SELL: LISTOPAD - PROSINEC 2014 - page 26

20
Itálie vždycky patřila mezi země, které
udávaly směr a tempo vývoje v umění,
hudbě a architektuře, a s příchodem
nových technologií se italský styl opět
stává synonymempronejrůznější avant-
gardní tendence, kde se nenásilně spo-
juje staré s novým. Patrné je to také
udesignukávovarů.
„Je třeba být úsporný, dívat se do
minulosti, klást velký důraz na filozo-
fii pití kávy a přizpůsobit tomu vlastní
design,“ řekl kdysi jeden z nejslavněj-
ších italských designérů Alfonso Bialet-
ti, potécopředstavil svůj kávovarMokka
Express (1933).Okamžitěpouvedení na
trh se konvička stala hitem a dodnes je
jedním ze symbolů cuciny Italiany (ital-
ské domácnosti). Stejným způsobem
uvažoval i neméně slavný Aldo Rossi,
autor presovače s názvem La conica
(19 2), dalšího čestného symbolu cuci-
ny Italiany. A takbychommohli jmenovat
celý zástup italskýchmistrů designu ve
spojení se světověprosluloukuchyní…
globální design
s italskoudominancí
Italští mistři designu takto posilují mezi-
národní renomé značek (např. Alessi,
casa Bugatti, Guzzini či Bialetti) a láka-
jí ke spolupráci kolegy z celého světa.
Itálie je opět Mekkou umění a designu.
V současnédoběale takémixemnejrůz-
nějších stylů. Za paradox lze považovat
to, že temperamentnějšího designu se
dočkáme spíše od Němců či Američa-
nů. Jako příklad můžeme uvést výraz-
né retromodely v barvě citronově žluté,
zářivě oranžové a červené a oříškově
hnědé pro firmu Bugatti od německého
designéra Andrease Seegatze. Nebo
dílo světoznámého amerického archi-
tekta a designéra Michaela Gravesse,
který pracujepro firmuAlessi aproslavil
se presovačem Graves z varného skla
s plastovými úchytkami. umírněnou
notu naproti tomu prosazuje například
italský designér Nicola Zanetti, který
získal v letošním roce cenu Red Dot za
espresovač vedvoubarevnýchprovede-
ních– černéabílé.
pití i přípravakávy
jakodokonalý obřad
Prodejci širokou nabídku stylů a barev
vítají. Podle průzkumů jsou oblíbené jak
tradiční barevné retromodely, tak i umír-
něnější futuristické kávovary, zejmé-
na vestavné typy, navržené v souladu
skuchyňskou linkouči sostatnímpříslu-
šenstvím bytu. Vítězí automatika s inte-
grovaným ocelovým mlýnkem na kávu
a přístroje, které zajistí, že horká voda
spaří čerstvě pomletou kávu tak, aby
vyniklo její plné aroma a vůně byla cítit
pocelémbytě. Téměř všichni spotřebite-
léseshodují,žezpůsob, jakýmvytváříme
onu „záhadnouemulzi“, ovlivňujekvalitu
vlastního procesu pití kávy. cílemmusí
být dokonalé spojení tuků obsažených
vnápoji. Správněpřipravenákáva jekré-
mověcelistváa tuky rozpuštěnévevodě
nemají tendenci sesrážet.kvalitaespre-
saseodvíjí odkvalitypoužitésměsi aod
toho, jaký použijemekávovar.
Americký publicista a teoretik desig-
nu Alexander Manu vysvětluje v časopi-
se EyeMagazine, proč jenom technická
dokonalost nestačí. určitě stojí za to
jehomyšlenkyocitovat: „Nacelémsvětě
se snaží designéři, výrobci a lidé z mar-
ketinguvyvinout novékávovary.Doporu-
čují, aby byly chromované, soustřeďují
se na technické prvky, jako jsou spína-
če, řeší problém, jak vyrobit kávu rych-
leji.Myšlení se ale soustředí na výrobek
a výsledkem nemůže být nic jiného než
další řada podobných kávovarů… Je tře-
ba zapomenout na výrobek a podívat
se na to, jak zapadá do našeho života.
Zavržením této myšlenky se převrací
hierarchie spotřeby k něčemu na úrovni
základních lidských potřeb. Zredukovali
jsme bohužel celou řadu rituálů a pro-
měnili je v banální činnosti. Pokud se
budeme věnovat pouze tvarupředmětů,
může to vyústit ve výrobek, který bude
v rozporu s jeho původním posláním.
Designér by měl obrátit pozornost na
návrh celého prostředí, v němž je výro-
bekumístěnaužíván.“
Vlastimil Růžička
Gurmánský kávový design
DOBRý DESIGN SPATŘuJE V PITÍ káVy VýZNAMNOu
SPOLEČENSkOu AkuLTuRNÍ uDáLOST. TVRDÍ TO ITALOVé,
kTEŘÍ OkáVě, kuLTuŘE ADESIGNuNěcO VěDÍ. PRáVEM
JIM PATŘÍ I LETOšNÍ cENA REDDOT.
Nicolazanetti
Italský designér Nicola Zanetti získal vzdělání na univerzitě v Milá-
ně, kde vystudoval průmyslový design se specializací na domácí
elektrospotřebiče. V roce 200 byl jedním ze zakladatelů designer-
ské společnosti Anima dinamica a o tři roky později se stal generál-
ním ředitelem návrhářského studia Segno inverso
verso.com), kde působí dodnes. Přednáší také na Akademii umění
vMiláně. Zasvoukariéru získaly jehonávrhyněkolikprestižníchoceně-
ní,mezi nimi je i výše zmíněnáRedDot Award (
.
20•Sell • Listopad-prosinec2014
DESIGN
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...62
Powered by FlippingBook