SELL: Duben 2017 - page 51

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta-
tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na
, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK
(
.
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
VESTAVBY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
TRŽBY ZA VESTAVBY SE ZA
UPLYNULÝ ROK
1
ZVEDLY
O 4,5 %, VOLNĚ STOJÍCÍ
SPOTŘEBIČE VYKÁZALY
VE SLEDOVANÝCH
ODBYTOVÝCH
2
CESTÁCH
RŮST V HODNOTĚ O 5,3 %.
PODÍL VESTAVEB NA
CELKOVÉM OBRATU
BÍLÉHO
3
ZBOŽÍ TAK ZŮSTAL
MEZIROČNĚ STABILNÍ,
A TO 29 %, BYŤ V PROSINCI
MÍRNĚ KLESL.
Podíl vestaveb na celkovém obratu za devět sledovaných skupin vel-
kých domácích spotřebičů se v posledním měsíci loňského roku snížil
(ve srovnání s předchozími měsíci) na 27 %, ve stejném období před
rokem dosáhl na 26 %. Větší díl trhu si vloni zajistily vestavby v první
polovině roku (v březnu a dubnu v maximální výši 32 %).
Struktura a vývoj trhu
Největší díl celkového obratu za vestavné spotřebiče zaujímaly v minu-
lém roce vestavné myčky. Za nimi v pořadí již následovaly vestavné
trouby a varné desky. Současně tyto tři skupiny vykázaly nejvyšší tem-
po meziročního růstu obratu u vestavného provedení – v rozmezí 6 %
až 7 %.
Průměrná investice
4
do vestaveb představovala v loňském roce část-
ku 7 600 korun, za volně stojící spotřebiče kupující vydali průměrně
8 200 korun. Tahounem růstu však u volně stojících byly sušičky
s meziročním přírůstkem v obratu ve výši 26 % (a cenovým průměrem
10 600 korun), přičemž za necelé dvě třetiny obratu volně stojícího
sortimentu odpovídaly pračky, chladničky a kombinace.
Vestavné trouby
Poptávka po vestavných troubách se meziročně zvýšila o 5 %, výrazně
– téměř o třetinu – se zvedl prodej modelů se samočištěním pyrolýzou
a hydrolýzou. Oba typy zaujímaly z celkového objemu prodeje vestav-
ných trub dohromady necelých 30 %, v hodnotě zhruba třetinu. Obra-
tově narostl také prodej modelů s katalytickým samočištěním, avšak
klesl jak v kusech, tak i v korunách u výrobků bez samočištění. Ty se
vloni prodávaly za 6 800 korun, tedy za cenu nižší o 400 korun, zájem
o ně se v objemu snížil o 2 %. Přesto ještě na českém trhu se svým
podílem vedly před ostatními typy s různým samočištěním, byť v hod-
notě je doháněl sortiment s katalýzou. V rostoucí míře se dařilo pro-
sazovat energeticky úspornějším výrobkům, konkrétně podíl A+ stoupl
v hodnotě na 24 %. Sortiment s funkcí páry – tj. jak 100% parní trouby,
tak i výrobky s možností přidané páry – již odpovídal za 8 % celkových
tržeb vestavných trub.
Vestavné varné desky
Spolu s vestavnými troubami vygenerovaly 46 % celkového obratu za
sledovaný vestavný sortiment. V průměru se prodávaly za 7 tisíc korun
a dohromady s cenovým průměrem za vestavné trouby představovaly
pro spotřebitele investici za tuto sestavu ve výši 15 800 korun. Z cel-
kové poptávky patřil největší díl (40 %) elektrickým indukčním deskám,
kterých se prodalo meziročně o 12 % více. Cenově za poslední dva roky
stagnovaly na částce 10 100 korun, přibližně každá druhá se prodala
v ceně do 9 tisíc korun.
Odsavače par
Prodej odsavačů stagnuje, za loňský rok vykázal 1% nárůst v kusech
i korunách. V průměru za ně kupující zaplatili 3 600 korun, přičemž nej-
častěji vybrali klasický typ. Toto standardní provedení však jako jedi-
né nezaznamenalo meziroční růst objemu prodeje, zatímco ta ostatní,
ke kterým patřily teleskopické, integrované, výklopné a komínové,
v různé míře v počtu prodaných kusů oproti předchozímu roku narostla.
VELKÉ DOMÁCÍ ELEKTROSPOTŘEBIČE
Panelový trh GfK/Česká republika
2015/2016
VESTAVNÉ PROVEDENÍ
Struktura a vývoj
trhu
Prodej v Kč/%
©GfK2017
-All rights reserved |3/2017
2015
2016
2015 : 2016
100 %
100 %
-3%
7%
-2%
-2%
6%
7%
1%
3%
6,8
12,3
21,9
23,1
11,8
23,1
6,7
11,9
22,5
23,4
11
23,6
PRAČKY
SUŠIČKY
MYČKY
CHLADNIČKY A KOMBINACE
MRAZÁKY
VESTAVNÉ TROUBY/VEST. SPORÁKY
VARNÉ DESKY
ODSAVAČE
MIKROVLNNÉ TROUBY
1
I–XII 2016 vs. I–XII 2015.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny
a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky
a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
A+++
A++
A+
A
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...62
Powered by FlippingBook