Volně stojící myčky
Nádobí umyté a usušené
už za pouhou hodinu
Důraz výrobců na snižující se spotřebu vody
a energie při komunikaci nových myček
sice pokračuje, nicméně není už tak silný.
Zato je kladen důraz na nové programy,
u některých značek s dobou trvání kratší
než hodinu včetně sušení, a vnitřní členění
prostoru, v němž už povětšinou nechybí
samostatná příborová zásuvka nebo přídavná
mycí ramena na připálené hrnce a pánve.
Trh volně stojícíchmyček je nadále pestrý a působí na němkolem
20 značek. Postupně ale řídne, protože se několik významnějších
firem už v současnosti soustředí výhradně na vestavné myčky, což
vzhledem k vývoji trhu a současným trendům dává smysl. Přesto
jsou volně stojící modely nadále zajímavým řešením a naopak
u některých výrobců dostávají nejnovější inovace právě ony.
V redakci jsme se rozhodli tentokrát připravit rozsáhlejší přehled
s 16 zástupci jednotlivých značek a zařadit naprostou většinu
hlavních hráčů s tím, že samozřejmě uvádíme pokud jen možno
výrobky chystané či nové. Celý přehled přitom věnujeme 60 cm
širokým myčkám, hrajícím na trhu prim.
Hodinové mytí s aktivním sušením
Rychlými programy pro mytí za dobu kolem 30 minut (bez sušení)
se chlubí myčky nádobí už několik let a disponují jimi dnes prak-
ticky všechny prodávané modely bez ohledu na výrobce. Uživatelé
je žádají a oceňují, nicméně tyto programy nejsou určeny pro mytí
hodně zašpiněného nádobí, natož pak hrnců a pánví. Standardní
nebo intenzivní programy ale trvají i přes 2 hodiny. Někteří výrob-
ci proto nedávno přišli s inovací v podobě programů určených k
mytí zcela naplněné myčky běžně špinavým nádobím s trváním
těsně pod jednu hodinu, a to včetně sušení. Docílili toho jak
optimalizací mycího cyklu, někdy i použitím přídavných mycích
ramen a především aktivním sušením teplým vzduchem hnaným
prostorem myčky pomocí ventilátoru. Těmito programy jdou
vstříc uživatelům, kteří chtějí nádobí umyté a usušené poměrně
rychle, avšak kvalitně a bez výrazných kompromisů.
Navyšování kapacity
a inovace v interiéru
Už loni prezentovala značka Candy na evropské úrovni jako první
myčky s kapacitou 16 sad nádobí – ty se dostaly letos konečně na
trh a prvenství v dosažení této vysoké kapacity italské firmě dopo-
sud nikdo nevzal. Zajímavé přitom je i to, že Candy nabízí myčky
s takto vysokou kapacitou jak ve variantách se samostatnou příbo-
rovou zásuvkou, tak bez ní, kdy se příbory vkládají do klasického
košíku. Konkurenti vysoké kapacity 13 až 15 sad docílili primárně
odstraněním košíku a použitím příborové zásuvky.
Právě příborová zásuvka je určitě jednou z největších inovací
interiéru myček, protože v ní lze mýt i malé šálky na kávu a vnitřní
prostor je celkově mnohem lépe využit. Mnohdy výrobci přidávají
ještě pod strop malé ostřikové rameno, aby byly příbory v zásuvce
opravdu dobře umyty. Zásuvka může být buď v celé šířce myčky,
což ale pak většinou neumožňuje mytí vysokého skla, a je nut-
né zásuvku v takovém případě vyjmout, nebo je zúžená a vlastně
součástí horního koše, tudíž lze vysoké sklo po stranách umístit.
Pak má ale zase třetí zásuvka menší kapacitu.
Ve spodní části myčky pak přibývají v posledních letech pří-
davná ostřiková ramena nebo trysky, kdy je jimi vždy obsluhova-
ná část spodního koše určena pro mytí velmi špinavého nádobí.
Připálenou pánev už není při použití takové myčky vůbec nutné
předmývat.
Situace na trhu
Z informací o situaci na trhu, které má naše redakce k dispozici,
vyplývá, že v hodnotě prodejů, kterou považujeme za lépe vypo-
vídající než počet prodaných kusů, je nadále jasnou jedničkou
v kategorii volně stojících myček společnost BSH s podílem kolem
40 %. Dvojkou se během loňského roku poměrně skokově stala
značka BEKO a trojkou díky akvizici společnosti Indesit americ-
ký Whirlpool. Poslednímu jmenovanému je pak ještě velmi blízko
švédský Electrolux.
24
SKUPINA VÝROBKŮ • VOLNĚ STOJÍCÍ MYČKY – 60 CM
24 • Sell • Červenec-srpen 2015