Reportáž

20.05.2024

30 tisíc profesionálů v Chicagu – Veletrh The Inspired Home Show odhalil množství novinek i v segmentu malých spotřebičů

30 tisíc profesionálů v Chicagu – Veletrh The Inspired Home Show odhalil množství novinek i v segmentu malých spotřebičů

Přestože je tradiční americká akce především veletrhem domácích potřeb v čele s nádobím a dalším náčiním do kuchyní, tvoří jeho nemalou část také domácí spotřebiče. Již podruhé jsme na pozvání pořadatele do „větrného města“ neboli v originále „Windy City“ vyrazili, abychom se podívali jak na prezentace nám dobře známých, tak naopak neznámých či zcela nových značek. A narazili jsme zde hned na několik skutečně zajímavých novinek, s nimiž se možná setkáte na českém trhu dřív, než byste čekali.

The Inspired Home Show letos přilákala téměř 1 650 vystavovatelů z 38 zemí a potvrdila svůj celosvětový význam. Jistě, s německým Ambiente, kde prezentuje své novinky skoro 5 tisíc firem, se měřit nemůže, ale je potřeba vzít v potaz, že ve Frankfurtu mají mnohem širší záběr, co se týče produktových segmentů. V Chicagu jde výhradně o domácí potřeby – ať už do kuchyně, nebo třeba koupelny. Nemalý prostor je též věnován úklidu. Není zde však žádný nábytek ani osvětlení, šperky, zavazadla a další výrobky jako na Ambiente. Navíc je zde k vidění nemalé množství značek, které v Evropě nepůsobí, nebo jsou dokonce na úplném počátku své byznysové historie a teprve spouštějí své aktivity v Americe. Pro evropského návštěvníka tak The Inspired Home Show nabízí mimořádně pestrý mix firem a produktů.

Letošní ročník na nás udělal ještě lepší dojem než ten loňský, protože se pořadatel rozhodl koncentrovat všechny vystavovatele do dvou hal místo tří. Nešlo ovšem o zmenšení výstavní plochy nebo úbytek firem – v obou oblastech byl veletrh větší než loni. Přibylo také návštěvníků. Jednotlivé hlavní kategorie byly koncentrovány více u sebe a například spotřebiče byly všechny pohromadě bez ohledu na to, zda slouží pro vaření, nebo pro úklid. Pohyb i orientace na veletrhu byly jednodušší a efektivnější, což jednoznačně vítáme. Důležitost veletrhu podtrh i fakt, že se ho pravidelně účastní absolutní špičky jednotlivých firem, jak jsme se sami mohli přesvědčit na slavnostním předávání cen gia (Global Innovation Awards), kterého se mimo jiné zúčastnili také zástupci Potten & Pannen včetně Pavla Staňka. Ten převzal spolu s obchodním ředitelem Eduardem Bukovinim cenu za nejlepší obchod s domácími potřebami. Porotce zaujala nová prodejna Atelier, jak už jsme psali přímo z Chicaga na našem webu a také v posledním vydání SELLu.

Dominantní trendy

1. Invaze „pákovek“ s integrovaným mlýnkem i „automatů“

Ještě před pár lety platilo, že jedinou opravdu významnou firmou, která dodává na trh pákové kávovary s mlýnkem, je australský Breville, v Evropě přítomný pod značkou Sage. Pak se do této objemově nadále poměrně malé, ale dynamicky rostoucí kategorie vrhlo italské De’Longhi. Postupně začaly přibývat další značky včetně tech privátních, jako Sencor nebo ETA.

Chicagský veletrh odhalil, že hráčů, kteří si v tomto růstovém segmentu chtějí urvat svůj díl koláče, není málo. Navíc je evidentní, že s tímto zbožím chtějí prorazit v Americe, kde zájem o espresso dlouhodobě roste, byť pozice překapávačů je samozřejmě nadále neohrozitelná. Na 300milionovém nejbohatším trhu na světě ovšem stačí, aby poptávka stoupla o pár procent a v absolutních číslech jde o pořádný balík. Značky jsou si toho vědomy.

