Interview

23.05.2024

Jindřich Valenta: Za 33 let jsme si prošli mnoha těžkými etapami. Flintu do žita jsem ale nikdy hodit nechtěl

Jindřich Valenta: Za 33 let jsme si prošli mnoha těžkými etapami. Flintu do žita jsem ale nikdy hodit nechtěl

Zakladatel značky Concept Jindřich Valenta začínal v oboru elektra ještě před revolucí. Po příchodu svobody se ihned vrhl na podnikání a z jeho původně distribuční firmy nakonec vyrostla svébytná a originální značka Concept, která v současnosti působí na trhu malých i velkých spotřebičů včetně vestavby. O své vzpomínky i zkušenosti s budováním vlastní značky domácí techniky se s námi Jindřich Valenta podělil v exkluzivním rozhovoru.

Concept slaví 33 let od svého vzniku. Jste tedy ve čtvrté dekádě své existence. Co každou z těchto etap ve spojení se značkou Concept definuje?

Přestože jsem člověk, který se dívá celý svůj život především dopředu a moc se neohlíží zpět, s postupujícím věkem u sebe cítím v tomto ohledu určitou změnu. A musím říct, že ten pohled zpět je opravdu zajímavý. Vždyť jsem zažil ještě období komunismu, kdy jsem pracoval v domácích potřebách v Pardubicích, a pak celou etapu divokých devadesátých let, kdy jsme se všichni tehdy vrhli do podnikání hlava nehlava. Vše bylo možné, pravidel bylo minimum. Všude bylo cítit obrovské nadšení a chuť se učit novým věcem. Celý český byznys se teprve rodil a překotně vyvíjel. Na první dekádu, kdy jsem podnikal, vzpomínám opravdu rád. Už tehdy jsem si velmi rychle uvědomil, že chci mít vlastní značku, nabízet takříkajíc něco, pod co se podepíšu. Jelikož jsem byl mladý a nezkušený, šlo tehdy ale ještě jen o takové pokusy.

V dekádě od roku 2000 už se zrodila značka Concept, jak ji znáte dnes. Postupně jsme utlumovali a nakonec zcela uzavřeli kapitolu distribuce jiných značek. Zaměřili jsme se výhradně na Concept. Byla to dekáda vyplněná naším svižným růstem a velmi dobrým byznysem s tehdy ještě dominujícím nezávislým trhem. Jednání, komunikace, setkávání, vše bylo velmi lidské. V závěru dekády pak přišla ekonomická krize, která dopadla samozřejmě i na nás. Tehdejší výzvy jsme zvládli a postupně dosáhli v dekádě po roce 2010 obratu až 920 milionů korun. V tomto období už probíhala na trhu konsolidace a začínal být cítit silný vliv velkých hráčů. Celý byznys se měnil. Po vstupu do čtvrtého desetiletí nastal postcovidový pád, který pro nás samozřejmě znamenal obratový propad. Poslední dva roky pro nás byly mimořádně náročné. Letos už ale zase rosteme a výhled do budoucna je dobrý.

Na to, kolik dodáváte na trh produktů, jste stále poměrně malá firma. Dokonce celé své podnikání řídíte přes své IČ jako fyzická osoba. Proč?

Musím se přiznat, že to IČ je určitý relikt minulosti. Tak trochu z lenosti jsem v době, kdy by to byl ještě vcelku jednoduchý proces, nepřevedl náš byznys pod firmu s ručením omezením. A s tím, jak jsme vyrostli, by teď šlo o tak složitý proces, že se do toho nechci pouštět. Přitom v jednu chvíli jsme té změně už byli blízko. Jen jsem to nedotáhl do konce. Nyní už vše směřuji k tomu, že bych chtěl toto dořešit i v rámci nějakého nástupnictví, které vnímám jako stále více rezonující téma v kontextu se značkou Concept.

Zmiňujete nástupnictví. Zamíří firma do rukou další generace Valentů? Nebo ji chcete prodat?

O ničem z toho není rozhodnuto. Těch variant je na stole mnoho. Nejde přitom o proces, který by se měl začít řešit v horizontu roku či dvou. Spíše o téma pro tu současnou čtvrtou dekádu jako celek. A určitě by mi přišlo jako nepřirozenější, aby firma zůstala v rodinných rukou.

Udržujete pořád rodinný charakter podnikání? Nebo se postupně z celého projektu chtě nechtě vytrácí?

Stále máme duši rodinné firmy, ale taková ta jedna velká parta, jako jsme byli těch prvních dvacet let, už nejsme. Není to ani možné, protože se firma musela přizpůsobit svému růstu, rozšiřování portfolia a určité míře „zkorporátnění“, jemuž nebylo možné se vyhnout.

Postupně jste výrazně rozšířili produktové portfolio. Které kategorie jsou pro vás ale historicky i obratově nejdůležitější? V čem jste silní?

Nejsilnější jsme ve dvou kategoriích – vysavačích a rychlovarných konvicích. Tyto produkty jsou pro nás obratově nejvýznamnější. Jeden čas jsme dokázali dosáhnout také velmi dobrých výsledků v amerických lednicích a podařilo se nám etablovat a stabilizovat v segmentu vestaveb.

A konkrétní produkt? Jaký výrobek drží za těch 33 let pozici nejprodávanějšího spotřebiče? A proč se stal tak úspěšným?

