SELL: Říjen 2016 - page 55

Když se podíváme na trh mikrovlnných trub, rozdělení na
vestavné a volně stojící modely vytváří poměrně zásadní
předěl. U vestaveb najdeme výrazně větší koncentraci
multifunkčních modelů s velkým vnitřním objemem
a samozřejmě vyšší pořizovací cenou. Ve volně stojícím
segmentu se na dražší trouby zaměřuje pouze několik
firem. Většina trhu dodává ty levné, které dosahují v kusech
pochopitelně nejvyšších prodejů.
Mikrovlnné trouby
– spousty značek,
většina v nejlevnějším
segmentu
Volně stojící mikrovlnky nadále dominují trhu jak v prodaných kusech, tak v hod-
notě prodejů, byť v hodnotě není jejich náskok před vestavnými modely tak velký.
Při pohledu na desítky značek, kdy většina jsou celkem neznámé „béčkové“ nebo
horší subjekty, můžeme s trochou nadsázky poznamenat, že jsou na tom mikrovlnky
dost podobně jako vysavače. Změť ultra levného zboží činí pro spotřebitele nabíd-
ku méně přehlednou. V kategorii vysavačů alespoň trh trochu pročistil „ecodesign“
a příchod energetických štítků. Nelze se tedy divit, že velké množství zavedených firem
se proto soustředí primárně na mikro-
vlnné trouby vestavné, u nichž je jednak
vyšší průměrná cena a jednak na tomto
trhu nenajdeme onu změť prapodivných
značek. Naopak volně stojící modely
mají zvučné značky pouze doplňkově…,
tak nějak „aby se neřeklo“. Už před delší
dobou si uvědomily, že soupeřit cenami
s nejlevnější sortou nemá smysl a zápolit
v dražším segmentu volně stojících modelů
za to nejspíš nestojí. Zde se dere poslední
roky kupředu hlavně korejský Samsung
s velmi širokou nabídkou trub včetně
prémiových modelů s horkým vzduchem,
automatickými programy a dalšími inte-
ligentními funkcemi. Soupeří přede-
vším s matadorem sektoru mikrovlnných
trub, značkou Whirlpool, která má na
trhu volně stojící modely s objemem 33 l
a plnou kombinací funkcí (mikrovlny,
gril a horký vzduch).
POKROK
Z hlediska ohřevu je mikrovlnná trouba
víceméně stejná už desítky let. Výrobci
nicméně zjistili, že vysílat záření z jedno-
ho místa není úplně ideální. Přestože se
záření od stěn odráží, nedochází ke zcela
rovnoměrné přípravě jídla. A to ani v pří-
padě modelů s otočnými talíři, které jsou
dnes považované v podstatě za standard.
Přišli proto s takzvanou 3D distribucí,
kdy jsou mikrovlny vysílány do prostoru
trouby ze dvou, nebo dokonce tří míst.
Tím je zajištěn prakticky rovnoměrný
ohřev. Výrazně se díky tomu také zlep-
šila kvalita rozmrazování jídla. 3D dis-
tribuce je každopádně otázkou dražších
modelů a většina nabízených trub na trhu
ji nepoužívá.
PŘEHLED – VOLNĚ
STOJÍCÍ MODELY
V následujícím přehledu se věnujeme
pouze modelům volně stojícím. Vybra-
li jsme 16 trub, čímž pokrýváme téměř
všechny zavedené značky. Většina mode-
lů má objem kolem 20 l – ostatně tyto
trouby jsou obecně nejprodávanější. Jen
několik málo modelů má objem nad 25 l,
nebo dokonce nad 30 l.
SKUPINA VÝROBKŮ EXTRA • MIKROVLNNÉ TROUBY
49
Mikrovlnné trouby
na českém trhu podle GfK
Prodej mikrovlnných trub v objemu stagnuje, v hodnotě však vyká-
zal přírůstek – v rámci panelového trhu za první polovinu roku 2016
ve výši takřka 7 %. Dařilo se volně stojícím přístrojům s mikro-
vlnným ohřevem, které pokryly necelé dvě třetiny celkové poptáv-
ky po mikrovlnných troubách. V letošním červnu za ně kupující
zaplatili průměrně 1 700 korun, zhruba o 100 korun více než před
rokem. V meziročním srovnání prvního půlroku se u nich zřetel-
ně projevil pokles objemového podílu nejlevnějšího segmentu –
do 1 200 korun. Díky nárůstu podílu dražšího sortimentu a rovněž
objemu prodeje (o 6 %) se tržby za jednoduché mikrovlnky zvedly
meziročně o necelou pětinu.
Výrazněji rostly v hodnotě pouze vestavné mikrovlnné trouby s grilem,
a to o 30 %, které se do celkového obratu promítly 17 %. Také u těchto
přístrojů se meziročně zvedla průměrná cena, nárůst poptávky dosáhl
k 20 %. Do kladných čísel se dostalo i meziroční porovnání hodnoty
u volně stojících mikrovlnek s více funkcemi (gril, horký vzduch apod.),
které se na celkovém obratu skupiny podílely 5 %. Zájem o tyto přístro-
je však v meziročním srovnání nerostl, nárůst tržeb zajistilo zvýšení
cenového průměru prodávaného sortimentu.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices
Director CZ&SK,
GfK Czech
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60,61,62,63,64,65,...70
Powered by FlippingBook