Lubor Jarkovský
ZRCADLO
53
Když Miloslav Filip splnil úkol, který si předsevzal, tedy
neodejít od válu v době určitého chaosu, předal žezlo Jaromíru
Šiškovi, jehož osobně vnímám jako stejně férového byznysme-
na, jakým je pan Filip. Kontinuita ve stylu vedení a přístupu
k trhu byla zajištěna.
Těžké časy
Přestože Fagor přistoupil ke své situaci až nebývale zodpo-
vědně a korektně, nebylo mu po návratu k obchodní aktivi-
tě oplaceno na mnoha místech stejnou mincí. Hlavně v něk-
terých řetězcích nebo silných e-shopech si zástupce Fagoru
tamní nákupčí takříkajíc vychutnali. Požadovali a nejspíš
i nadále požadují nesmyslné ceny, hovoří o tom, že je Fagor
levná značka, a milostivě ji zalistují jen za naprosto nesmysl-
ných podmínek. Informace tohoto typu jsem se pochopitelně
nedozvěděl od zástupců Fagoru, kteří věrni své až neuvěřitel-
né korektnosti nikdy podobné věci při našich setkáních příliš
nekomentovali, ale od dalších zdrojů během různých dealer-
ských setkání, jako je Fast Day apod. Nový vlastník Fagoru
se přitom chce zaměřovat spíše na střední a vyšší segment
spotřebičů, což je v přímém rozporu s tím, jak ke značce při-
stupují zdejší obchodníci, kteří v její nelehké situaci spatřili
prostě jen způsob, jak dotlačit její zástupce do kouta a vymoci
si velmi nízké nákupní ceny. Navzdory zmíněné situaci, přetr-
vávající prakticky celou dobu od návratu Fagoru mezi aktivní
hráče, firma žije a dokonce ohlásila „launch“ značky Edesa,
která má právě obsloužit nižší cenové segmenty. Její příchod
vnímám i jako určitou snahu řešit popisovanou situaci s pří-
stupem obchodníků ke značce Fagor.
Loučení
S panem Šiškou jsem se od jeho nástupu na pozici jednate-
le mnohokrát setkal, ať už na formálnějších akcích, nebo jen
tak u piva. Nikdy jsme nemuseli nic složitě sepisovat. Prostě
jsme si na naši spolupráci plácli a já se mohl spolehnout, že
dohoda platí. Stejné to bylo i s předchozím jednatelem pa-
nem Filipem, a tak je pro mě po celou dobu společnost Fagor
jedním z nejzářivějších majáků solidnosti na českém trhu.
Ne že by snad další partneři magazínu nebyli stejně solidní,
ale v případě Fagoru je celá věc umocněna tím, že se firma
dostala do situace, v níž nikdo jiný nikdy nebyl. Kdo fungo-
val, funguje, kdo skončil, skutečně skončil. Fagor se ovšem
vrátil a v tomto je unikátem. Ačkoliv byl ve složité situaci,
jeho zástupci v Česku vždy dodrželi dané slovo. A dle mých
informací nejen vůči našemu časopisu, ale především vůči
obchodním partnerům z řad prodejců i dalším. Jaromír Šiška
je pro mě symbolem toho, jak má vypadat poctivý a správný
podnikatel, tudíž mě jeho odchod netěší a doufám, že na trhu
s domácími spotřebiči zůstane. Lidí, jako je on, je v byznysu
potřeba.
Sell • Květen 2016 • 53
l Dub
7