Z kontraktačních výstav postupně zůstal na scéně jako jedinou skutečně významnou akcí pro celý trh slavný FAST Day, jemuž prospěl jak přesun do Prahy, tak postupný posun termínu na začátek října. Letošní ročník byl navíc rušnější, protože se na něm objevili někteří noví vystavovatelé a přibylo i návštěvníků.
Někdejší souboj tří kontraktačních výstav „FAST vs. HP Tronic vs. K+B Progres“ je dávno minulostí. Akce, na kterou se sjíždějí obchodníci z široka daleka a nadále láká skutečné davy, je FAST Day. Letošní kontraktaci nejspíš pomohlo i to, že ETA přesunula svou B2B akci z okolí Prahy na Moravu. Obchodníci tak nepřejížděli mezi dvěma nepříliš vzdálenými lokacemi a stáli před jednoduchým rozhodnutím, čemu dají přednost. Většina celkem přirozeně zvolila FAST Day s ohledem na množství vystavujících značek i to, že jde zkrátka o událost, kde se potkává „celý trh“.
Magazín SELL na letňanském výstavišti pochopitelně nemohl chybět a přináší tradiční fotomozaiku zajímavých produktů, které firmy na místě vystavovaly.
Na loňském FAST Day ještě vystavovaly Beko a Whirlpool odděleně. Letos už bylo samozřejmě vše jinak. Ve společné expozici byl kladen důraz hlavně na nové myčky Beko PowerIntense a novou generaci praček (na fotce) a sušiček Whirlpool, které už jsou postaveny na výrobní platformě Beko.

Už na veletrhu IFA jsme si mohli prohlédnout seriózní vstup značky Bosch do segmentu robotických vysavačů. Mezitím byly tyto novinky uvedeny i na český trh. Jedná se o výsledek nového strategického partnerství BSH a Ecovacsu, který patří mezi technologické lídry v oblasti domácí robotické techniky.

Na stánku distribuční společnosti BVZ Commerce bylo hodně pozornosti věnováno příslušenství pro pračky a sušičky. Mezi produkty od italského výrobce Meliconi vyčnívá hlavně bezprecedentně široká nabídka mezikusů včetně variant v černé barvě a posuvných podložek, umožňujících snadnou manipulaci se spotřebičem (a úklid pod ním).

U značky Catler jsme si všimli novinek zejména v sekci sušiček potravin – model nalevo (FD 4012) a uprostřed (FD 4011) nabízejí plata o velikosti 28 × 28 cm a teplotní rozsah 35–75 °C. Větší varianta má 14 pater, menší 8.

U italské značky De’Longhi se již tradičně tvořily fronty na kávu, která se na místě připravovala hned na třech strojích včetně unikátního modelu Rivelia se systémem snadné výměny zásobníků kávových zrn.

Účast značky Dreame, která uspořádala na konci září velkolepou prezentační akci na pražském Žofíne, nebyla nijak překvapivá. V poslední době na sebe díky hojným investicím do marketingu strhává značnou pozornost. Na fotce nový top model vysavače Aqua10 Ultra Roller s integrovanou podlahovou myčkou.

Na stánku společnosti Electrolux patřila mezi zástupce aktuálních novinek indukční varná deska s matným černým povrchem „SaphirMatt“. Electrolux nedávno nabídku těchto desek výrazně rozšířil, jak jsme informovali z IFA (video v tomto vydání na str. 10).

Gorenje a Hisense připravují k uvedení novou generaci svých praček a sušiček, o nichž se můžete dočíst v článcích na stranách 71 a 75 v tomto čísle. Na FAST Day ale tyto novinky ještě fyzicky nebyly. Zaznamenali jsme ale nové lednice, které lze instalovat do rohu či nábytkových stěn s minimální mezerou.

Haier po loňském uvedení své top řady praček a sušiček X-Series 11 postupně obměňuje portfolio také v nižších cenových kategoriích. Postupně nabíhají řady X-Series 9, 6 a 3. Zástupce poslední zmíněné na fotce. Zajímavé je, že i cenově dostupnější modely z řady 3 jsou vybaveny přímým pohonem.

Německý Kärcher má mimořádně širokou nabídku domácí úklidové techniky. Mezi největší současné novinky patří určitě vysavač kombinovaný s podlahovou myčkou, model FCV 4, který byl podrobně prezentován v minulém vydání SELLu.

U korejské značky LG je největší novinkou samozřejmě její vstup do kategorie vestaveb. Firma startuje s poměrně skromným portfoliem modelů, které mají šanci oslovit masového zákazníka. Do budoucna lze ale očekávat postupné rozšiřování nabídky.

Velkou událostí je nepochybně také vstup německého Liebherru do kategorie amerických lednic. Ohlášený byl sice už loni na IFA, ale produkty se reálně dostaly na český trh až letos v létě. Pokud bychom měli zdůraznit jednu vlastnost, je to určitě konstrukční řešení dveří bez výklopné lišty.

V expozici společnosti Orbico přitahovaly pozornost hlavně produkty z neustále se rozšiřující řady Super-X Metal.

Ačkoliv je Philco obchodní značkou bez vlastních výrobních závodů, každoročně překvapí na trhu nějakým prvenstvím. Před časem to byla první SBS lednice v energetické třídě A, nyní první truhlicový mrazák typu No Frost.

U značky Philips jsme si mohli prohlédnout opravdu žhavou novinku v podobě kávovaru Café Aromis 8000 Series. Novinka s vylepšeným systémem LatteGo Pro je podrobně představena v tomto čísle na straně 46.

Trefou do černého se pro značku Rowenta stala její spolupráce s firmou Narwal. První vlaštovkou byla letos na jaře podlahová myčka X-Clean 10 s funkcí sušení mycího válce. Nyní dorazila na trh cenově dostupnější varianta X-Clean 7.

Napjatě očekávaný nový top model kávovarů Sage dorazí snad již brzy i na český trh. S novinkou, která v podstatě vytváří zcela novou kategorii v rámci pákových modelů s integrovaným mlýnkem, jsme měli možnost testovat v redakci více než týden a připravujeme její video prezentaci pro náš youtubový kanál.

Globální úspěch sklidila s tímto typem výrobníku zmrzliny americká značka Shark. To, že podobný výrobek ukázal nyní na FAST Day Sencor, odhaluje, jak rychle dokážou v současnosti obchodní značky na nové trendy reagovat.