Silně se zde angažují také producenti automatických kávovarů. Svou nákladnou kampaní s Bradem Pittem, která letos znovu ožívá, to deklaruje De’Longhi. Přímo v Chicagu to byly potom JURA nebo Bosch, jak se můžete přesvědčit dál v článku. Jen tak mimochodem, pro švýcarskou Juru je Amerika v současnosti jejím nejvýznamnějším odbytištěm. A důvodem není jen velikost trhu a kupní síla. Jde také o ceny navzdory tomu, že zrovna JURA netrpí vzhledem ke svému distribučnímu modelu v Evropě cenovou erozí jako její konkurenti. Například JURA J8, která u nás stojí 43 990 Kč, se v USA prodává za 3 000 dolarů (cca 70 000 Kč). A De’Longhi Eletta Explore (ECAM450.86.T), již u nás seženete za 25 000 Kč, stojí na Amazonu 1 800 USD (cca 42 000 Kč). A v navýšení ceny nehrají roli jen cla a daně. Výrobci i prodejci mají zkrátka v USA větší marže. Nejen pro evropské producenty domácích spotřebičů je proto Amerika už mnoho let v centru jejich pozornosti, o čemž jsme se v Chicagu mohli na vlastní oči znovu přesvědčit.

2. Horkovzdušné fritézy, kam oko dohlédne

Podobně viditelně jako kávovary s mlýnkem o sobě daly na veletrhu vědět horkovzdušné fritézy, jejichž popularita roste už mnoho let i u nás. Na Západě včetně Ameriky jsou ovšem prodejně ještě mnohem silnější a v Americe začínají být považovány pomalu za standardní vybavení kuchyně vedle topinkovače a kávovaru na filtrovanou kávu. Fritézy tohoto typu zde proto měla snad každá značka kuchyňských spotřebičů. Nejzajímavější byl výrobek nové a ambiciózní značky Typhur. Hned za ním pak ten od gigantu Midea. Podrobnější informace k nim najdete dále v článku.

3. Pizza trouby míří do mainstreamu

Od specializovaných značek si mohou zákazníci pořídit především plynové domácí pizza trouby, dosahující teploty i vysoko přes 500 °C, poměrně dlouho. U zavedených značek výrobců spotřebičů je však tato kategorie novinkou – navíc nikoliv v plynovém, nýbrž v elektrickém provedení. Na našem trhu je nejznámější trouba tohoto typu od značky Sage. Evidentně se v tomto poměrně specifickém produktu ukrývá nemalý tržní potenciál, protože se svým řešením přicházejí další a další značky včetně třeba amerického Cuisinartu, jehož nadstandardně velké chicagské prezentaci se věnujeme na následující straně.

Cuisinart

Americká značka, která na podzim 2022 vstoupila prostřednictvím firmy BaSys CS na český trh, patří v USA mezi přední síly v segmentu malých domácích spotřebičů. Odpovídala tomu její obrovská výstavní plocha rozdělená do tří částí – venkovní výrobky (zejména grily), domácí spotřebiče a otevřená kuchyně, kde mohli návštěvníci vidět techniku v akci i ochutnat rozličné na místě připravované dobroty. Šířka produktového portfolia Cuisinart v USA je obrovská a nesrovnatelná s poměrně limitovanou nabídkou v Evropě. Na českém trhu o to víc, že se zdejším zákazníkům nepříliš známá značka musí teprve zapsat do povědomí.

Cuisinart nabízí v Americe mimořádně velké množství grilů a příslušenství pro grilování, jako jsou obracečky, teploměry, čisticí nástroje, chladicí tašky a podobně. Nechybějí dokonce ani plynové pizza trouby či udírny. Na fotkách můžete vidět vedle zmíněné pizza trouby také celé varné řešení do pergoly s hořákem wok.

Do hledáčku fotoaparátu se nám vešla pouhá část velké prezentace malých spotřebičů Cuisinart. Jak můžete vidět, celá jedna stěna byla věnována kávovarům.

Ani Cuisinart si nechce nechat utéct trend domácích elektrických pizza trub. Do svého portfolia zařadil zatím jeden model, CPZ-120, s maximální teplotou 370 °C. Připravovat v ní lze pizzy s průměrem 30 cm. Dodávána je s lopatkou se skládacím držadlem a pánví pro přípravu chicagského typu pizzy (jedná se v podstatě o koláč). Dobrou zprávou je, že tato novinka bude již brzy uvedena na český trh.

