GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodoupanelového výzkumu. Jeho základem jsoupravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivníhovzorkumaloobchodníchprodejen. Vícenawww.gfk.com/cz, případněkontaktujteZdeňkaBártu,ConsumerChoicesDirectoraCZ&SK
(
.
G
fK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
KUCHYŇSKÉROBOTYAMIXÉRYNAČESKÉM TRHUPODLEGfK
Loňské tržby za sektor drobných domácích elektrospotřebičů
vykázalymeziroční nárůst vevýši 5%.Kuchyňské robotyamixéry
zněj tvořily18%a ve srovnání spředchozím rokemdrobněposí-
lily. Za zvýšenímhodnotyprodeje tétoskupiny zboží byly zejména
tradiční kuchyňské roboty
3
–nejdražší segment, u kterého se za
uplynulý rok zvýšilapoptávkaamírně i průměrná cena
4
.
Tahounem trhunadále tradiční kuchyňské roboty
Prodej tohoto sortimentu vzrostl za poslední rok o 16 %, hod-
nota prodeje se zvedla o necelou pětinu. Nicméně tempo růstu
polevilo, loňskéúdajeoprodeji v kusechakorunáchukázaly na
přírůstek okolo40%.
Průměrný výdaj za tradiční kuchyňské roboty představoval
vloni částku 5 600 korun. Dařilo se na jedné straněmodelům
levnějším, v ceně do 3 500 korun, a na druhé straně se v ros-
toucí míře prodávaly výrobky za cenu vyšší než 5 500 korun.
Výrazným tempem rostl i cenový „top“ segment od 11 tisíc
korun výše.
Foodprocesory ve ztrátách
S poklesem zájmu se naopak potýkaly food procesory, pro
které co do funkce představují tradiční kuchyňské roboty
značnou konkurenci. Snížení prodeje food procesorů v kusech
i vkorunáchdosáhlo za loňský rokpřibližněpětiny–při průměr-
né prodejní ceně 2 300 korun. Z hlediska příkonu rostl podíl
více výkonných přístrojů, cenově se dařilo segmentu v rozme-
zí 2 000 až 3 000 korun. Přes food procesory se zrealizovalo
5% celkových tržeb skupiny, tradiční kuchyňské roboty pokryly
46% hodnoty trhu– v součtu zhruba polovina trhu.
Tyčovémixéry
Na celkové hodnotě prodeje skupiny se tyčové mixéry vloni
podílely z 27 %. Poptávka se snížila o 4 %, srovnání hodnoty
jen těsně opustilo záporná čísla. Průměrná prodejní cena se
přiblížila k částce 900 korun. Prodej tyčových mixérů převýšil
vminulém roceobjemprodeje ručníchmixérů1,5krát, porovná-
ní v hodnotě už dosáhlo dvojnásobku. Zřetelně rostoucí zájem
kupujících zaznamenaly dražší modely tyčových mixérů, kon-
krétně v ceněod2000korun. Poklespoptávky vykázal levnější
sortiment – do 800 korun, přičemž nejvýrazněji se meziročně
snížil prodej těchnejlevnějších (do400 korun).
Ruční šlehače, drtiče, stolnímixéry
Poptávka po ručních šlehačích zůstala meziročně na stejné
výši, obrat klesl o 1%. Z pohledu cen se zvýšil prodej levného
sortimentudo400korun, případně600až1000korun. Levněj-
ší část nabídky oslovila takéudrtičů, kde sedařilo jak segmen-
tu do 400 korun, tak i výrobkům v ceně do 1200 korun. Ačko-
liv objem prodeje se zvedl o necelou pětinu, obrat se dostal
těsně do červených čísel. Přírůstek v hodnotě naopak vykázaly
stolní mixéry (o42%), jejichž podíl na celkovém obratu skupiny
semeziročně zvýšil na5%.
1
Meziroční srovnání znamenáobdobí I–XII 2014 vs. I–XII 2013.
2
Elektroprodejny, nespecializovanéprodejny (hypermarkety, Cash&Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetovéprodejny a ITprodejny).
3
Kuchyňské roboty amixéry zahrnují tradiční kuchyňské roboty, foodprocesory, tyčovéa ručnímixéry, dále stolnímixéry adrtiče (choppery). U foodprocesorů
vystupujenástavec svisle v uzavřenépracovní nádobě, zatímcou tradičníchkuchyňských robotů je spouštěn z vodorovného ramene zpravidladootevřené
pracovní nádoby. Tradiční kuchyňské roboty bývají navíc již ve standardní výbavědoplněny širšímpříslušenstvím smožností dokoupení dalšího.
4
Váženapočtemprodanýchkusů, zaokrouhlenana stovky korun.
Zdroj:
ZdeněkBárta
Consumer ChoicesDirector CZ&SK, GfKCzech
POPTÁVKAPO TOMTO
SORTIMENTUSEZAPOSLEDNÍ
ROK
1
ZVÝŠILA JENVELMI
MÍRNĚ. VESLEDOVANÝCH
DISTRIBUČNÍCHKANÁLECH
2
SEHOPRODALOMEZIROČNĚ
O1,5%VÍCE, TRŽBY VZROSTLY
O8%. OBDOBNÉSROVNÁNÍ
PŘEDROKEMVŠAKV
OBRATUVYCHÁZELOZHRUBA
DVOJNÁSOBNĚVYŠŠÍ.