby uvedla své řešení pro ledové kávy také italská značka De’Longhi a nyní s ním přichází také Philips. Ledové kávy jsou tedy zjevně trendy. Budete se studenou extrakcí ještě dál pracovat a rozvíjet ji? Které další modely JURA kromě Z10 ji nabízejí?

Studená extrakce je určitě trendem a jsem rád, že JURA tento trend odstartovala. Doposud byla dostupná jen u modelu Z10. Od dubna se to změní, protože jí bude disponovat inovovaná verze profesionálního kávovaru X10. Chceme tuto funkci nabídnout také do kanceláří. Do nižších cenových segmentů domácích kávovarům ovšem nikoliv. Je to prémiová funkce a chceme, aby to tak zůstalo.

Jednou z velkých devíz kávovarů J8 Twin je přítomnost dvou mlýnků. Ve specifikacích jsme našli, že obsahuje dvojici zcela nových mlýnků P.A.G.3+. Jak se liší od starších typů mlýnků? V čem byly vylepšeny?

Myslím, že tady bude nejlepší, když vás zasvětím do našich mlýnků celkově. Aktuálně už totiž máme pět typů. Nejlevnější kávovary až po model E6 používají mlýnek P.A.G. Nově uváděné stroje ve středním a vyšší segmentu mají mlýnek P.A.G.2+ se zpětným chodem a možností úpravy hrubosti mletí nápoj od nápoje pomocí otočného voliče. Aktuálně jím disponují nová verze E8, dále pak kávovary J8 či nová varianta modelu S8. Zcela novým typem mlýnku je potom P.A.G.3+, jejž používá zatím pouze kávovar J8 Twin. Důvodem je, že má kávovar dva tyto mlýnky vedle sebe pro každý ze dvou zásobníků na zrnkovou kávu. Mlýnky mají odlišný tvar – důvodem je, aby měl model J8 Twin úplně stejné vnější rozměry jako J8. U konkurenčních značek mají kávovary se dvěma mlýnky rozměry větší. Netřeba snad zdůrazňovat, že P.A.G.3+ má také zpětný chod a možnost nastavení hrubosti nápoj od nápoje. Poslední typ mlýnku je P.R.G., což je plně elektronicky programovatelný mlýnek, a ten najdete pouze u kávovaru Z10. Stranou pak stojí naše vlajková loď GIGA 10, protože používá profesionální elektronicky řízené keramické mlýnky.

Na trhu se neustále vedou debaty o tom, který systém čištění kávovarů je nejlepší. JURA je v menší skupině značek, která neumožňuje vyjmutí spařovací jednotky, a uživatel musí pro její vyčištění používat speciální kapsle. Proč jste zvolili toto řešení? Oponenti namítají, že to zvyšuje náklady na provoz kávovaru.

Vyjímatelná spařovací jednotka dává samozřejmě smysl a je fajn, ovšem pouze v případě, že ji uživatel kávovarů pravidelně čistí. A to my víme, že to lidé nedělají. Z toho pak plynou problémy – v úplném základu minimálně horší chuť kávy. JURA jde proto cestou automatizovaného čištění pomocí speciální tablety. Kávovar vás k čištění po výdeji 180 káv sám vyzve. Nákladově to znamená investici cca 50 Kč na oněch 180 káv. Nemyslím si, že to je hodně. Navíc si je potřeba uvědomit, že JURA má tento čisticí cyklus jako jediná značka na trhu certifikovaný sdružením TÜV. Nezávislé zkoušky potvrdily hygienickou čistotu spařovací jednotky a vnitřku kávovaru. Tableta obsahuje tři složky – tři vrstvy – ty se postupně rozpouštějí a dochází k odmaštění, odstranění nečistot a dezinfekci. Celý čisticí cyklus trvá 18 minut, samotná tableta se rozpouští 16 minut. Je to tedy velmi přesně nastavený proces. Zde bych proto chtěl zdůraznit, že by zákazníci měli používat naše originální tablety, protože tablety jiných značek nebo alternativy fungují jinak. Při použití originálních tablet JURA je čištění kávovaru opravdu důkladné.

Souběžně běží také debata o mléčných systémech. Zde je naopak JURA v majoritě trhu, která nabízí kávovary s hadičkou přivádějící mléko z externí nádobky. Oponenti tento systém kritizují, že samotnou hadičku je složité vyčistit a uživatel ji musí jednou za čas vyměnit. Jak byste argumentoval ve prospěch systému JURA?

Základem je u všech našich kávovarů automatický proplach mléčného systému, který proběhne pár minut po výdeji mléčné kávy. Proplach je proveden horkou vodou, takže mléko v trysce nezaschne. Vše je hygienicky čisté. Naší jednoznačnou výhodou je, že je mléčný systém externí – mléko není nasáváno nikam do kávovaru a podobně. Od modelu E8 dále mají všechny kávovary plně automatický systém důkladného čištění, které by měli uživatelé provést jednou denně, pokud si dají nějakou mléčnou kávu. Stačí nasadit dodávanou čisticí nádobku, vhodit do ní z dávkovače čisticí tabletky a stisknout tlačítko. Celý proces čištění je pak už automatický. V případě přicházejících modelů J8 Twin a S8 jsme ještě nádobku mírně vylepšili – mléčná tryska zde zajede přímo do nádobky, takže je zajištěno její ještě důkladnější vyčištění. Externí mléčný systém je proto podle mě komfortnější. Obzvlášť když si člověk pořídí aktivně chlazenou nádobu na mléko Cool Control.