JURA

Švýcarská JURA byla vedle značky Bosch jediným vystavovatelem automatických kávovarů v Chicagu a současně byla vystavovatelem s asi nejpůsobivějším stánkem. Místo pouhého „vybalení“ výrobků na pulty měla na výstavišti celou konstrukci se střechou a precizním nasvícením svých kávovarů. V centru pozornosti byla pochopitelně novinka JURA J8 Twin, již české zastoupení podrobně představilo v posledním vydání SELLu a které jsme se věnovali i my v jedné z našich posledních video prezentací. Najdete ji na našem youtubovém kanálu @sellcz.

Electrolux

Překvapivým účastníkem veletrhu pro nás byla švédská značka, která zde prezentovala výhradně malé spotřebiče. Expozici dominovala produktová řada v příjemném tmavě modrém provedení s matným povrchem, který je jasným aktuálním trendem. Všimněte si vlevo vzadu pákového kávovaru s integrovaným mlýnkem. I Electrolux reflektuje vstup této kategorie do mainstreamu.

L’Or

Značka L’Or dělá už mnoho let vrásky na čele hlavně firmě Nestlé, respektive její divizi Nespresso. V Česku nabízí pouze kávu včetně kapslí, ale v USA dodává na trh také kávovary. V nabídce má zatím jen jeden model nazvaný Barista – v prodeji je v celočerném a bílo-černém provedení. Kávovary jsou nabízeny pod značkou Philips, protože L’Or spolu se značkou Philips (v segmentu domácích spotřebičů) spadá do portfolia společnosti Versuni.

Typhur

O jednu z nejzajímavějších nových značek na trhu, Typhur, už aktivně jeví zájem někteří čeští distributoři, kterým jsme přímo z Chicaga posílali tipy na novinky hodné jejich pozornosti. A opravdu je o co stát, takže jí věnujeme v reportáži větší prostor.

Sous-vide stanice „vše v jednom“

Naši pozornost ke stánku značky Typhur přitáhl velký transparentní box s rozměrným dotykovým displejem. Zástupci firmy nás ihned informovali, že se jedná o jediné kompletní samostatné řešení pro přípravu jídel sous-vide. Tvoří ho varný systém s příkonem 1 750 W schopný ohřát 12 litrů vody na 55 °C za 20 minut. Nechybí patentovaný systém cirkulace vody za účelem udržení stejné teploty v celé nádobě, která má navíc dvojité stěny a lze ji mýt v myčce. Podlouhlý „váleček“ stojící napravo pod displejem je příruční vakuovačka – na přístroji drží pomocí magnetu. V této pozici se automaticky dobíjí. Středobodem přístroje je ovšem 12,3palcový dotykový displej, na kterém jsou k dispozici stovky receptů obsahujících i video návody. Alternativně jsou všechny funkce dostupné také přes mobilní aplikaci.

Horkovzdušná fritéza se samočištěním

Přestože s těmito fritézami se na veletrhu doslova roztrhl pytel, novinka značky Typhur ze šedi velmi stejných zařízení vystupovala. Vedle zajímavého zaobleného designu to byla velikost a kapacita. Do přístroje se vejde až 30cm pizza. Koncepce s nižším profilem, ovšem širší základnou umožňuje také jídlo lépe rozprostřít a zajistit jeho rovnoměrnou přípravu. Mezi další zajímavé prvky patří bezkartáčový motor nebo bezdrátový modul, jehož prostřednictvím dochází k automatickým aktualizacím. Velkým plus je pak samočisticí režim fungující na podobném principu jako pyrolýza v pečicích troubách. Teplota ve fritéze není samozřejmě tak vysoká. K dosažení čisticího účinku přispívá porézní povrchová vrstva. Nikoho asi nepřekvapí možnost propojit přístroj s mobilní aplikací.

Bezdrátová masová sonda se 6 měřicími body

Velmi přesné měření umožňuje tato vyspělá sonda s 5 body měření uvnitř jídla a jedním pro zjištění teploty okolí. Díky opravdu preciznímu zjištění stavu jídla a prostředí, v němž dochází k jeho tepelné úpravě, dokáže centrální jednotka nebo mobilní aplikace mimořádně spolehlivě určit, kdy je dosaženo požadované úrovně propečení.