Bezkonkurenčně nejúspěšnějším výrobkem značky Concept je vysavač Enzo, který měl futuristický design a červenou barvu blízkou legendární značce Ferrari. Jednalo se o tak úspěšný výrobek, že jsme následně přišli s dalšími modely ve stylu jiných luxusních značek automobilů. Během procesu navrhování barev jsem nosil do kanceláře dokonce modely aut, abychom vybrali to nejvhodnější a nejvěrnější provedení.

Ale musím ještě zmínit jeden výrobek, protože ten na rozdíl od vysavače Enzo prodáváme dodnes. Jedná se o sušičku ovoce, již jsme uvedli na trh v roce 2008. Celkem se jí prodalo více než 110 tisíc kusů. Z dnešního pohledu jde o celkem obyčejný model. Ve své době byl ovšem revoluční, protože nabídl 9 plat v době, kdy ostatní měli 3 až 5. Podařilo se nám s ní změnit trh. I velké značky na to postupně reagovaly.

Zažili jste dobré, skvělé, ale i horší, a dokonce špatné časy. Nastal moment, kdy jste si říkal „Já to balím. Tohle nemá cenu“?

Ano, těch velmi těžkých období bylo hodně. Probdělé noci, kdy jsem o všem neustále přemítal, ani nespočítám. Nikdy jsem ale nepřemýšlel o tom, že bych to vzdal. Že bych hodil flintu do žita. Jsem bojovník a spíš jsem si neustále kladl otázky, co je potřeba změnit, jak reagovat. Zpětně vzato mi ony těžké chvíle hodně daly. Posunuly mě i celou firmu dál.

Po covidových žních, byť poznamenaných problémy v logistice, nastalo odbytově výrazně slabší období. Jak pociťuje toto ochlazení Concept?

Musím přiznat, že na krize jsme poměrně citlivější. Určitě víc než značky s vlastními distribučními kanály, které je v horších časech podrží. My nic takového nemáme. Krize jsou pro nás proto horší. Jako například když jsme v covidu zvětšili sklady a objednali hodně zboží dopředu, což bylo v té době nezbytné. Vše trvalo dlouho. Pak přišel obrat trendů a my skončili s plnými sklady zboží, pro nějž nebyl odbyt. Se situací jsme se vypořádali až v druhém roce této krize. Jak už jsem řekl před chvílí, obratově jsme z rekordních hodnot spadli, takže jsme museli přistoupit ke snižování stavů. Někdo odešel i sám, protože necítil ve firmě jistotu. Byla to nepříjemná etapa, nicméně jsme se během ní zase poučili. Nyní už tedy obratově rosteme, jak jsem uvedl.

Concept je nezávislou obchodní značkou. Sami tedy nevyrábíte, ale současně nejste ani v roli privátní značky, kterou si s ní spojený prodejní kanál protežuje. Lze na stále konsolidovanějším trhu v této roli uspět? Jak s těmito výzvami bojujete vy?

Musíme být jako štika v rybníce – rychlí a mrštní. Musíme reagovat na přicházející trendy a aktuální potřeby trhu. Zkrátka si musíme aktivně hledat své místo na trhu a neusínat na vavřínech. Pravdou je, že se na výsledky dost nadřeme. Asi víc než někdo jiný v oboru. Přesto pro nás vidím na trhu nadále místo, protože velké firmy a značky nejsou schopné tak rychlých reakcí jako my.

Odhlédněme teď od Conceptu. Jak vnímáte pokračující konsolidaci? ÚOHS nedávno povolil HP Tronicu převzít prodejny Electro Worldu.

Když jsem začínal v devadesátých letech podnikat, vyrostla ve městě tři čtyři elektra. Vzájemně jsme si konkurovali, probíhal zdravý souboj o zákazníka, který nás posouval vpřed. Tehdy jsme si mysleli, že takhle nějak to podnikání a kapitalismus vypadá. Současnost mi ale čím dál tím víc připomíná ve spoustě aspektech onen socialistický model, který jsem sám zažil, kdy byla ve městě jedna prodejna. Teď se toto aranžmá tak trochu vrací. S trochou nadsázky tak už chybí jen cenový úřad…

Vy jste před dvěma lety na situaci ohledně privátních značek a konsolidace prodejních kanálů reagovali tím, že jste otevřeli několik vlastních prodejen. Jak toto rozhodnutí hodnotíte?

Za naším rozhodnutím si stojím, i když nemá cenu zastírat, že se projekt nevyvinul dle původních představ. Plány na prodejny jsme vytvářeli v době covidu, kdy byl trh v obrovském růstu. Následně trh spadl, takže i náš plán na otevírání vlastních obchodů se zpomalil. Jednu z lokací jsme i zavřeli, protože jsme vyhodnotili, že nemá budoucnost. A držet něco za každou cenu a dotovat to nemá smysl. Určitě se nechceme s tímto konceptem z trhu stáhnout. Jeho rozvoj už však bude na tom, kdo Concept časem převezme. Já jsem rád, že máme poslední krizi za sebou, a další už já zažívat nechci. Teď to vypadá, že máme před sebou růstové roky, kdy nám bude práce přinášet spíš radosti než starosti.

Na trh během roku uvádíte spoustu nových produktů. Blíží se teď nějaké skutečně mimořádné novinky?

Nejdůležitější je pro nás v současnosti příchod zcela nové generace chladniček. V podstatě kompletně obměňujeme portfolio – klasické kombinace, americké lednice a další. Tyto novinky by obchodníci určitě neměli opomenout.