KUCHYŇSKÉROBOTY
TRADIČNÍ KONCEPCE
SVÝKLOPNÝMRAMENEM
AHORNÍM POHONEM
ZAŽÍVAJÍ DOSLOVA
RENESANCI, TEDYALESPOŇ
VE SPOTŘEBITELSKÉM
SEGMENTU. TELEVIZNÍ
VAŘENÍ, GASTRONOMICKÉ
FESTIVALY, DEGUSTAČNÍ
VEČERYAMNOŽSTVÍ
DALŠÍCHAKTIVITZVYŠUJE
ZÁJEMO PŘÍPRAVU
KUCHAŘSKÝCH FINES
I VDOMÁCÍM PROSTŘEDÍ.
LONI PROTORAKETOVĚ
ROSTLYPRODEJE
KUCHYŇSKÝCHROBOTŮ, JEŽ
NYNÍNEDODÁVAJÍNATRH
POUZE FIRMY S BOHATÝMI
ZKUŠENOSTMI VOBORU, ALE
VLASTNĚKDEKDO. ROZDÍLY
VKVALITĚ (I CENĚ) JSOU
PROPASTNÉ.
Obrovské cenové spektrum trhu s domácími spotřebiči umož-
ňuje koupit varnoukonev už zanecelých150Kč a tyčovýmixér
za nějakých 230Kč. Tentokrát nechci psát o tom, jak nabídka
takových výrobků vlastně ničí trh, že jde o zařízení, na kte-
rá by se měly pomalu lepit štítky s exspirační dobou, a že jde
o tunejhorší čínskouprodukci, jakou simůže člověkpředstavit.
Jsou lidé, kteří jsou ve svízelné situaci a aktuální nouzi musejí
řešit koupí takového výrobku, jsou samozřejmě i ti, kteří ani po
mnoha letech zkušeností nepochopili, že jejich pořízením ve
výsledku neušetří. Volit takto levné produkty má každopád-
ně v určitých životních situacích smysl, například i v případě,
když někdo moc nevaří a takový tyčový mixér použije jednou
za měsíc. Kuchyňský robot je ale zcela jiným druhem výrob-
ku. Jde o zařízení, které primárně nepořizují lidé, aby doma
měli dalšího konzumenta prostoru, na nějž bude usedat prach.
Robot vybírají lidé, kteří ve své kuchyni opravdu vaří a chtějí
do ní univerzálního pomocníka, po němž sáhnou minimálně
jednou dvakrát týdně. Zkrátka robot není tyčovýmmixérem,
varnou konvicí nebo mikrovlnkou, které v běžné domácnosti
nemohou chybět, i když se v ní vaří jen sporadicky. Z logiky
věci tak tvoří dle mého názoru a dle informací z trhu zájem-
ci o robot specifickou skupinu zákazníků pořizujících věc, již
hodlají opravdu používat, nikoliv ji pouze vlastnit. A jejich
přístup ke koupi se proto nutně liší od běžné masy, vyrážejí-
cí do hypermarketu pro varnou konev v akční ceně. Ve světle
toho by logicky měly laciné roboty na trhu spíše strádat, pro-
tože člověk, který to myslí s domácím vařením vážně, musí
nutně nejnižší cenovou sortu ze svého výběru ihned vyřadit.
Na druhou stranu jsouČeši národem posedlým slevami a kri-
zové období jejich posedlost ještě umocnilo, a tak není vlast-
ně divu, že cenově nízko posazenémodely sminimalistickými
cenami patřily loni knejprodávanějším.Naštěstí ale rostly také
prodeje drahých a vysoce kvalitních modelů koncipovaných
nikoliv jako aktuální řešení pro jednu či dvě kuchařské sezony,
nýbrž jako společníci schopní pracovat mnoho let, v některých
případech až doživotně.
ZRCADLO
Davida
52•Sell •Květen2015
52