Kromě této sondy měl Typhur na místě ještě další teploměr. Tentokrát šlo ale o teploměr v pravém slova smyslu – slouží k mimořádně přesnému měření teploty s odchylkou maximálně 0,3 °C. Ocení ho tedy zejména zapálení kuchaři.

Blaupunkt

Německá značka Blaupunkt zamířila po krachu původní firmy v rámci licencí pod křídla více společností. V Chicagu se americkým resellerům ukázaly velké i malé spotřebiče. Na český trh dodává její výrobky Union Distribution.

Chefman

V poměrně široké prezentaci malých spotřebičů této značky nám padl do oka topinkovač s vizuálním nastavením stupně propečení. Jednotlivé stupně slouží současně jako dotykové ikony – stačí tedy jednoduše ťuknout prstem na vybranou barvu topinky.

Midea

Čínská Midea se sice z našeho pohledu neustále ve svých roztříštěných globálních aktivitách s vlastními produkty pro koncové zákazníky trochu ztrácí, ale marketingově šlape těžce na plyn, protože nechyběla snad na žádném veletrhu v Evropě či Americe, jichž jsme se za poslední rok zúčastnili. A to i takových akcí, jako je velmi specifická area30 v německém Löhne. V Chicagu byla celkem nepřekvapivě také. Zástupci firmy zde upozorňovali hlavně na nový smart překapávač, který byl oceněn i na CES. Jelikož jsme o něm už psali v reportáži věnované tomuto veletrhu v minulém čísle, zaměřili jsme se v Chicagu na jiné výrobky. Mezi množstvím malých spotřebičů vyčnívala hlavně tato duální horkovzdušná fritéza s klasickou výsuvnou nádobou a sekundárním pečicím prostorem ve stylu standardní trouby.

Ciarra

Čínská značka, která vznikla teprve v roce 2016, se od počátku zaměřuje výhradně na evropský a americký trh. Dodává především klasické odsavače par. Dále pak volně stojící indukční desku či nádobí, což můžete vidět i na fotce. Jejím nejúspěšnějším produktem je ovšem přenosný volně stojící odsavač par. Podobný jsme viděli v Chicagu už loni od značky Airhood. Varianta od Ciarry na nás ale působila výrazně lépe z hlediska účinnosti, jak je zjevné i z naší fotky.

Kuvings

Korejská formule na poli pomalého odšťavňování přivezla do Chicaga své kompletní portfolio produktů včetně profesionálních mixérů. Největší pozornosti se celkem nepřekvapivě těšil nový domácí odšťavňovač Auto10 s automatickým předkrájením surovin vložených do extra velké nádoby umístěné v horní části přístroje. Uživatel má díky tomu možnost všechny suroviny do odšťavňovače nejprve vložit, posléze ho zapnout a dál se věnovat jiným činnostem v kuchyni. Odpadá tak nutnost vkládat ovoce a zeleninu postupně. Přístroj je již v prodeji na českém trhu a prezentován byl v minulém vydání SELLu.

Simplehuman

Americký specialista zejména na bezdotykové koše a dávkovače mýdla nechyběl na The Inspired Home Show ani letos. Z úplných novinek zde byly k vidění nové kompaktnější koše s vnitřním prostorem rozděleným mezi dvě nádoby. Koše tak mohou sloužit i k třídění odpadu.

Brød & Taylor

Firma z amerického státu Massachusetts se specializuje na výrobky točící se okolo kynutí – svůj počáteční úspěch postavila na speciálním přístroji na kynutí těsta, který si zákazníky získal svou jedinečnou skládací koncepcí. A skládací je i další výrobek této firmy – sušička ovoce Sahara. Jak můžete vidět, po použití ji lze zredukovat do několikanásobně menší velikosti.

KitchenAid

Přestože americký KitchenAid v únoru odhalil „svou“ barvu roku 2024, a to tzv. Blue Salt, na veletrhu byl vystaven robot a množství rozličného kuchyňského náčiní v barvě Blue Velvet. Šíře nabídky byla každopádně působivá.

