Trhu amerických
chladniček dominují
korejské firmy
Nadstandardní provedení, mimořádně
velký prostor, často přítomný dávkovač
vody a velké množství funkcí, to jsou
základní důvody, proč si i mnozí Češi
pořizují rozměrné americké chladničky.
Jejich trh je dnes mnohem pestřejší,
protože klasické „ameriky“ doplnily
ještě jejich variace s odlišně členěným
prostorem. Rozhodně je tedy z čeho
vybírat. Nejvíce se v hodnotách prodejů
daří značkám Samsung a LG, které
v tomto segmentu jasně dominují.
Klasická americká chladnička s šířkou 90 cm a vertikálně čle-
něným prostorem má dnes mnoho konkurentů. A nejde pouze
o čtyřdveřovou koncepci, která se nám v redakci jeví jako mnohem
praktičtější, ale také třeba o 70 cm široké kombinace s mrazákem
dole. Ty jsou ideální volbou pro ty, kteří nemají na „ameriku“
v plné šíři místo. Trh s chladničkami obecně se během posled-
ních let stal mnohem hravějším a pestřejším, kde některé modely
dokonce vystupují z tradičních kategorií. Například čtyřdveřové
chladničky Concept, které jsou pouze 80 cm široké, ale jejich
design plně odpovídá americké chladničce. Korejské firmy zase
osvěžily kategorii uvedením modelů s dvojitými dveřmi, díky
kterým lze získat přístup k nejpoužívanějším potravinám, aniž by
z chladicího prostoru unikal všechen chladný vzduch. Podívejme
se teď podrobněji na základní typy amerických chladniček.
Klasická americká chladnička
Má vertikálně rozdělený prostor na chladicí část napravo a mrazicí
nalevo. V levých dvířkách se často nachází dávkovač vody a ledu,
přičemž většina modelů se připojuje k vodovodnímu řadu.
Čtyřdveřová americká chladnička
Tento typ na českém trhu prosadila převážně značka Beko. Chla-
dicí část se nachází v horní polovině spotřebiče za dvoukřídlými
dvířky. Mrazničku tvoří dva oddíly, každý s vlastními dvířky.
French door americká chladnička
Opět horizontálně rozdělený prostor jako u čtyřdveřových mode-
lů, kdy je chladicí část umístěna v horní polovině spotřebiče, ale
mrazničku tvoří jedna nebo dvě zásuvky.
Evropská side by side chladnička
Nejde o jeden spotřebič, ale samostatnou monoklimatickou chlad-
ničku a samostatnou mrazničku, které jsou spojené montážní
sadou dohromady. Každá se ovládá zvlášť a má samozřejmě i svůj
kompresor.
Situace na trhu
Více než 60 % hodnoty prodejů v kategorii amerických chlad-
niček připadá na Samsung a LG, přičemž lídrem trhu je první
jmenovaný. Silnou pozici má ještě značka Beko, která sklízí úspě-
chy hlavně se svými čtyřdveřovými modely. Značka Whirlpool se
z tohoto trhu zcela stáhla – coby firma zde působí nyní pouze se
značkami Hotpoint a Indesit. Zmínit ještě zaslouží společnost
BSH, ale všechny další firmy mají v hodnotě prodejů v kategorii
SBS chladniček pouze jednotky procent
14
SKUPINA VÝROBKŮ • AMERICKÉ/SBS CHLADNIČKY
14 • Sell • Červen 2016