Ke každému novému designérskému
kousku se váže nějaký příběh. Zajíma-
vý je vlastně celý životní příběh dnes již
84letého designéra. Jeho první podnika-
telské plány jsou spjaté s maketami kaší-
rovaných kovbojů, které s bratrem sušili
doma v troubě a prodávali je v obchod-
ním domě Stockmans. Rodiče nad jeho
nápady kroutili hlavou a mnoho radosti
jim nepřinesl ani v době studií. Propadl
u zkoušek na architekturu a matematika
se pro něho stala na dlouhá léta noční
můrou. Uspěl až později na Institutu
průmyslového designu v Helsinkách.
Učitelé konečně rozpoznali jeho talent,
který se projevoval excelentním prosto-
rovým vnímáním a schopností kreslit
objekty ve velkých perspektivách. Učiteli
mu byly hvězdy finského designu Ilmari
Tapiovaara a Antti Nurmesniemi.
A přestože drobné úspěchy už přichá-
zejí, mladý designér je stále nespokojen,
opouští dobře placené místo v proslu-
lé firmě Asko a odjíždí objevovat svět.
Vypraví se s manželkou a dětmi do Říma
ve starém fordu, který se po cestě rozpad-
ne na kusy, a rodina se ocitá ve vážných
finančních potížích. A tehdy Aarnio vsa-
dil vše na jednu kartu. Začal s návrhy na
nové křeslo, které však končí jako proto-
typ a nikdo o něj dlouho nejeví zájem.
Nicméně i doba musí dozrát a příběh
nakonec končí šťastně. Křeslo se po dvou
letech začalo vyrábět sériově a vyrábí se
ve stejné podobě dodnes. Brzy potom
následovaly další neméně úspěšné kousky.
Umělá hmota totiž změnila v šedesátých
letech design jako předtím žádný jiný
materiál a Eero Aarnio patřil mezi první
finské designéry, kteří používali ve svých
návrzích umělé materiály jako sklolami-
nát, akrylátové sklo a samozřejmě plast.
„Použití plastů mi umožňuje vytvořit
v podstatě jakýkoliv tvar a barvu. Dává
mi možnost navrhnout objekty oscilu-
jící mezi perfektní funkčností a zába-
vou,“ prohlásil Aarnio v roce 1963, kdy
konečně slavil úspěch se svým křeslem
s názvem Ball Chair (skořepina seda-
dla ze sklolaminátu s kulatým otvorem
a vypolštářovaným vnitřkem). Následuje
křeslo Bubble Chair, které má kulovitý
tvar a mohlo by evokovat vejce či prů-
hledný vesmírný koráb, který se řítí po
oběžné dráze. Křeslo je závěsné, umož-
ňuje pozorování do všech stran a jeho
kulovitý tvar zajišťuje také jakýsi akus-
ticko-izolační efekt. Sedící osoba vidí
vše okolo sebe a zároveň k ní doléhá jen
mizivé procento zvuků z okolí. „Sedět
v mém křesle je jako sledovat němý film
v centru dění. Absolutní relaxace,“ nechal
se slyšet designér při slavnostním před-
vádění modelu.
Nutno dodat, že Eero Aarnio je i přes
svůj pokročilý věk stále v dobré formě,
což dokazují jeho přírůstky z nedávných
let. Svůj kulatý svět a maximalistický
přístup k procesu zvanému design nikdy
neopustil.
Vlastimil Růžička
Svět bez rohů a hran celý z plastu představuje nestor
finského designu Eero Aarnio. Experimentuje s umělou
hmotou, hraje si s barvami a tvary, překvapuje elegantními
i šokujícími nápady.
Svět je kulatý a barevný
Eero Aarnio se narodil v roce 1932. Studoval od roku
1954 do 1957 na Institutu průmyslového umění v Hel-
sinkách. Dva roky pracoval pro firmu Asko a následně
jako nezávislý průmyslový designér a interiérový archi-
tekt. To vše až do roku 1962, kdy si otevřel vlastní
designové studio. Tvořil svá díla bez rohů a hran. Jeho
produkty se řadí mezi světovou špičku designu.
Kontakt:
36
DESIGN
36 • Sell • Leden-únor 2016
Foto: www.eeroaarnio.com