Gtech

Britská společnost Gtech se svou prezentací na webu snaží vzbudit dojem, že se jedná o jakýsi „druhý Dyson“. Popisuje zde svou historii s důrazem na životní pouť svého zakladatele Nicka Greye. Její produkty ale určitě nejsou tak revoluční a přelomové jako ty, jež přináší na trh zmíněný Dyson. Přesto si zaslouží pozornost, protože u ní najdete pestré portfolio vysavačů, podlahových čističů i elektrického nářadí a zahradní techniky. My jsme si na veletrhu prohlédli a vyzkoušeli nový vytírač Orca, který funguje na podobném principu jako řešení americké značky Bissell, dlouhé roky přítomné na českém trhu.

Bosch

Německá společnost BSH nechce chybět na počátku startu rakety jménem „automatické kávovary na espresso“, která se v USA začíná pomalu, ale jistě odlepovat od země. Firma Američanům nabízí své stroje pod značkou Bosch. Pohled na vystavené automaty pro nás byl takovým závanem nostalgie, protože v Evropě v tomto segmentu působí Němci už delší dobu pod značkou Siemens. Většina z vás si ale jistě pamatuje na etapu, kdy byly na tuzemský trh dodávány automaty Bosch.

Ember

Za opravdu praktické považujeme tyto šikovné hrnky a termosky aktivně udržující nápoj horký. Teplotu si může uživatel s vysokou přesností nastavit od 50 °C do 62,5 °C. Jako zdroj energie slouží integrovaná baterie. Hrnky vydrží napájet cca 90 minut, přičemž je lze mít na stole v dodávané nabíjecí podložce. Termosce vydrží akumulátor až 3 hodiny. V jejím případě pak zaujme také funkce vyhledávání v rámci sítě „Apple Find My“, pokud termosku někde zapomenete.

Keurig

Lídr amerického trhu porcované kávy následuje trendy definované značkami JURA a De’Longhi v segmentu automatických kávovarů a přichází se svým řešením pro studenou extrakci. Samozřejmě za použití jeho kapslí.

Bella

Vizuálně opojnou expozici si připravovala pro veletrh nová americká značka, která vznikla ve spojení s digitální food platformou So Yummy, a připravila si neotřelou kolekci kompaktních malých kuchyňských spotřebičů, jako je tento topinkovač nebo za knihami trochu schovaný kontaktní gril ve vertikální skladovací poloze. Spotřebiče nejsou technologicky výjimečné nebo revoluční. Staví hlavně na moderním funkčním designu a zmiňované kompaktnosti. Dále pak na oblých tvarech a pastelových barvách.

CHEF iQ

Americká značka nejprve rozvířila vody se svým smart tlakovým hrncem, posléze chytrou termosondou do masa, aby nyní představila svůj třetí produkt v podobě chytré mini trouby. Ta bude v USA uvedena v září letošního roku, ale firma ji už fyzicky prezentovala právě na veletrhu v Chicagu. Mezi její přednosti patří intuitivní ovládání pomocí naklopeného dotykového displeje, jehož prostřednictvím získá uživatel také přístup k nespočtu receptů. Samozřejmě jsou veškeré funkce dostupné i přes mobilní aplikaci.

Tribest

Cold brew, zastudena extrahovaná káva, nabírá v poslední době na popularitě i u nás. V Americe už jde o jednoznačný hit. Reagují na to některé firmy, jako například kalifornský Tribest, jehož přístroj pro rychlou přípravu této kávy, který už stihl přitáhnout pozornost mnoha amerických médií. Standardně totiž proces studené extrakce trvá mnoho hodin. V čem je tedy kouzlo kávovaru prodávaného pod značkou Shine Kitchen? Především v přípravě trvající pouhých 10 minut díky použití takzvané vakuové extrakce kávy. Zařízení není určeno jen pro kávu. Můžete ho použít také na studenou extrakci čaje.

Kuchařská show na The Inspired Home Show

Úspěšní kuchaři a kulinářští mistři se ujali v místě konání veletrhu mikrofonu a předváděli svůj um v rámci takzvaného „Cooking Theater“. Součástí vaření byla pochopitelně i prezentace výrobků, které různé firmy na veletrh přivezly. Na fotce šéfkuchař JJ Johnson specializující se na kuchyni Afroameričanů.